اخبار لوازم خانگی

پشت پرده و جزئیات تعطیلی کارخانه «ارج»+ اسناد

ال کا ایران : کارخانه ارج با نزدیک به هشتاد سابقه تولید توسط برادران ارجمند تاسیس شد. شرکت ارج در حالی نفس هایش امروز به شماره افتاده که سالها قبل از غول های لوازم خانگی همچون سامسونگ، ال جی، پاناسونیک و ... تاسیس شد و تا یک دهه پیش نیز جایگاه خوبی در باز

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اخبار ضد و نقیض درباره تعطیلی کارخانه ارج  در رسانه ها در یکی دو روز گذشته بهانه شده است تا تریبون های تندرو به انتقام گیری از دولت پرداخته و به تسویه حساب های سیاسی باقی مانده از برجام بپردازند.


 متاسفانه خلاف واقع گویی های مدیران ارشد “گروه توسعه صنعتی ملی” و امتیاز گرفتن رسانه های منتقد دولت از این مساله سبب شد تا از یک تخلف و اشتباه استراتژیک هیاهویی علیه دولت و دست آوردهای داخلی و خارجی آن ساخته شود.


تصاویر منتشره از سوی رسانه ها کاملا شاهد این موضوع است که شرکت با سابقه ارج بر اثر سوء مدیریت تعطیل شده و متاسفانه سندسازی های ناشیانه برخی از مدیران مربوطه درباره اینکه نشان دهند این شرکت هنوز تعطیل نشده است مورد وثوق اصحاب رسانه قرار نگرفت و با وجود تاکید ریاست محترم جمهور بر رعایت دو اصل صداقت و شفافیت، مجموعه افراد مسئول در بانک ملی این اصول اخلاقی را زیر پا نهاده و به نوعی هر یک به فرافکنی و دادن آدرس های غلط روی آوردند.

شرکت ارج بیش از شش سال است که با مشکلات اقتصادی و مدیریتی عدیده ای دست در گریبان است. در طی سالهای گذشته از جمله دولت یازدهم که این شرکت در سراشیبی سقوط قرار گرفت، برخی مدیران میانی با تصمیمات غلط استراتژیک در دو بخش خرید مواد اولیه و فروش محصولات نهایی، زمینه ساز فرورفتن «ارج» به بحران فروپاشی را فراهم کردند.

خرید محصولات فلزی از جمله ورق های فلزی از دست دلالان به جای بستن قرارداد با تولیدکنندگان اصلی و فروش محصولات به عنوان محصولات خارج از رده و بی کیفیت به بهانه های واهی، از جمله مواردی است که می توان در سالهای نه چندان دور به آن ها اشاره کرد. امری که به نوعی تاراج اموال عمومی به حساب می آمد و در هیاهوی اختلاس های چند هزار میلیاردی در دولت دهم، رقم چند میلیارد تومان گم بود.


روند روبه افول «ارج» با خروج برخی محصولات از خط تولید و در نهایت تک محصولی شدن این کارخانه از سالها پیش آغاز شد و متاسفانه این روند در فاصله سالهای 92 تا 95 شدت گرفت تا آنجا قیمت تمام شده تنها محصول این کارخانه یعنی کولر آبی از قیمت فروش رقبای بخش خصوصی پیشی گرفت و شرکت چاره ای جز اصلاح روند مدیریت یا تعطیلی کارخانه نداشت.


حسینی مدیرعامل ارج به توجیه کاهش تعداد نیروی کار شاغل در آن مجموعه پرداخت و اظهار داشت: در 29 اسفندماه سال 1394 «شرکت ارج» 266 پرسنل داشته که به دلیل بازنشستگی با بیش  25 سال سابقه کار، اکنون این شرکت با 200 نفر پرسنل مشغول به کار است. البته این سوال باقی است که چرا شرکتی که قصد تولید دارد به تامین منابع انسانی مورد نیاز خود نپرداخته است؟ این سخن حسینی در حالی است دو تن از کارگران این شرکت در گفت و گو با اعتدال، از تسویه حساب پرسنل و دریافت حقوق بیکاری توسط برخی از تسویه شدگان خبر دادند. 

مدیر عامل این شرکت همچنین در پاسخ به این سوال که بالاخره تصاویر منتشر شده حاکی از آن است که بخش هایی از کارخانه پلمب شده و کارخانه عملا تعطیل است، گفت: این پلمب ها را پرسنل حراست شرکت الصاق کرده اند و دلیل تعطیلی کارخانه موقتی بوده و به خاطر تعمیرات اساسی(اورهال کردن شرکت) چند روزی «ارج» تعطیل شده است. لذا به نظر میر سد این هجمه رسانه ای سناریویی از پیش تدوین شده بوده و هدف آن نه شرکت ارج بلکه دولت بوده است.

 
البته در این درستی بخشی از سخنان حسینی هیچ شکی نیست. رسانه های مشخصی که بلافاصله تعطیلی یک کارخانه را به ناکارآمدی دولت ارتباط دادند، اما در طول هشت سال دولت احمدی نژاد، تعطیلی صدها پروژه عظیم ملی از جمله عسلویه را ندیدند، مطمئنا درد مردم و کارگر جماعت را ندارند و سناریو آنها، سناریست بالادستی دارد. اما روی سخن با امثال جناب حسینی است، که چه کسی بهانه به دست، بهانه گیران و سناریو نویسان داد؟

متاسفانه به دلیل حاکمیت تفکر بانک محور بر مجموعه گروه توسعه صنعتی ملی که زیر مجموعه بانک ملی است سبب شد یکی از طنزهای اقتصادی ایران شکل بگیرد و بزرگترین بانک ایران نتواند یک شرکت کولر سازی را از بحران مالی نجات دهد که از 3 منظر قابل بررسی و تامل است.

1- ردپای پر رنگ سوء مدیریت ؛

 مدیر فعلی شرکت ارج اواخر پاییز سال 94 در این شرکت منصوب شده است. وی قبل از آن هیچ سابقه مدیریت اجرایی و تولیدی نداشته و با توجه به دیدگاه های حاکم بر مجموعه “گروه توسعه صنعت ملی” روند رو به افول این شرکت  و آماده سازی جهت واگذاری شرکت به مجموعه های متقاضی سپری شده است. وی تا قبل از اینکه سرپرست کارخانه «ارج» شود، مدیر امور سهام این شرکت بوده و در رزومه وی نزدیک به دو دهه فعالیت کارمندی در بخش مالی شرکت «ارج» دیده می شود. 

2- نداشتن استراتژی تولید و بازاریابی؛

این شرکت آنقدر در بخش تولید ناکارآمد بوده است که یکی از راه های درآمدزایی که به فکر مدیران این شرکت افتاده است، اجاره فضاهای انباری و سوله های خالی این شرکت بوده است. حسینی مدیرعامل این شرکت در گفت و گو با خبرنگار اعتدال، اجاره فضاهای در اختیار این شرکت را به سایرین، ابتدا کتمان کرد، اما در نهایت پذیرفت که جهت استفاده بهینه از سالها پیش تعدادی از سوله ها و فضای انبارهایش را در اختیار سایر شرکت ها قرار داده که از آن جمله می توان به نگهداری آب معدنی و لوازم آرایش در دو تا از سوله های آن اشاره کرد.

3- دردسرهای ابا مشاغل ها؛پشت پرده و جزئیات تعطیلی کارخانه «ارج»+ اسناد

یکی از مشکلات جدی که در طی دو روز گذشته حادث شد کتمان حقیقت از سوی مدیر گروه توسعه ملی، آقای فرهاد حنیفی بود. تاکید حنیفی مبنی بر عدم تعطیلی کارخانه و تداوم تولید در آن در حالی است که نه تنها خبرگزاری های مختلف تصاویر تعطیلی و پلمب برخی انبارهای شرکت را منتشر کردند، حتی مدیرعامل نیز تعطیلی کارخانه را تایید کرد اما آن را موقتی دانست. 


نگاهی به تعدد مشاغل آقای حنیفی به خوبی آشکار می کند چرا ایشان نباید در جریان اوضاع و احوال یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه توسعه ملی باشد. علاوه بر عضویت در هیئت مدیره و مدیرعاملی گروه توسعه ملی که خود عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است، تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی، عضو هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین، عضو هیئت مدیره شرکت خدمات ارزی و صرافی بانک اقتصاد نوین، عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان(سیتکو)، عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری شفادارو، عضو هیئت مدیره صندوق بازارگردان توسعه ملی و شرکت تامین سرمایه نوین برخی از مسئولیت های آقای حنیفی است.


پشت پرده و جزئیات تعطیلی کارخانه «ارج»+ اسناد



پشت پرده و جزئیات تعطیلی کارخانه «ارج»+ اسناد


پشت پرده و جزئیات تعطیلی کارخانه «ارج»+ اسناد


پشت پرده و جزئیات تعطیلی کارخانه «ارج»+ اسناد




البته متاسفانه روند اضمحلال کارخانه لوازم خانگی ارج با بیش از 80 سال قدمت، به خطای محاسباتی و یا نحوه نگرش بانک محوری به تولید خلاصه نمی شود و در طول این پنج – شش سال گذشته یک سری زد و بندها برای تعطیلی این کارخانه و واگذاری زمین های آن به یکی از تولیدکنندگان همسایه انجام گرفته است.

اکنون که مشغله کاری برخی مدیران و ندانم کاری برخی دیگر از مدیران مربوطه سبب شده تا داستانی فراهم شود تا به وسیله آن عقده فروخفته برخی منتقدان دولت، باب انتقاد را با تخریب و غوغاسالاری تعویض کند بانک ملی ابتدا کمی از مسئولیت های آقای حنیفی بکاهد تا ایشان در هیاهوی مشغله کاری، جواب های دردسرساز و به دور از واقعیت به اصحاب رسانه و افکار عمومی ندهند و از سوی دیگر اگر بناست «ارج» بازهم زنده بماند فکری عاجل برای حل مشکلات این شرکت انجام دهند و به جای بازی با کلمات، همانگونه که رهبری تاکید دارند«اقدام» و «عمل» را مد نظر خود داشته باشند.

پشت پرده و جزئیات تعطیلی کارخانه «ارج»+ اسناد

البته باید بسیار توجه کرد وزارت اقتصاد و امور دارایی و بانک ملی به عنوان اجزای دولت موظفند جلوی فریب افکار عمومی وخلاف واقع گویی به رسانه ها را گرفته و نگذارند رفتار غیر اخلاقی یک یا چند مدیر از زیر مجموعه ها تلاش های شبانه روزی دولت و اهتمام رئیس دولت بر صداقت و راستگویی توسط برخی منتقدان تندرو به چالش کشیده شود.



پشت پرده و جزئیات تعطیلی کارخانه «ارج»+ اسناد


پشت پرده و جزئیات تعطیلی کارخانه «ارج»+ اسناد

منبع : اعتدال


جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟