اخبار لوازم خانگی

چه کارخانه هایی به سرنوشت ارج دچار خواهند شد؟

ال کا ایران : سرنوشت تلخ کارخانه ارج بهانه ای شد برای بررسی وضعیت سایر واحدهای تولیدی که با شرایطی مشابه، ممکن است دیر یا زود به حال و روز این برند ایرانی دچار شوند.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پس از آنکه سرنوست تلخ برای کارخانه ارج رقم خورد و 80 سال قدمت و فعالیت آن به تاراج رفت در صدد آن بر آمدیم تا به بررسی وضعیت سایر واحدهای تولیدی با شرایطی مشابه ارج بپردازیم که ممکن است با همین رویه دیر یا زود پایانی تلخ تر از این تراژدی داشته باشند.


بر این اساس در حالیکه صنایع بزرگ بین المللی همپای تکنولوژی های روز دنیا ، توسعه یافته اند اما هنوز هستند تولیدکنندگانی که همچنان از ماشین آلات قدیمی و فرسوده استفاده می کنند با این تصور اشتباه که در بازار پر رقیب امروز می توانند ادامه حیات دهند.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص این موضوع اظهار داشت:این احتمال وجود دارد که درآینده نیز کارخانجاتی به این سرنوشت مبتلا شده و به ناچار از دور رقابت خارج شوند.

وی با تاکید بر اهمیت نقش مدیرتی در کنترل اوضاع و بهبود شرایط ادامه داد:کارخانه ارج اگر از مدیریت بخش خصوصی خارج نمی شد قطعا این اتفاقات رخ نمی داد.

**70 درصد بازار لوازم خانگی در تصاحب شرکت های خارجی

وی با اشاره به اینکه سهم عمده ای از بازار لوازم خانگی  کشور در تصاحب شرکت های خارجی است افزود: سودی که به این شرکت ها می رسد سبب پیشرفت روز افزون آنها می شود و در آن سوی قضیه کارخانه هایی فعال در داخل کشور به سبب کمبود نقدینگی از تکنولوژی روز دنیا عقب می مانند.

وی تاکید کرد:هنگامی که نقدینگی نباشد،نوسازی ماشین آلات ، انجام فعالیت های تحقیقی و توسعه ای (R&D)  و بهره مندی از فناوری متناسب با استاندارد های جهانی صورت نمی گیرد که این امر به تدریج واحد تولیدی را از چرخه رقابت خارج می کند.

غزنوی با اشاره به هجوم شرکت های خارجی به بازار لوازم خانگی گفت:در حال حاضر 70 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار شرکت های خارجی است  و ما با ضعف مدیریتی نتواستیم کارخانه ای نظیر ارج را که در بحران دوره جنگ جهانی دوم و شرایط نابسامان اقتصاد جهانی فعالیت می کرد ، حمایت و حفظ کنیم.

وی ادامه داد:امیدواریم که حداقل پس از فروش کارخانه،  این برند حفظ شود و تحت پوشش یک کارخانه دیگر فعالیت کند یا مجددا عملیات نوسازی صورت بگیرد و به صورت مستقل ادامه حیات دهد.

وی افزود:البته شرکت های بزرگ و مهمی هم وجود دارد که هیچ گاه به سرنوشت این کارخانه دچار نخواهند شد چراکه 100درصد خصوصی هستند و مدیریت آن نیز به بهترین شکل نیز صورت می پذیرد.

**شرکت های کوچک بجای تولید کالا، قطعه سازی کنند

غزنوی سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: 50 شرکت و کارخانه کوچک نیز وجود دارند که به علت فروش کم و تکنولوژی پایین در آستانه ورشکستگی هستند و سرمایه در گردش خوبی ندارند که بتوانند ظرفیت های تولیدی خود را تقویت کنند.

وی افزود:توصیه ما به این گونه شرکت ها این است که به جای تولید محصول، قطعه سازی کنند و با شرکت های بزرگ تر و معتبر ادغام شوند و زیر پوشش آن ها فعالیت کنند ،چراکه این امر برای آن ها سود بیشتری خواهد داشت.

وی با اشاره به پیشرفت مطلوب تولیدکنندگان داخلی در حوزه اجاق گاز، ماشین لباسشویی و یخچال  اظهار داشت:در بخش تولید اجاق گاز رقیب نداریم و در یخچال ساید بای ساید نیز همپای شرکت های بزرگ جهان فعالیت می کنیم.

**ورشکستگی عاقبت تولید بی کیفیت

محمد طحان پور رییس اتحادیه لوازم خانگی نیز در این خصوص اظهار داشت: اتفاقی که برای کارخانه بزرگ ارج افتاد از قبل قابل پیش بینی بود زیرا در حال حاضر مردم کالایی را می خرند که از نظر کیفیت ، خدمات پس از فروش و قیمت، مناسب و درجه یک باشد.

وی ادامه داد:بر همین اساس مردم دیگر محصول کارخانه هایی که بی کیفیت و با تکنولوژی های قدیمی باشد را نمی خرند ؛این کارخانه ها روز به روز پسرفت خواهند کرد و در رقابت عقب می ماند که عاقبتشان تعطیلی و ورشکستگی می شود.


طحان پور اظهار داشت: در مقابل آن دسته از شرکت هایی که هماهنگ با استاندارد های دنیا و با قیمت و کیفیت مناسب محصول خود را عرضه می کنند پیشرفت روز افزون خواهند داشت.

رییس اتحادیه لوازم خانگی تصریح کرد:تعطیلی و ورشکستگی برای آن دسته کارخانجاتی که کالای بی کیفیت تولید می کنند دور از انتظار نیست چراکه مردم از این قبیل کالا ها استقبال نمی کنند و به دنبال محصولات با دوام و با مصرف انرژی کم هستند.

بر اساس این گزارش در این شرایط یک بار دیگر زنگ خطر برای آن دسته کارخانه دارهایی که تصور می کنند مردم به مانند چندین سال گذشته ناچار به خرید محصولات بی کیفیتشان هستند به صدا در آمده است و اگر روش مدیریتی خود را اصلاح نکنند دیر یا زود باید از چرخه رقابت خارج شوند./باشگاه خبرنگاران/


جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟