جالب و خواندنی

چرا پای آب معدنی ۶۰ هزار تومانی به ایران باز شد؟

گرچه این روزها دروازه واردات باز است و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد وارد کشور می شود اما بازهم ورود آب های معدنی لوکس 60 هزار تومانی غیرقابل تصور است.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» به نقل از  باشگاه خبرنگاران، وارادات کالاهای لوکس همیشه مورد استقبال طبقات مرفه جامعه بوده، اما آیا به راستی این امر برای دیگر اقشار جامعه قابل هضم است؟ بر این اساس در برخی مواقع تنها باید برای نوشیدن یک بطری آب معدنی مبلغ چند ده هزار تومانی را تقبل کنی در حالی که ماحصل این واردات مشکلاتی مانند رکود و بیکاری است .


گفتنی است اگر بازار تقاضای کالاهای لوکس کاهش یابد درحقیقت به طور غیر مستقیم در چرخه اقتصاد تاثیر گذاشته و با مشارکت و یک عزم ملی در برندسازی می توان بازار جهانی را تسخیر کرد و جلوی این تهاجم های اقتصادی را گرفت .

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی، با اشاره به اینکه  آب معدنی های ایران از نظر کیفیت و دارا بودن املاح حرف اول را در جهان می زند، اظهار کرد :‌ واردات بی رویه کالاهای لوکس بیانگر تجمل گرایی و شکاف طبقاتی است و ادامه این روند بر اقتصاد ضربه ای جبران ناپذیر وارد می کند که باید با واردکنندگان به شدت برخورد قانونی شود .

وی افزود: بسیاری از تولیدکنندگان آب معدنی با مشکل برند سازی و مارک مختص فرآورده های خود مواجه اند و هزینه بالای تولید، کاهش قدرت بازار یابی و نبود استانداردهای لازم از نظر برندسازی و توجه آحاد جامعه به کالاهای لوکس باعث فروش این محصولات در نقاط خاص کشور شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در خصوص فروش آب معدنی های 60 هزارتومانی یکی از همین کالاهای لوکس در تهران ، تصریح کرد :‌ اکنون ما با تولید مازاد آب معدنی در کشور مواجه ایم و بسیاری از کارخانه های تولید آب معدنی به دلیل اوضاع نابسامان کنونی و نبود شرایط مناسب بازار یابی و قدرت رقابت با مارک های مشابه، دچار مشکل و یا تعطیل شده اند.

رضیان با اشاره به اینکه فقط در استان مازندران 20 کارخانه تولید کننده آب معدنی فعال است ،گفت : با توجه به سود کم حاصل از عرضه آب معدنی و افزایش هزینه حمل و نقل حتی در انتقالات داخلی کشور تولیدکنندگان ترجیح می دهند تولیدات خود را در همان استان توزیع کنند بنابراین ظرفیت عرضه کاهش می یابد و همین امر افراد را به سمت استفاده از  آب معدنی های لوکس 60 هزار تومانی سوق می دهد.

 غنی سازی آب چشمه ها در راستای افزایش صادرات

علی وقفچی سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس دهم شورای اسلامی، با اشاره به لزوم توجه ویژه به استاندارد های جهانی سختی و سبکی آب های معدنی در برند سازی های بین المللی، اظهار کرد : در بیشتر مواقع آب معدنی های تولید داخلی کیفیت مناسب و استانداردهای جهانی لازم را ندارد و باید نظارت بیشتری در این باره انجام شود اکنون برخی از برندهای اروپایی به دلیل دارابودن برخی از املاح مورد نیاز سلامت ، بازار جهانی را در اختیار گرفته اند .

وقفچی افزود : با تشکیل کمیته تخصصی نظارتی و تحقیقاتی در بحث علمی کاربردی آب های چشمه های کشور از نظر کیفیت ارزیابی می‌شوند. این در حالیست که با تولید مازاد آب های معدنی و با غنی سازی می توان در صادرات آن به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای عربی در بازار جهانی نیز گامی بزرگ برداشت .

وی با اشاره به لزوم یک مدیریت یک پارچه در منابع آبی تاکید کرد: با مدیریت مناسب و یکپارچه در منابع آبی و تفکیک آن در بخش های مختلف مصرفی ، صنعتی ، آب شرب ،‌آب های زیر زمینی ،‌آب های معدنی و کشاورزی می توان علاوه برتامین نیاز های داخلی بخش صادرات را نیز ارتقا داد.

  ورود جدی کمیسیون های تخصصی بازرگانی به فروش آب معدنی های 60 هزار تومانی

رضا پدیدار عضو انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران، با تاکید براینکه نوشیدنی های لوکس به صورت غیر مجاز از مبادی غیر قانونی وارد کشور شده اظهار کرد:‌ مصرف کنندگان آب معدنی هایی با این قیمت شامل افراد خاص جامعه می شود و به دلیل اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب معدنی دنیاست، ورود و عرضه برندهای 60 هزار تومانی و مبالغ دیگر یک خطای بزرگ است و باید به شدت با این امر برخورد قانونی شود .  

وی ادامه داد:‌ اکنون ما در صنعت آب معدنی به خودکفایی و استانداردهای روزجهانی دست یافته ایم و در بحث صادرات درسال های متوالی به کشورهای مختلف حجم قابل توجهی صادرات داشته ایم اما به دلیل هزینه و وزن زیاد بطری ها و هزینه حمل و نقل ،این محصول بیشتر به کشورهای همجوار و حاشیه خلیج فارس صادر می شود .

پدیدار درخصوص وجود بستر مناسب برای تجارت و ارتقای قدرت فروش بین المللی آب معدنی گفت:‌ با توجه به موقعیت خوب صادرات و تولیدات آب معدنی این بازار به صورت مرتب باید رصد شده و اجازه ورود کالاهای لوکس را به بازار را ندهند؛ باید فرهنگ مصرف کالای ایرانی را حتی اگر قیمت این برندها ارزانتر باشد در جامعه القا کرد .

 عضو انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران افزود :‌‌متولیان و سیستم های نظارتی تنظیم بازار با تشکیل هیئت نظارتی و توجه به نظام تنظیم بازار کالا ،باید جلوی سو استفاده های این چنینی را بگیرند تا کالاهای لوکس با شرایط خاص کنونی در کشور عرضه نشوند .

پدیدار افزود:‌‌ کمیسیون های تخصصی بازرگانی به صورت متوالی واردات و عرضه کالا را دربازار جهانی رصد می‌کند و در صورت وجود تخلفات مشابه واردات آب معدنی های برند 60 هزار تومانی ،پارلمان بخش خصوصی این موضوع را به نهاد های نظارتی منتقل کرده واین امر به طور جدی پیگیری می شود.

نظر شما چیست؟