اخبار لوازم خانگی

پوشش جدید دافع یخ از هواپیماها تا لوازم خانگی

ال کا ایران : یخ زدگی شیشه خودرو ممکن است درد سر ساز باشد اما یخ زدگی در مورد هواپیما، توربین بادی یا دکل نفتی کاملا خطرناک است و جدا کردن یخ بوسیله روش های موجود (مواد شیمیایی ذوب کننده یا تراشیدن بوسیله کارگر) کار سخت و پر هزینه‌ای است.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محققان دانشگاه Michigan یک پوشش با دوام دافع یخ توسعه داده اند. این پوشش شفاف می‌باشد و سطح آن دارای حالت لاستیکی است. این پوشش با ضخامت کم اعمال می‌شود و باعث می‌شود یخ با نیروی جاذبه یا وزش باد ملایم از روی سطح هواپیما، تجهیزات و پنجره اتومبیل بلغزد. این پوشش کاربردهای مهمی در صنایع از جمله انرژی، حمل و نقل و کشتیرانی خواهد داشت.

این پوشش می‌تواند باعث صرفه جویی انرژی در فریزرها شود و بازده فریزرهای خانگی و صنعتی را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. جزئیات بیشتر در مورد این پوشش در the journal Science Advances منتشر شده است. محققان سال‌هاست که تلاش می کنند چسبندگی یخ را از طریق آبگریز کردن سطح کاهش دهند. در مطالعات اخیر مشخص شد که سطوح آبگریز کارایی مناسبی برای لغزاندن یخ ندارند؛ اما پوشش های لاستیکی یخ را خیلی بهتر دفع می کنند. پوشش های لاستیکی حتی در حالتی که دافع آب نباشند دارای عملکرد مناسبی می باشند.

مکانیزم دفع یخ در پوشش‌های لاستیکی از طریق یک پدیده متفاوت به نام interfacial cavitation می‌باشد. برای جدا کردن دو سطح سخت ( یخ و شیشه) نیروی زیادی لازم است؛ اما با نیروی کمی می‌توان سطح لاستیکی را دچار تغییر شکل کرد. در نتیجه یخ به آسانی از آن جدا می شود. این روش جدید نسبت به پوشش‌های ضد یخ قبلی (که بر پایه مواد شکننده بودند) دوام بهتری دارد.

بر روی پوشش جدید آزمون های مختلف شامل peel test ، سالت اسپری، سایش مکانیکی و چرخه یخ زدن/ذوب شدن انجام شده است. تغییر اندک در خواص لاستیکی و نرمی پوشش می تواند بر خواص دفع یخ و دوام اثر بگذارد. هر چه سطح پوشش نرمتر باشد قدرت دفع یخ بیشتر می شود اما دوام کاهش می یابد و بر عکس. بنابراین بر اساس نوع کاربرد می توان پوششی با خواص بهینه فرموله کرد. برای مثال در هواپیما دوام بالا اهمیت بیشتری دارد و قدرت کمتر دفع یخ اهمیت ندارد. زیرا نوسانات و وزش باد می تواند به جدا شدن یخ کمک کند.

منبع: بسپار

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟