اخبار لوازم خانگی

آغاز طرح مبارزه با لوازم خانگی قاچاق از مهرماه

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد: طرح مبارزه با لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی قاچاق در مهرماه آغاز می‌شود.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علیرضا جمشیدی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با تبیین وظایف سازمان تعزیرات حکومتی گفت: سازمان تعزیرات حکومتی وظیفه رسیدگی به تخلفات را در کشور دارد. جرایم را قوه در نظر می‌گیرد و تخلفات قاچاق و امور بهداشت، درمان، کم‌فروشی، احتکار و این موارد را سازمان تعزیرات حکومتی بر عهده دارد. در واقع جایگاه سازمان تعزیرات حکومتی باید در حدی باشد که باید در زندگی روزمره مردم مشاهده شود. در بخشی از ابعاد باید بگوییم به جایگاهی رسیده‌ایم مثلا برخورد با قاچاق. سازمان تعزیرات حکومتی در بحث برخورد با قاچاق که 60 یا 70 درصد ارزش عملکردی سازمان را به دنبال دارد توفیقاتی را به دست آورده است.

علیرضا جمشیدی با تأکید بر اینکه در پنج ماهه امسال با 19 هزار قاچاقچی خرد و کلان برخورد شده است، گفت: در این باره 25 درصد رشد داشته‌ایم و نسبت به پنج ماهه سال 94 پرونده‌های ما 51 درصد رشد داشته است. سمت و سوی ما به سمت قاچاقچیان عمده و کلان رفته است. زمان رسیدگی سازمان تعزیرات در سال پیش 47 روز بوده و امروز به 35 روز رسیده است و اگر تا پایان سال این مذت را به 5 روز کاهش دهیم به جایگاه استاندارد می‌رسیم. حدود 26 درصد جرایم قاچاقچیان در این مدت افزایش داشته است. ما در پنج ماهه 94، 186 میلیارد جریمه و امسال بالای 236 میلیارد جریمه را داشته‌ایم. در کنار برخوردهای ما، قوه قضاییه هم برخوردهایی را داشته است که با 95 درصد قاچاقچیان برخورد داشته‌ایم. امسال سال بسیار خوبی در این باره بوده است که این موضوع اهتمام و یکپارچگی مسئولین را می‌رساند. بخش‌های دولت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامه‌های پیشگیری و برخورد لازم را داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه بحث امحا بحث جدی‌ای است گفت: مقام معظم رهبری نیز در این باره تأکیداتی داشته‌اند که امحا بحث مهمی است. ما در این مدت امحای سراسری را در کل کشور داشته‌ایم که در شهریور هم خواهیم داشت. ما در این باره رشد 137 درصدی داشته‌ایم. سمت و سوی برخوردهای ما به سمت قاچاقچیان کلان رفته است. 300 میلیارد امحا داشته‌ایم در حالی که در طول سال‌های گذشته 27 میلیارد امحا داشتیم.

جمشیدی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا امکانش هست قاچاق به صورت رابطه‌ای و سفارش فلان مسئول انجام گیرد و مورد پیگرد قانونی قرار نگیرد یا خیر؟ گفت: این که حتماً هست. بارها گفته‌ام گاهی پرونده‌های مهم مطرح می‌شود که افراد پشت افراد مهم‌تر پنهان می‌شوند تا از مجازات در امان بمانند. در رابطه با بنزهای شیراز این افراد سعی داشتند با من ملاقات داشته باشند که این کار را انجام ندادیم و چند روزی گذشت باز هم درخواست ملاقات کردند که ما باز هم جوابی ندادیم. تلفن من را پیدا کردند. ‌ده‌ها پیام دادند که باید شما را ببینیم. وقتی دیدند که تلاششان به سنگ خورد، شروع به تهدید کردند که اگر ملاقات صورت نگیرد ما مواردی را افشا می‌کنیم و رشوه‌هایی که صورت گرفته را گزارش می‌دهیم. در آخرین پیام معلوم شد که این‌ها به صورت شبکه‌ای وارد شده‌اند. ما در این باره تمایل به امحا داشته‌ایم که البته پیشنهاد و نظرات مختلفی در این باره ارائه شده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: ما را به شیوه‌های مختلف مورد هجمه قرار می‌دهند. باید در این باره از خودگذشتگی نشان دهیم. این‌جا دوست و دشمن مشخص نیست. این‌ها قطب‌های قدرت و ثروت هستند و ما را به نحوهای مختلف تخریب می‌کنند ولی ما نباید هراسی داشته باشیم و با قدرت و قوت به پیش برویم. وقتی رهبری پشتوانه این‌گونه اقدامات است ما باید از چه بترسیم؟ ما وظایف خود را داریم که با قدرت برخورد می‌کنیم و پرونده‌هایی که مربوط به جرایم است به قوه قضاییه معرفی می‌کنیم.

جمشیدی در رابطه با پرونده 52 کانتینر قطعات یخچال در بوشهر هم گفت:  این‌ها به عنوان قطعات یخچال یک شرکتی آن‌ها را جاسازی کرده بودند چرا که قطعه‌ وارد کرده 7 درصد و یخچال کامل 44 درصد گمرکی دارند و بسیاری از این‌ها تا 300 درصد سود دارد. ما در این پرونده کمتر از  دو ماه پیش از 30 میلیارد جریمه کرده‌ایم و با شرکت برخورد داشته‌ایم و شرکت واسط را تعطیل کردیم. همچنین با مدیرعامل مربوطه برخورد کردیم. آن‌ها حتی مهرهای گمرک و کشتی‌رانی را جعل کرده‌اند. پرونده‌های قاچاق کالا از طریق لنج‌ها و گمرک، پرونده‌هایی است که مستمر با آن‌ها درگیر هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در خصوص 210 کانتینر تعدادی کشف شده و مابقی را گمرک با پنجره اطلاعاتی خود کشف کرده است. البته هنوز جنس‌ها کشف نشده و 52 کانتینر کشفیات ما بوده و گمرک به دنبال حدود کشف چندین هزار کانتینر است و از طریق سیستم اطلاعاتی خود در حال رسیدگی است. قاچاقچیان حرفه‌ای در این خصوص خبری ندارند که ما اطلاعاتی را به دست آورده‌ایم ولی هنوز وارد این رسیدگی نشده‌ایم.

جمشیدی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه افرادی هستند صاحب نفوذ که شما از بیان نام آن‌ها ابا دارید آیا این موضوع صحیح است پاسخ داد: این که این افراد در بخش‌های حاکمیت باشند یا خیر حتماً وجود دارد. این جور نیست که تصور کنیم که همه خارج از بدنه حاکمیت باشند. گاهی حاکمیت به آن‌ها اعتماد می‌کند و آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند که با قدرت با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به پرونده 36 میلیاردی قاچاق نفت گفت: رای این پرونده را صادر کردیم ولی از طرف کارشناسی ورود پیدا کردند و با قاضی ما مذاکراتی را داشته‌اند. آن‌جایی که پول است نفوذ می‌کنند. هم‌اکنون دامنه نفوذها بسته شده حتی ممکن است در سازمان تعزیرات هم فردی فریب بخورد که فرد مربوطه را عزل کردیم و سازمان تعزیرات امروز سازمانی نفوذناپذیر شده است.

وی با بیان اینکه ما دو گونه نظارت را اعمال می‌کنیم به تشریح این نظارت‌ها پرداخت و گفت: به صورت الکترونیک توسط سیستم مدیریت پرونده از صفر تا صد پرونده‌ها نظارت می‌شود و در دورترین نقاط کشور پرونده‌ها را رصد می‌کنیم.

وی افزود: در پرونده قاچاق گازوئیل در مرحله کارشناسی نفوذ شده بود، گلوگاه‌ها کاملاً مشخص است. ما با مونیتورینگ الکترونیک درصد خطا و فساد را کاهش می‌دهیم. از منظری دیگر ما بازرسینی را اعزام می‌کنیم. در تمام استان‌های کشور هیئت‌های پنج‌نفره‌ای را فرستادیم. در هر استان حدود 1000 صفحه برای ما گزارش دادند که در هر بخشی مواردی باید بررسی شود. امکان کم است که به من گزارش ندهند. این بازرسان معمولاً پرونده‌های متعدد گذشته را چک می‌کنند. این افراد، افرادی حرفه‌ای هستند، ضریب اعتماد به همکارانم بالای 98 درصد هستند که با سلامت و قوت و قاطعیت در مقابل فساد سازمان‌یافته قاچاق ایستاده‌اند.

جمشیدی با بیان اینکه حدود 15 میلیارد دلار قاچاق در کشور صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: هنوز خیلی کار داریم و باید تلاش کنیم و توفیقات کامل نشده است. مبارزه با فساد سخت است. باید تلاش را مضاعف کنیم. بخش‌های مختلف در این باره در کشور درگیر هستند. ما در ابعاد مختلف در قوانین در حیطه اجرا و رسیدگی‌ها و همه این‌ها در کنار هم مشکلاتی را داریم. کسی منکر این نیست که از سمت گمرک هم قاچاق انجام می‌شود. امروز ته لنجی که در ظاهر برای امرار معاش اقشار کم‌توان است در حدود 2 یا 3 میلیارد دلار، قاچاقچیان حرفه‌ای سوءاستفاده می‌کنند و چیزی دست آن اقشار کم‌توان را نمی‌گیرد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: اگرچه باید به بحث گمرک و بنادر توجه شود ولی باید به سطح بازار نیز توجهاتی داشته باشیم. در خیابان‌ها حدود 80 هزار کالای تجهیزات پزشکی داریم که قاچاق در این مورد بسیار است. سالیانی ناصرخسرو و کوچه مروی به عنوان مهد قاچاق لوازم بهداشتی بود که ما حدود 800 بتر مراجعه کردیم که از یک ماه قبل هم اطلاع‌رسانی کردیم که البته هنوز هم مراقبت‌ لازم را داریم و آن‌ها رها نکرده‌ایم. هدف ما در این باره بستن مغازه‌ها و مجازات نبوده است. ما می‌خواهیم جنس قاچاق توزیع نشود. اگر عزم ما جدی باشد و اتاق اصناف و اتحادیه‌ها همکاری خوبی داشته باشند باید از بسته‌های قاچاق هم در مبادی و هم در محل توزیع جلوگیری شود.

وی افزود: ما با طیف بسیار گسترده‌ای روبه‌رو هستیم. امنیت ما بی‌بدیل است و در حوزه امنیت اخلال کمتری را داریم ولی در بخش قاچاق با طیف گسترده‌تری و با نفوذ روبه‌رو هستیم. این افراد با ثروت، قدرت و نفوذ وارد می‌شوند. گاهی رشوه‌های میلیاردی داده می‌شود و در موضوع بنزها دو میلیارد پیشنهاد تومان رشوه داده شد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در رابطه با طرح‌هایی که در دستور کار این سازمان است و در مهرماه اجرایی خواهد شد خبر داد: ما 2 طرح را از مهرماه آغاز می‌کنیم که یکی بحث لوازم خانگی است که روزهای آینده هم بخش‌نامه‌ی آن ابلاغ خواهد شد.ما تولیدات داخلی لوازم خانگی کم نداریم از طرفی هم نباید این‌گونه باشد که رقابت تولیدکنندگان داخلی و کالاهای خارجی از بین برود.اکنون به صنوف اطلاع‌رسانی می‌کنیم که می‌خواهیم قاچاق نباشد. نه قصد دستگیری داریم و نه مجازات. مهرماه به سمت این می‌رویم که لوازم خانگی به صورت قاچاق در بازار نباشد. اگر برگ‌سبزها وجود داشته باشد مشکلی نیست و ما از مغازه‌داران در این باره سپاسگذاریم ولی اگر برگ‌سبزها وجود نداشته باشد برخورد می‌کنیم که این زیبنده مغازه‌داران ما نیست.

جمشیدی با اشاره به اینکه امروز در کوچه مروی دیگر اقلام قاچاق وجود ندارد تصریح کرد: طرح دوم لوازم بهداشتی‌آرایشی است که در سراسر کشور در حال انجام است. بحث دیگر بحث مهم تجهیزات پزشکی است که متأسفانه عزم در آن جدی نشده است و این بحث مهمی است چرا که مرتبط با سلامت مردم است که در مهرماه به سمت آن خواهیم رفت.

وی در رابطه با تخلفات آرایشگاه‌ها اظهار کرد: بحث دیگر بحث آرایشگاه‌ها و لوازم آرایشگاهی است و ما با دو مشکل در این باره مواجهیم. حدود 20 هزار آرایشگاه غیرمجاز در تهران هستند و فقط 1047 آرایشگاه مجاز در تهران داریم که توزیع لوازم بهداشتی و آرایشی قاچاق آرایشگاه‌ها برای مردم صدمه دارد. ما حدود 12 تخلف در آرایشگاه‌ها به دست آورده‌ایم. یکی از این تخلفات این است که از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. برخی هم از مواد تقلبی استفاده می‌کنند. دیگر این که گاهی قیمت‌های نجومی دارند. برای مثال در یک مورد آرایش عروس، 70 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. و یا خدمات پوست و مو یا تزریق ژل یا لیزردرمانی انجام می‌دهند در صورتی که این‌ها باید زیر نظر پزشک انجام شود. یا داروهای صنعتی لاغری توصیه می‌کنند. در اتحادیه اصناف می‌گوییم باید به سمتی برویم که این تخلفات انجام نشود و باید در این باره از بازرسان افتخاری استفاده کنیم.

وی در رابطه با مقابله با مراکز توزیع کالاهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌کردند گفت: یک بخش در رابطه با خلاء قوانین و مقررات است. باید دست ما را باز بگذارند که با این‌ها به صورت گسترده برخورد کنیم. با دکتر نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و همچنین دوستان در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس طرحی را آماده کردیم که فرماندهی این بحث را باید به یک مرجع دهیم. تکثر مراجع خود موجب سوءاستفاده می‌شود. درخواست‌مان در رابطه با مراکز توزیع کالاهایی که شبکه‌های ماهواره‌ای آن‌ها را تبلیغ می‌کنند از پلیس این است که وارد عمل بشود. اگرچه آن‌ها به صورت حرفه‌ای عمل می‌کنند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص مکمل‌های دارویی خیابان ناصرخسرو اظهار کرد: حدود 80 مغازه مکمل دارویی در کوچه مروی وجود داشت و بر اساس قوانین این‌ها را باید پزشک و داروخانه  تجویز کند. ما با حدود 80 مغازه برخورد کنیم که دیگر در این 80 مغازه توزیع مکمل‌های دارویی و غذایی وجود ندارد. اگرچه اخبار جدید حاکی از این است که این کار به صورت شبکه تلفنی درحال انجام است که ما باید آن را کنترل کنیم و برخوردهای لازم را داشته باشیم. وزارت بهداشت و داروخانه‌ها در این باره اهتمام کنند که این کالا به صورت رسمی در داروخانه‌ها ارائه شوند.

وی افزود: ما در پنج ماهه اخیر حدود 30 میلیارد امحا داشتیم که حدود 137 درصد رشد نشان می‌دهد. رشد امحا رشد قابل قبولی است واقعا جاهایی باید با کالاهای قاچاق برخورد جدی شود. کالاهایی که مخاطره‌آمیز هستند،مانند کالاهای دارویی، بهداشتی و میوه که باید صددرصد امحا شوند. در مورد امحای خودروها که خودم معتقدم باید امحا شوند، نباید به خاطر مبلغ 20 یا 30 میلیارد تومان خودرو تردید کنیم و باید این قاچاقچیان را پیدا کنیم. گاهی خود این واردکننده‌ها در شبکه خرید قرار می‌گیرند که به شکلی آن کالاهایی را که خود قاچاق کرده‌اند دوباره تصاحب کنند. بهترین وضعیت امحا است اگر در چرخه توزیع قرار بگیرد ممکن است تولید داخلی را از بین ببرد و موجب بیکاری شود.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در پایان سخنان خود افزود: امیدوارم در پایان سال بتوانیم بحث قاچاق را که در حوزه‌های مختلفی مانند اقتصاد و فرهنگ ضربه می‌زنند کمرنگ کنیم. این دروغ‌ها و رشوه‌ها بنیان‌های فرهنگی را از بین می‌برد و این قاچاق‌ها سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. همچنین در بعد سیاسی گاهی پول‌های فاسد وارد سیاست می‌شود که مسئولین و کارمندان ما را فاسد می‌کنند. روزی اسامی این افراد بانفوذ را برای مردم افشا می‌کنیم که آن‌ روز دور نخواهد بود.

منبع: ایسنا

نظر شما چیست؟