اخبار لوازم خانگی

اجازه افزایش قیمت لوازم خانگی را ندادیم

میهن صنعت : در حالی که سازمان حمایت اعلام می‌کند اجازه افزایش قیمت لوازم خانگی را نداده است، رئیس اتحادیه لوازم خانگی می‌گوید:عده‌ای از قاچاقچیان توسط عوامل خود در بازار به دنبال گرانی هستند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بازی موش و گربه‌ای که بین فروشندگان لوازم خانگی و مسئولان مبارزه با قاچاق شروع شده ابعاد گسترده‌ای دارد و به نظر می‌رسد منافذی که طی سال‌های گذشته برای قاچاق کالا باز شده به این سادگی‌ها بسته نخواهد شد. براین اساس، اجناس قاچاق از مرزهای کشور وارد شده و سر از مغازه‌هایی در وسط شهر در می‌آورد و از آنجایی که قیمت این اجناس نسبت به سایر کالاهای رسمی، ارزان‌تر است بنابراین خریداران بیشتری هم به سراغ این اجناس می‌روند.

فروشندگان هم که در شرایط رکود به فکر فروش اجناس خود هستند، ترجیح می‌دهند تا کالای قاچاق را ارزان تر بفروشند بنابراین با واردکنندگان غیرمجاز همکاری داشته و اجناس آنها را خریداری می‌کنند. اما در روزهای اخیر به دنبال طرح مبارزه با قاچاق کالا، مغازه داران اجناس خود را به انبارها بردند که همین موضوع موجب کاهش عرضه محصولات و در نتیجه گرانی برخی محصولات شده است.

بنا به گفته مغازه داران تا چند روز آینده همه لوازم خانگی وارداتی مشمول گرانی خواهد شد. اما موضوع این است که در شرایط کنونی نمایندگی‌های مجاز هم با فروشندگان همراه شده و گران فروشی را آغاز کرده‌اند.

بنا به گفته کسبه بازار امین‌حضور، وقتی عرضه جنس در بازار کاهش پیدا کرد، کارخانجات لوازم خانگی هم عرضه خود را محدود کردند تا پس از عرضه در بازار گران‌تر بفروشند زیرا با کاهش عرضه کالاهای قاچاق، آنها یکه تاز بازار خواهند شد و می‌توانند با نرخ‌هایی که تعیین می‌کنند بازار را در اختیار داشته باشند.

یکی از کسبه بازار امین‌حضور در این باره می‌گوید که نمایندگی‌ها اجناس را گران تر می‌فروشند بنابراین وقتی مشتری می‌بیند که می‌تواند با نرخ کمتری همان کالا را خریداری کند، طبیعی است که به سراغ اجناس ما می‌آید.

وی که اصرار زیادی بر این دارد که این اجناس قاچاق نیست بلکه غیررسمی وارد کشور می‌شود، می‌افزاید: البته نمایندگی‌های رسمی هم با عملکردی که دارند بر این امر دامن می زنند چرا که وقتی مبارزه با کالاهای وارداتی قاچاق شروع شد، عرضه لوازم خانگی به بازار را کم کرده‌اند تا در زمان گرانی بفروشند.

این فروشنده با بیان اینکه برخی از نمایندگی‌های رسمی لوازم خانگی خود به قاچاق کالا دامن می‌زنند، می گوید: برخی از این نمایندگی های رسمی در قالب واردات برخی قطعات مورد نیاز، کالاها را به کشور قاچاق می کنند.

سازمان حمایت اجازه افزایش قیمت لوازم خانگی را نداده است

هرچند که کسبه بازار امین‌حضور گرانی لوازم خانگی در روزهای اخیر را تایید می‌کنند و از افزایش رسمی قیمت برخی برندهای لوازم خانگی طی روزهای آینده خبر می‌دهند اما مسئولان سازمان حمایت تاکید دارند که اجازه افزایش قیمت لوازم خانگی را نداده‌اند. شهرام میرآخورلو مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در گفتگو با مهر در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار، گفت: براساس دستورالعمل و بخشنامه‌های ستاد هدفمندی یارانه‌ها، لوازم خانگی در اولویت قیمت گذاری نیست، اما سقف قیمتی با همکاری سازمان حمایت تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بازار لوازم خانگی از دو سال پیش در رکود قرار داشت و تغییر قیمتی نداشته است، افزود: این نمایندگی‌ها از دو ماه پیش درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت داده بودند الان هم افزایش قیمت اتفاق نیافتاده اما تغییر قیمت مثبت نداشتند بلکه تخفیفاتی که از قبل برای فروش اعمال می‌کردند را برداشته‌اند.

میرآخورلو ادامه داد: واحدهای عرضه کننده‌ای که رسمی کار می‌کنند تخفیفات خود را در فروش برداشتند و به همان قیمت‌های سال ۹۴  رسیدند و اگر قصد افزایش قیمت در این بخش را داشته باشند مدارک را به اتحادیه یا انجمن های مربوطه می‌دهند و آنها هم با سازمان حمایت هماهنگی‌های لازم را دارند.

وی با اشاره به درج قیمت‌های سازمان حمایت و خوداظهاری فروشندگان در سایت این سازمان، گفت: درخواست افزایش قیمت از سوی اتحادیه های لوازم خانگی بوده اما هنوز اعمال نشده است.

برخی تولیدکنندگان عرضه لوازم خانگی را کاهش دادند

همچنین محمد طحان پور در گفتگو با مهر در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی در روزهای اخیر، گفت: گزارش‌هایی در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی به اتحادیه رسیده و در این باره شخصا با یکی از مدیران کارخانجات صحبت کردم.

وی با بیان اینکه آنها اعلام کردند که جنس برای عرضه به بازار به اندازه کافی نداریم، افزود: به آنها اعلام کردم درصورتی که به زودی اجناس برای عرضه به بازار ارسال نکنند، با آنها برخورد می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: البته هنوز هیچ شرکتی لیست قیمت جدید نداده است اما افزایش قیمت برخی اقلام در مغازه‌ها گزارش شده است.

قاچاقچیان بدنبال گرانی هستند

طحان پور با اعلام اینکه فروشنده‌ها به ما گفتند که کالاهای خرده ریز را گران نکرده‌ایم، گفت: عده‌ای از قاچاقچیان توسط عوامل خود در بازار به دنبال گرانی هستند که ما به شدت با آنها برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تعداد انگشت شماری از کارخانجات ایرانی هم بین ۶ تا ۸ درصد افزایش قیمت داشتند، اظهار داشت: به هر صورت ما به دنبال این هستیم که با قاچاق کالا مقابله کنیم و در این میان اگر کارخانه‌ای هم از عرضه اجناس به بازار خودداری کند، با آن برخورد می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به اینکه وقتی اتحادیه و سازمان تعزیرات به دنبال جمع آوری کالاهای قاچاق هستند چرا تولیدکنندگان داخلی به جای عرضه بیشتر، آن را محدود کرده‌اند، گفت: وقتی کالای قاچاق جمع آوری می‌شود به این معنا است که تولید داخلی رونق می‌گیرد بنابراین باید عرضه بیشتر شده و حتی فروشندگان شرایط اقساطی را برای رونق بازار فراهم کنند، اما متاسفانه برخی از شرکت‌ها به این موضوع عمل نمی‌کنند.

طحان پور با تاکید بر اینکه البته افزایش قیمت تا ۸ درصد طبیعی است زیرا در چند سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند، اظهار داشت: درخواست افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان به سازمان حمایت از مدتی پیش داده شده اما هنوز سازمان حمایت با آن موافقت نکرده است.

به گزارش مهر وی با اشاره به اینکه تمام کالاهای بدون فاکتور  موجود  در بازار قاچاق نیستند، افزود: گاهی واردکننده ۱۰ کانتینر به کشور وارد کرده و فقط برای ۳ کانتینر برگ سبز گرفته است ما هم اعلام کردیم برگ سبز را قبول نداریم و واردکنندگان باید فاکتور بدهند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی دلیل این موضوع را فرار از مالیات عنوان کرد و گفت: فروشندگانی که کالاها را در انبار نگه دارند و به بازار عرضه نکنند با برخورد شدیدی روبرو می‌شوند.

نظر شما چیست؟