اخبار لوازم خانگی

حجم بالای قاچاق و کمر شکسته تولید!

یک کارشناس بازار کار می‌گوید که حجم قاچاق در ایران بسیار بالاست و اگر عزم جدی برای کنترل آن نباشد کمر تولیدکنندگان را خواهد شکست.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» و به نقل از صدای ایران، حمید حاج اسماعیلی اظهار کرد: برای آنکه موتور محرک صنایع داخلی به چرخش درآید، سیاستهای زیربنایی لازم است و در مورد خرید کالای ایرانی هم اول باید فرهنگ عمومی ایجاد شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در این بخش مشکل داریم، چون لوازم و وسایلی هم که مردم از آن استفاده می‌کنند – از لوازم خانگی تا صوتی و تصویری – عمدتا خارجی است و آنان معتقدند که نسبت به ایرانی کیفیت بهتری دارد.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: مسلما نیازمند کار فرهنگی در این زمینه هستیم که از تولید داخلی و کالای ایرانی حمایت شود و مردم خرید آن را با میل و علاقه انجام دهند.

به گفته این کارشناس بازار کار باید در یک مقطع زمانی، برنامه‌ روش‌مند و قاعده مندی برای صنایع داخلی طراحی شود تا در رقابت با کالای خارجی قدرت ماندگاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: دولت در این بازه زمانی، باید واردات کالا را کنترل کند و فرصت کیفی سازی کالاهای تولیدی را به بنگاهها و کارخانه‌ها بدهد؛ به این نحو که در یک مدت محدود و کوتاه مدت واردات کالا را مدیریت کند و اجازه دهد کالای ایرانی برای رقابت با کالای خارجی آماده شود.

حاج اسماعیلی درعین حال با تاکید بر نظارت و کنترل صحیح دولت بر مرزها و گمرک ها، خاطرنشان کرد: واردات از مرزهای قانونی بیش از قاچاق کالا از مبادی غیر رسمی به صنعت و تولید کشور لطمه می‌زند و کمر تولید کنندگان را می‌شکند، بنابر این اگر قاچاق کالا با توجه به حجم بالای آن در ایران کنترل نشود و عزم جدی برای مهار آن وجود نداشته باشد، نه تنها موفق نخواهیم بود بلکه بسیاری از واحدهای تولیدی به تدریج زمین‌گیر خواهند شد.

به اعتقاد این کارشناس بازار کار، مباحثی نظیر کمک‌های فنی و اعتباری، مشاوره کارشناسی، انتقال دانش و تکنولوژی و معافیتهای مالیاتی برای ماندگاری صنایع لازم است و اگر سیستم بانکی در خدمت به روز کردن صنایع نباشد، اقتصاد دچار مشکل می‌شود.

نظر شما چیست؟