اخبار لوازم خانگی

سهم عمده بازار لوازم خانگی در دست برندهای خارجی

ال کا ایران : حمايت از توليد داخل مقوله‌اي است که دولت تدبير و اميد از ابتداي فعاليت خود به آن اهتمام جدي نشان داده و علي‌رغم فضاي بهتر حاصل از توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌ها که موجبات ورود شرکت‌هاي خارجي به کشور و سرمايه‌گذاري آنها را فراهم مي‌سازد، در مسي

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حمايت از توليد داخل مقوله‌اي است که دولت تدبير و اميد از ابتداي فعاليت خود به آن اهتمام جدي نشان داده و علي‌رغم فضاي بهتر حاصل از توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌ها که موجبات ورود شرکت‌هاي خارجي به کشور و سرمايه‌گذاري آنها را فراهم مي‌سازد، در مسير تحقق بيش از پيش آن حرکت کرده است.

در اين خصوص مي‌توان به مصوبات حمايتي هيات کابينه طي ماه‌هاي اخير اشاره کرد که از آن جمله تخصيص تسهيلات 1600ميليارد توماني به بخش توليد، ماموريت وزير صنعت، معدن و تجارت به احياي صدها واحد توليدي و صنعتي تعطيل و نيمه تعطيل شهرک‌هاي صنعتي در سراسر کشور و همچنين تحريک تقاضاي توليدات داخلي از طريق ارائه کارت‌هاي اعتباري خريد کالاي ايراني به اقشار حقوق بگير و بازنشسته اشاره کرد.

حال در اين فرصت به بهانه شروع اجراي طرح کارت اعتباري خريد کالاي ايراني گفت‌و‌گويي را با محمد‌رضا دياني رييس انجمن کانون توليدکنندگان لوازم خانگي و مديرعامل بزرگترين توليدکننده لوازم خانگي ايران انجام داديم تا ضمن تعريف جايگاه توليد ملي، به بررسي آخرين وضعيت توليد لوازم خانگي در کشور بپردازيم. گفت‌و‌گوي «مردم‌سالاري» با دياني را مي‌خوانيد:

از نظر شما اصلي‌ترين چالش اقتصاد و صنعت در کشور چيست‌؟

همه نخبگان و کارشناسان اقتصادي کشور از هر جناح و جريان فکري متفق‌القول بر اين موضوع تاکيد دارند که مشکل اصلي و نخست کشور ما ريشه در اقتصاد دارد و همگي آنها همچنين از دولتي بودن اقتصاد ايران شکايت دارند.همه نخبگان عرصه اقتصاد بر اين نکته تاکيد بسيار دارند که اگر ما از دولتي بودن به سوي خصوصي شدن اقتصاد کوچ نکنيم، اقتصاد کشور نجات نخواهد يافت.

در اين صنعت ما از هيچ يک از امکانات و تسهيلاتي از قبيل گاز ارزان، مواد معدني و خوراک ارزان و وام ارزان که در برخي صنايع وجود دارد که مي‌تواند امتياز رقابتي محسوب بشود بهره‌مند نيستيم. جالب اينجاست که حتي گروه ما مواد پتروشيمي ‌و ساير مواد اوليه مورد نيازمان را گرانتر از نرخ خارجي از واحدهاي توليدي داخلي تهيه مي‌کند.

در اين شرايط مواجهه با حجم بسيار بالاي واردات لوازم خانگي به کشور که طبق آمارهاي منتشره بعد از غلات، واردات لوازم خانگي با حدود 15هزار ميليارد تومان بيشترين حجم واردات کالا به کشور را به خود اختصاص داده است فعالين اين صنعت را با چالش اساسي روبرو کرده است. اگر براي ايجاد هر فرصت شغلي پايدار 100ميليون تومان سرمايه لازم باشد، اين ميزان واردات فرصت شغلي حدود 15هزار نفر را در داخل کشور از بين مي‌برد. از سويي ديگر اين صنعت با بيشترين حجم قاچاق هم طي سالهاي اخير مواجه بوده است.

هزينه‌هاي بالاي توليد، فشار بيش از پيش رکود اقتصادي، کاهش شديد توليد لوازم خانگي در شرکت‌هاي توليدي و گران بودن تسهيلات برخي موسسات مالي توان پايين آوردن قيمت تمام شده را از واحدهاي توليدي داخل کشور گرفته است. اکنون اگرچه با تلاش‌هاي بسيار طي 25 سال فعاليت کارگران و متخصصان اين صنعت به دانش و تکنولوژي توليد لوازم خانگي دست يافته‌ايم و در جهت بومي‌سازي اين تکنولوژي هم موفق بوده ايم و به صراحت اعلام مي‌کنيم که توانايي رقابت با توليدکنندگان بين‌المللي اين صنعت در کيفيت و تنوع توليد داريم اما به خاطر مسايل مطرح شده توان رقابت قيمتي را با رقباي خارجي از دست داده‌ايم و نمي‌توانيم با آنها در قيمت تمام شده رقابت کنيم.

رابطه صنعت و واردات در شرايط پساتحريم را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

امروز در جامعه ايراني معضل بيکاري در بين اعضاي خانواده‌ها به بزرگترين مشکل اقتصادي و اجتماعي تبديل شده است و همواره يکي از اساسي‌ترين دغدغه‌هاي دولتمردان بوده است.از طرفي با ايجاد شرايط جديد سياسي کشور و به انجام رسيدن برجام نگاه به تعامل بين‌المللي با شرکت‌هاي خارجي تغيير کرده و همين‌جاست که ضرورت دقت مسئولان به موضوع واردات و مديريت آن در حوزه‌هاي صنعت و خدمات چندين برابر مي‌شود تا خداي نکرده باز شدن فضاي تعامل با خارجيان منجر به تعطيلي واحدهاي توليدي داخل کشور نشود. الان نه تنها اشتغال قشر کارگري دغدغه مسئولان بايد قرار بگيرد بلکه اشتغال تحصيلکرده‌ها هم مورد تاکيد و دغدغه اصلي دولتمردان باشد.

در اين شرايط که واحدهاي توليدي کشور به عنوان خط مقدم جبهه اقتصادي کشور قرار دارند بايد در سياست‌هاي اقتصادي دولت از جمله مديريت واردات مورد نظر و دقت بسيار قرار بگيرند تا موجب بيکاري سيل فراواني از جوانان کشور نشود. حضور شرکت‌هاي عرضه کننده محصولات مصرفي و مصرفي بادوام در بين شرکت‌هاي بين‌المللي صادرکننده کالا به ايران و همچنين شرکت‌هايي که مجري ساخت هستند براي نيروي کار ايراني و واحدهاي توليدي در بخشهاي مختلف صنعتي مشکل ايجاد خواهد کرد و لازم هست که در اين شرايط به مديريت مقوله واردات بيشتر دقت شود تا نتيجه آن منجر به تعطيلي واحدهاي توليدي و بيکاري جوانان نشود.

ماليات دريافتي دولت از نيروي کار چه در بخش خصوصي و چه در بخش دولتي در دسترس ترين مالياتي است که هر ماه از حقوق اين افراد به حساب دولت واريز مي‌شود، پس لازم است که در همين اندازه نيز از اين قشر و واحدهاي توليدي آنان براي ايجاد بسترهاي فضاي رقابت همه‌جانبه با محصولات و شرکت‌هاي خارجي تلاش و کوشش کرد.

از توليد ملي چگونه مي‌شود دفاع کرد؟

دفاع از توليد ملي فقط مربوط به کارکرد دولتها در اين خصوص نيست بلکه در بسياري از کشورهاي جهان که حتي اعتقاد مذهبي قوي هم ندارند اما مردمانشان نسبت به حمايت توليدات کشورشان داراي غيرت و تعصب خاص و ويژه‌اي هستند و اکثر کشورهاي صنعتي موفق جهان از غيرتي که نسبت به برندها و توليدات داخلي کشورشان داشتند به پيشرفت و توسعه دست پيدا کرده اند.

در يک کارخانه داخلي که محصول ايراني توليد مي‌کند علاوه بر سخت افزارها که قابل مشاهده هستند دانش و تکنولوژي‌هاي مربوط به توليد آن محصولات هم وجود دارند که براي بدست آوردن آن تلاش‌ها و آزمون و خطاهاي فراواني شده و براي مجموعه ارزش بسيار زيادي دارد. به طور مثال در مجموعه توليدي بعنوان بزرگترين واحد توليدکننده لوازم خانگي در ايران براي بدست آوردن دانش بومي‌فعلي براي توليد محصولات روز لوازم خانگي شايد صدها هزار محصول از خارج خريداري و در داخل بومي‌سازي و در بازار فروخته شده تا در نهايت به آن تکنولوژي انحصاري دست يافته ايم و اين دانش برايمان خيلي با ارزش قلمداد مي‌شود.

چون اين مجموعه‌ها متعلق به ملت ايران است و اگر غيرت ملي هم به توليدات داخلي و واحدهاي توليدي داخل ايران باشد سرمايه‌هاي حاصل از کار و فعاليت واحدهاي صنعتي رشد و تعالي پيدا مي‌کند و براي مردم ايران هم حفظ و نگهداري خواهد شد.

يک شبه نمي‌توان به صنعت کشوري مثل ژاپن دست پيدا کرد. اگر ما از اين دستاوردهاي باارزش نگهداري و حمايت نکنيم و بستر شکوفايي را براي واحدهاي توليدي کشورمان ايجاد نکنيم از بين خواهند رفت. حال،اين بستر همان غيرت ملي است که مي‌توانيم با استفاده از آن، از محصولات توليد داخل حمايت داشته باشيم. با تغيير دولت و وزير صنعت زياد نمي‌توانيم به اين بستر دست پيدا کنيم و ما براي دست يابي به توسعه نياز به يک جريان ملي در جامعه داريم که اين نياز و حس و جريان فرهنگي براي رسيدن به يک هدف مشترک در کنار هم قرار بگيرند. متاسفانه نگاه عميق و مثبتي به کارآفرين و فعالين بخش خصوصي در کشور وجود ندارد.

بازار ايران براي لوازم خانگي بازار بزرگ و جذابي در جهان محسوب مي‌شود و متاسفانه به دلايل فرهنگي سهم عمده بازار بيست هزار ميليارد توماني لوازم خانگي کشور در دست برند‌هاي خارجي است و سالانه بيش از 15هزار ميليارد تومان واردات اينگونه لوازم داريم که از اين ميزان 11هزار ميليارد تومان مختص به دو شرکت کره اي است. اين در حالي است که ما اکنون در حوزه توليد لوازم خانگي در داخل کشور به تمام توانايي‌هاي نرم افزاري،فني و سخت افزاري دست پيدا کرده‌ايم.

تعريف توليد داخل يک محصول از نظر شما چيست؟

برخي از توليدکنندگان لوازم خانگي مدعي هستند که اقدام به توليد محصول ساخت داخل خواهند کرد اما اين موضوع با واقعيت فاصله زيادي دارد زيرا محصولي از نظر فني و علمي‌بعنوان توليد ساخت داخل محسوب مي‌شود که زنجيره ارزش آن محصول هم داخل کشور قرار بگيرد؛ به بيان ديگر، دانش فني آن محصول هم بومي‌سازي شده باشد و ساخت قطعات آن محصول هم در داخل کشور انجام شده باشد. برندسازي داخلي هم از فاکتورهاي اصلي يک محصول ساخت داخل به حساب مي‌آيد بطوريکه اگر يک برند انحصاري داخل ايران باشد درآمدهاي حاصل از آن برند هم به کشور ايران مربوط مي‌شود.

خيلي از کشورهاي پيشرفته در داخل کشورشان اقدام به توليد نمي‌کنند و از برندهاي خود درآمد کسب مي‌کنند. پس نکته‌اي که در توليد داخلي مطرح است اينکه نبايد اجازه دهيم برندهاي خارجي در کشور توسعه پيدا کنند و منجر به کوچک شدن برندهاي داخلي در صنعت لوازم خانگي شويم.

حال سوال من از مسئولان اين است که آيا اگر يک برند بزرگ خارجي براي عرضه محصول خود در کشورمان سرمايه‌گذاري کرد و حتي چندهزار نيروي کار هم مشغول کرد و يک محصول با نام برند خود توليد کرد،داخلي‌سازي رخ داده يا خير؟ متاسفانه اين وضعيت فقط در مورد صنعت لوازم خانگي اتفاق نيفتاده و آنطور که از اخبار آمده در برخي صنايع داخلي ديگر ورود برندهاي خارجي انجام شده است.

در برخي کشورهاي بزرگ مثل چين و ترکيه سرمايه‌هاي خارجي به سمت توليدکنندگان داخلي کشورشان سوق داده شده‌اند بطوريکه شرکت‌هاي صاحب نام براي توليد از امکانات توليدگران داخل کشور استفاده مي‌کنند و با ارائه سفارش توليد کالا و دانش فني به شرکت‌هاي توليدي داخل کشور اقدام به توليد محصول با نام برند داخلي مي‌کنند. در همين خصوص با هدايت مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اخيرا تعدادي از مديران برندهاي مشهور بين‌المللي توليدکننده لوازم خانگي در بازديد از مجموعه انتخاب به توانايي‌هاي بالاي شرکت اذعان داشته‌اند.

منبع : مردم سالاری

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟