اخبار لوازم خانگی

نبض تند قیمت در بازار کوچه یخچال

قیمت لوازم خانگی از ابتدای سال جاری در حدود 11 درصد افزایش داشته و این روزها با افزایش حضور مأموران مبارزه با قاچاق در بازار باعث شده کارخانه‌ها به فکر افزایش مجدد قیمت‌ها باشند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، به نقل از فارس، کوچه یخچال مشیر سال‌ها است که به عنوان بورس لوازم‌خانگی اصفهان شناخته می‌شود. مکانی که انواع برندهای لوازم خانگی در آن نمایندگی دارند و این روزها حضور فعالان بازار لوازم خانگی و صوتی و تصویری در این بازار، این مکان را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای این کالا در کشور تبدیل کرده است.

از این‌ رو تحرکات قیمتی و موجودی انبار بنگاه‌های حاضر در این بازار به‌ دقت از سوی فعالان بازار لوازم خانگی کشور رصد می‌شود و با توجه به اتفاقاتی که طی دو هفته اخیر در معاملات این بازار روی داده، گپ و گفتی با فروشندگان حاضر در کوچه یخچال صورت داده شد.

*سال‌های سخت

در طی سال‌های اخیر نبض این بازار به دلیل وفور قاچاق و البته رکود سنگین تقاضا، کُند می‌زد و برخی مغازه‌های بزرگ کوچه یخچال به دلیل تنگنای نقدینگی مجبور به تعطیلی موقت کسب‌ و کار خود شدند. فروشندگان 2 سال اخیر را سال‌هایی سخت ارزیابی کرده و از مشکلات خود با شهرداری، اداره مالیات و برخی خریداران گله می‌کنند.

به گفته آن‌ها مشکلات رکود در سال گذشته تا حدی زیاد شد که بعضاً در طول روز یک قلم کالا هم فروش نمی‌رفت و برخی مغازه‌های بزرگ عمده فروش به دلیل عدم توان در وصول مطالبات خود مجبور به کاهش فعالیت تجاری خود و دریافت وام با بهره‌های بالا شدند.

با این حال به گفته فعالان بازار لوازم خانگی اصفهان، در سال جاری اندکی اوضاع بهتر شده و اجرا شدن طرح‌هایی نظیر کارت اعتباری یا اعطای وام خرید لوازم خانگی توسط برخی بانک‌ها موجب شده تا اقبال بیشتری از سوی مردم شاهد باشیم و قیمت‌ها نیز با شیب کمی در شش ماه اول سال رشد پیدا کرده‌اند.

*اقبال به کالاهای ایرانی

یکی از فروشندگان لوازم خانگی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اقبال به کالاهای ایرانی را بیش از سایر کالاها دانست و گفت: کالاهای ایرانی به دلیل قیمت مناسب‌تر، خدمات پس از فروش در دسترس، تسهیلات اعطایی و فروش اقساطی و همچنین به دلیل تبلیغات مناسبی که طی سال‌های اخیر در رابطه با مصرف کالای ایرانی، تحقق اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری صورت گرفته در طی چند سال اخیر تقاضای بهتری نسبت به محصولات خارجی داشته‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: با این وجود، معضل مهمی که پیش روی فروش محصولات ایرانی وجود دارد وفور محصولات قاچاق در کشور و قیمت تمام‌شده پایین آن‌ها است؛ اتفاقی که در صورت تداوم، همین چند کارخانه موجود ایرانی را نیز به ورطه نابودی می‌کشد.

*خیز مجدد قیمت‌ها با طرح جدید مبارزه با قاچاق

با این حال در چند هفته اخیر تحرکات در بازار افزایش‌یافته و به گفته فروشندگان، تشدید مبارزه با قاچاق کالا و جمع‌آوری گسترده محصولات قاچاق از مغازه‌ها و انبارها باعث شده موج جدیدی از افزایش قیمت به بازار تزریق شده و بعضاً خانواده‌ها از ترس جهش قیمتی به بازار بازگردند.

مشتریان، نگران به قیمت کالاها نگاه می‌کنند؛ لوازم برقی که هفته قبل می‌شد به‌راحتی در بازار تهیه کرد این روزها به‌سختی پیدا می‌شوند و با تمام شدن جشنواره فروش تابستانی برخی برندها، زمزمه افزایش قیمت در پاییز به گوش می‌رسد.

یکی از فروشندگان در این رابطه گفت: قیمت لوازم خانگی از ابتدای سال جاری در حدود 11 درصد افزایش داشته و این روزها با افزایش حضور مأموران مبارزه با قاچاق در بازار، اکثر کالاهای قاچاق از بازار جمع شده و تقاضا برای کالاهای ایرانی که قیمت مناسب‌تری دارند افزایش یافته و همین باعث شده کارخانه‌ها به فکر افزایش مجدد قیمت‌ها باشند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان تکرار تجربه سال 91 و جهش ارزی گفت: شرایط در حال حاضر بسیار متفاوت از آن سال‌ها است؛ زیرا در آن دوره کارخانه‌ها تولیدی نداشتند و انبارها خالی بود و ارز نیز به‌یک‌باره 3 برابر شد اما در حال حاضر این شوک قیمتی صرفاً برای ایجاد رونق در بازار است و نمی‌تواند از حدی بیشتر شود.

نظر شما چیست؟