اخبار لوازم خانگی

غیرت ملی با فروش کالای ایرانی

روزنامه جام جم در صفحه اقتصاد با ارایه گزارشی از کسب و کار فروشگاه های عرضه محصولات داخلی نوشت: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی، ترغیب مردم به خرید کالاهای داخلی است.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با وجودی که سطح بازار خرده فروشی کشور را اجناس خارجی گرفته اند، با این حال هنوز هم هستند افرادی که به تولید داخل اعتنا دارند و برخلاف تصور، فروش خوبی هم دارند.
در ادامه این گزارش که در شماره یکشنبه 21 شهریور 1395 خورشیدی به قلم عماد عزتی انتشار یافت، می خوانیم: به سراغ چند نفر از فروشندگانی رفتیم که فقط کالای تولید داخل می فروشند. این فعالان صنفی از فروش و درآمد خوب خود سخن می گویند؛ در حالی که شاید خیلی ها تصور کنند بدون فروش کالای خارجی، سطح درآمد پایین خواهد آمد. اوایل امسال هم رهبر معظم انقلاب اسلامی از فروشگاه هایی که فقط اجناس و کالاهای تولید داخل می فروشند، تقدیر کردند.
** کالای ایرانی یعنی دردسر کمتر
محمدرضا قاسمی، یکی از فروشندگان لوازم خانگی در محدوده سه راه امین حضور تهران به خبرنگار ما گفت: در این خیابان اغلب فروشندگان اقدام به فروش محصولات خارجی می کنند و گروه کوچکی هستند که نسبت به فروش تولیدات ایرانی همواره ثابت قدم مانده اند. بیشتر جامعه ایران خارجی پسند نیستند و در بسیاری از تولیدات مثل آبگرمکن، گاز، کولرآبی و حتی برخی لوازم آشپزخانه یا بسیاری موارد دیگر این تولیدات ایرانی هستند که یکه تاز بازار بوده و خارجی ها جایگاهی برای خودنمایی ندارند.
قاسمی افزود: با درنظر گرفتن این مهم سوال اینجاست که وقتی در بسیاری از موارد برتری داریم و حجم قابل توجهی از خریداران به کالاهای ایرانی توجه نشان می دهند، چه لزومی دارد که خودمان را به دردسر انداخته و کالاهای خارجی بفروشیم؟ وقتی تولیدات شرکت بوتان، سینجرگاز، استیل البرز، قهرمان، نیک کالا و… امروز به عنوان برندی قابل اعتماد از محصولات در اذهان عمومی شناخته شده اند، نمی دانم چرا برخی فروشندگان تصور می کنند منافع اقتصادی بیشتری در فروش کالاهای مشابه خارجی دارند.
این فعال صنفی تصریح کرد: شاید در نگاه اول کالاهای خارجی تقاضای بیشتری داشته باشند اما خریداران لوازم خانگی فقط در مناطق 1، 2 و 3 تهران زندگی نمی کنند بلکه 70 میلیون ایرانی دیگر برای تهیه مایحتاج خود به دنبال کالاهای ایرانی هستند. بنابراین کدام عقل سلیم حکم می کند بازاری 70 میلیونی را فراموش کنیم و به دنبال مثلا ده میلیون خریدار کالاهای خارجی باشیم آن هم با این تعداد زیاد فروشنده کالای خارجی؟
وی معتقد است انتخاب صحیح برای فروش برندهای ایرانی یعنی تضمین منافع اقتصادی چون همان طور که قبلا اشاره شد بخش قابل توجهی از جامعه برای نیازهای خود گزینه های ایرانی را انتخاب کرده و استفاده می کنند چون نه تنها برخی از برندهای ایرانی برای آنها نوستالژیک است بلکه خدمات پس از فروش مناسبی هم دریافت کرده اند. نکته کلیدی برای فروش کالا بخصوص در لوازم خانگی انتخاب صحیح برند معتبر برای فروش است.
** بازی برد- برد
احمدرضا شریفی، فروشنده فرش ماشینی در چهارراه مولوی نیز درباره اهمیت فروش محصولات ایرانی به جام جم گفت: تکمیل کننده چرخه تولید یا به نوعی تضمین تولید؛ عرضه صحیح و اصولی است. چون اگر عرضه صحیح و اصولی صورت نگیرد، تولید سرانجام محکوم به شکست است.
وی تاکید کرد: امروز یکی از نقاط ضعف کالاهای ایرانی که باعث شده این قدر در بازار ضعیف تر از تولیدات مشابه خارجی به چشم بیاید، نوع و شیوه عرضه آنهاست. چون وقتی به بازار و مراکز عمده فروش یا بورس کالاهای خاصی مراجعه می کنیم، می بینیم گرچه حجم کالاهای ایرانی بسیار بالاتر است اما این وارداتی ها هستند که جلب توجه می کنند و سرانجام برنده رقابت جذب سهم بیشتر بازار می شوند.
تنها به این دلیل که عرضه آنها اصولی تر و البته حساب شده تر صورت گرفته است. این فروشنده فرش ماشینی معتقد است، واردکنندگان کالاهای خارجی هنگام خرید یا عقد قراردادهای بلندمدت خرید با دریافت مبالغی بابت انجام تبلیغات در بازار هدف از تولیدکننده، برتری عرضه را نسبت به محصولات ایرانی برای خود ایجاد می کنند چون تولیدکنندگان خارجی به این نکته پی برده اند که تبلیغات و عرضه عاملی در موفقیت اقتصادی آنها در این بازار هدف است اما تولیدکنندگان ایرانی یا توان مالی انجام تبلیغات گسترده را ندارند یا این که تبلیغات را هزینه در نظر دارند.
شریفی که تقریبا یک دهه است فقط محصولات ایرانی می فروشد، فروش آن دسته از کالاهای ایرانی را که دارای مزیت اقتصادی است، کاملا اقتصادی دانست و گفت: با توجه به نظارت های گسترده ارگان ها و نهادهای مربوط به تعزیرات یا قاچاق، امروز فروش کالاهای ایرانی در واقع یک بازی برد-برد برای فروشندگان است چون همه چیز شفاف و مشخص است و نیازی به دوندگی در مراجع قضایی برای اثبات صحت و سلامت کالایی که در فروشگاه ها عرضه می شوند، نیست.
درحالی که محصولات خارجی با اما و اگرهای مختلفی روبه رو بوده و نباید فراموش کنیم ارائه خدمات پس از فروش برخی از آنها نیز برای فروشندگان و خریداران مساله ساز شده است.
** کالاهای با کیفیت ایرانی، ناشناخته اند
امیرحسین کردبچه، فروشنده کالای خواب در منطقه بازار نیز به خبرنگار ما گفت: اعتقاد دارم با توجه به کیفیت بالای بسیاری از کالاهای ایرانی، فروش هرگونه کالای خارجی به نوعی خیانت به اشتغال و جوانان این مملکت است.
کردبچه افزود: گرچه همه فعالان بازار همواره به دنبال یافتن سوژه های مناسب برای سرمایه گذاری هستند اما تداوم تهیه کالا و ارائه جنس مناسب به متقاضیان یکی از پیش نیازهای بسیاری از کسب و کارهاست که این روند در کالاهای ایرانی تقریبا تضمین شده اما در اجناس وارداتی بجز چند برند مشخص، هیچ تضمینی ندارد چون کاملا شخصی و خصوصی اجناس وارد بازار می شوند.
وی تاکید کرد: اما نکته مهمی که باعث شده تا بسیاری از فروشندگان به دنبال فروش کالاهای خارجی باشند، این است که بسیاری از اجناس تولید شده در کارخانجات ایرانی برای مصرف کنندگان داخلی و هموطن شناخته شده نیستند و این برندهای خارجی هستند که فروخته می شوند. به عنوان مثال اکنون در بازار پارچه رومبلی بسیاری از کارخانجات یزد محصولاتی باکیفیت و متنوع را تولید می کنند که در بازار تهران با نام و برندهای ترکیه فروخته می شود.
این فعال اقتصادی به مشوق های دولتی و مسئولان صنفی نیز به عنوان پاشنه آشیل موفقیت فروش کالاهای ایرانی اشاره کرد و گفت: امروز اگر مسئولان شرایطی را فراهم کنند که تولیدکنندگان معتبر ایرانی محصولاتشان را در سطح کلان تبلیغ کنند، خواهیم دید که بسیاری از برندهای خارجی موجود در اصناف مختلف ناخودآگاه از بازار حذف می شوند.
** آفرین بر این انسان با غیرت
رهبر معظم انقلاب اوایل امسال در دیدار با کارگران با تقدیر از فروشندگان اجناس داخلی فرمودند: «من اطلاع پیدا کردم که در تهران ـ حالا شاید در شهرستان ها هم هست ـ بعضی از فروشگاه ها مقید شده اند که جز تولید داخلی را نفروشند؛ تابلو هم زده اند؛ عکسش را گرفتند برای من آوردند و من دیدم. تابلو زده اند، تابلوی بزرگ که در این فروشگاه فقط تولید داخلی فروش می رود. بارک الله! آفرین بر این انسان باغیرت، بر این انسان مصلح! هرچه در این فروشگاه هست، تولید داخلی است.»

*منبع: روزنامه جام جم

نظر شما چیست؟