اخبار لوازم خانگی

کارت‌های اعتباری مشکل تولیدکنندگان داخلی را بیشتر می‌کند

ال کا ایران : اواخر مهرماه سال گذشته بود که دولت برای کمک به تولیدکنندگان و ایجاد رونق در بازار لوازم‌خانگی در قالب بسته خروج از رکود، پس از حمایت از خودروسازان از سیاست کارت‌های اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی رونمایی کرد‌.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، روزنامه اصلاح‌طلب جهان صنعت هم به انتقاد از طرح کارت‌های اعتباری پرداخته است:‌ اواخر مهرماه سال گذشته بود که دولت برای کمک به تولیدکنندگان و ایجاد رونق در بازار لوازم‌خانگی در قالب بسته خروج از رکود، پس از حمایت از خودروسازان از سیاست کارت‌های اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی رونمایی کرد‌. اما به واسطه عدم همکاری بانک‌ها و مشکلاتی که این طرح به همراه داشت، اندک رونق موجود در بازار نیز به دلیل تامل مردم برای گرفتن این کارت‌ها از بین رفت‌.

 

در حالی که بعد از وعده‌های بسیار دولت و تاخیر سه ماهه بانک مرکزی برای ابلاغ دستورات، در نهایت تولیدکنندگان فقط 15 روز امکان فروش محصولات خود را در قالب کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی پیدا کردند‌. سپس اعتبار اجرای کارت‌های اعتباری در 31 تیرماه امسال به اتمام رسید و بعد از آن امکان صدور آنها به وجود نیامد‌. اگرچه رییس اتحادیه لوازم‌خانگی نیز از اوایل اعلام این طرح چندان به آن خوشبین نبود و اعتقاد داشت که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید جدی‌تر عمل کند‌.

 

پس از تمام شدن مدت اعتبار اجرای کارت‌های اعتباری در اواخر تیر ماه، در جلسه شهریورماه امسال قرار شد اعتبار کارت‌های خرید کالای با دوام ایرانی تا سه ماه دیگر تمدید شود اما هنوز بانک مرکزی این موضوع را به سیستم بانکی ابلاغ نکرده و مردم امکان تهیه این کارت‌ها را ندارند‌.

 

این در حالی است که به تازگی بانک‌ها برای توزیع کارت‌های 10، 30 و 50 میلیون تومانی اعتباری کالا که خرید کالای خارجی را نیز در بر می‌گیرد، اعلام آمادگی کرده‌اند و کارت‌های عام بانکی در حالی عرضه می‌شود که تولید در شرایط رکود بوده و هیچ کمکی به تولیدکننده داخلی نخواهد کرد‌.

 

این موضوع به این دلیل است که بانک‌ها هیچ توجهی به تولیدکنندگان داخلی ندارند و همواره به دنبال سود بیشتر هستند‌. در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد که بانک‌ها سود 18 درصدی کارت‌های اعتباری عام جدید را به سود 12 درصدی کارت‌های اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی ترجیح داده‌اند‌.

 

در حال حاضر تولیدکنندگان لوازم‌خانگی یک چهارم تولید سال 91 خود را دارند که این امر اصلا مناسب نیست و به نظر می‌رسد که با توجه به امکان خرید کالای خارجی در این کارت‌های اعتباری جدید و همچنین رکود موجود در بازار که تمام‌شدنی نیست، وضعیت تولیدکنندگان بدتر خواهد شد‌.

 

در همین رابطه سخنگوی انجمن لوازم‌خانگی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان بعد از وعده‌های بسیار در نهایت فقط ۱۵ روز امکان فروش محصولات خود را در قالب کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی را پیدا کردند، گفت: کره‌ای‌ها برای شراکت قابل اعتماد نیستند‌.

 

حمیدرضا غزنوی با اشاره به اینکه دولت در سال گذشته در قالب بسته خروج از رکود، از سیاست کارت‌های اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی رونمایی کرد، اظهار داشت: یک ماه بعد از اعلام این سیاست، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دستورالعمل اجرای این طرح را ابلاغ کرد اما بانک مرکزی بعد از سه ماه تاخیر دستورالعمل کارت‌های اعتباری را با سود 12 درصدی و اقساط 12 ماهه به میزان شش میلیون تومان به سیستم بانکی ابلاغ کرد در حالی که در پیشنهادات اولیه سقف 10 میلیونی برای این کارت‌ها، آن هم برای تمام کارکنان دولت عنوان شده بود‌.
 

وی با بیان اینکه در آن مقطع آموزش و پرورش کالاهای لوازم‌خانگی آن هم با اقساط 24 ماهه را به کارکنان خود می‌فروخت، افزود: بعد از تعاملات بسیار در نهایت 23 اسفندماه سال گذشته با موافقت سازمان مدیریت، بانک مرکزی و وزارت صنعت، اقساط بازپرداخت کارت‌های اعتباری به 24 ماه افزایش پیدا کرد اما بانک‌ها و سازمان‌های مربوطه همچنان توجهی به اجرایی شدن طرح کارت اعتباری خرید کالای بادوام ایرانی نداشتند‌.

 

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی اضافه کرد: عدم اجرایی نشدن این کارت‌های اعتباری تولیدکنندگان را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرد و مردم هم دست از خرید برداشته و منتظر اجرایی شدن آن بودند‌. همین موضوع بر رکود بازار اضافه کرد تا در نهایت 19 تیرماه امسال کارکنان سه سازمان دیگر هم به مشمولان کارت اعتباری اضافه و سقف درآمد هم برداشته شد همچنین سقف کارت‌ها به 10 میلیون تومان افزایش یافت‌.

 

غزنوی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان بعد از وعده‌های بسیار در نهایت فقط 15 روز امکان فروش محصولات خود را در قالب کارت اعتباری خرید کالای بادوام ایرانی پیدا کردند، تصریح کرد: اعتبار اجرای کارت‌های اعتباری 31 تیرماه امسال به اتمام رسید و بعد از آن امکان صدور آنها به وجود نیامد‌.

 

وی با بیان اینکه در جلسه شهریورماه امسال قرار شد اعتبار کارت‌های خرید کالای بادوام ایرانی تا سه ماه دیگر تمدید شود، گفت: هنوز بانک مرکزی این موضوع را به سیستم بانکی ابلاغ نکرده و مردم امکان تهیه این کارت‌ها را ندارند. حتی اعتبار کارت‌های قبلی هم به دلیل عدم ابلاغ بخشنامه به سیستم بانکی از بین رفته است‌.

 

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با اشاره به آغاز عرضه کارت‌های اعتباری 10 ، 30 و 50 میلیون تومانی بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی با اجرایی شدن این کارت‌ها صدای تولیدکنندگان را نشنید و به نوعی فقط منت گذاشت و به نفع کالاهای خارجی اقدام به عرضه کارت‌های عام کرده است‌. اینجا این سوال مطرح می‌شود اگر برای اجرای کارت اعتباری کالای ایرانی بودجه‌ای نبود و مسوولان بانکی آن را تورم‌زا می‌دانستند چرا این کارت‌های عام بدون هیچ مشکلی اجرایی می‌شود؟!

 

وی با بیان اینکه شاید دستی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بانک مرکزی مانع اجرای کارت اعتباری خرید کالای بادوام ایرانی است، اضافه کرد: در حال حاضر فقط یک درصد از منابع کارت اعتباری خرید کالای بادوام ایرانی محقق شده به نحوی که از چهار هزار و 200 میلیارد تومان فقط 42 میلیارد تومان منابع جذب شده است‌.

نظر شما چیست؟