اخبار لوازم خانگی

تحقق اهداف ستاد مبارزه با قاچاق کالا

ال کا ایران : دکترعلی اکبر پور احمد نژاد : در طی مدتی که از سال 95 گذشته است، آمار کشفیات مان در بخش لوازم خانگی 322 درصد رشد داشته است و این نشان از تحقق اهداف مبارزه با قاچاق کالا است.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، برنامه “گفت و گوی اقتصادی” با موضوع طرح جمع آوری لوازم خانگی قاچاق با هدف حمایت از تولید داخل و اشتغال و با حضور دکتر مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد ایران و دکترعلی اکبر پور احمد نژاد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران به روی آنتن رفت.

دکترعلی اکبر پور احمد نژاد در ابتدا با اشاره به نام سال 95 که اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل است، گفت: یکی از معضلات اصلی اجرای این شعار قاچاق کالا است و به همین جهت با همدلی که میان دستگاه ها ایجاد شد، شرایطی ایجاد شد تا زمینه عرضه کالای قاچاق در صنوف را ناامن کنیم.

وی استان تهران را مقصد عمده کالای قاچاق عنوان کرد و بیان داشت: یکی از عمده ترین کالاهایی که معضل قاچاق در آن وجود داشت، لوازم خانگی بوده است. در حال حاضر در بسیاری از لوازم خانگی زمینه تولید با کیفیت را داریم ولی متاسفانه به دلیل قاچاقی که در این حوزه ها انجام می شد و برای فروش در دید خریدار گذاشته می شد، میل خریدار به خرید کالای خارجی فارغ از اینکه ضمانت و کیفیت لازم را دارد، بیشتر بود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با اشاره به دریافت شکایات متعدد در خصوص کالاهای قاچاق که تقلبی هم هستند، گفت: فاز نخست اجرای این طرح با تاکید بر کالاهای اصلی که مورد نیاز مردم است مانند لوازم خانگی، عملیاتی شده است و اتفاقات خوبی نیز در این زمینه رخ داده است. در همین راستا اطلاع رسانی های خوبی نیز صورت گرفته است. در بسیاری از واحدهای صنفی جمع آوری کالای قاچاق با بررسی هایی که انجام داده ایم، صورت پذیرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: در طی مدتی که از سال 95 گذشته است، آمار کشفیات مان در بخش لوازم خانگی 322 درصد رشد داشته است و این نشان از تحقق اهداف مبارزه با قاچاق کالا است.

اکبرپور با بیان اینکه هر اقدامی که در این حوزه انجام می شود، یک طرف آن، واحد صنفی قرار دارد، ابراز داشت: در اجرای این طرح اساساً از قانون مبارزه با قاچاق کالا استفاده نکردیم، بلکه از یک زیرساخت تعاملی وارد شدیم. در جلسه ای که در اتاق اصناف و اتحادیه ها داشتیم، اعلام کردیم از شما خواهش می کنیم، بر اساس قانون نظام صنفی که به شما مکلف کرده است، در ازای اخذ جواز رعایت مقررات را در جهت عرضه کالا لحاظ کنید، نسبت به برخورد با کالای قاچاق اهتمام داشته باشید.

دکتر مسعود دانشمند عنوان داشت: میزان کشفیات قاچاق به نسبت حجم قاچاقی که در بازار برآورد می شود، بسیار کمتر است هر چند که آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد. بر اساس برآوردهایی که انجام شده است حدود یک درصد کالاهایی که قاچاق است کشف می شود.

وی با بیان اینکه خریدار حق دارد هر نوع کالایی که می خواهد را بخرد، گفت: وقتی می گوییم باید کالای ایرانی بخریم، باید در این زمینه تلاشی نیز  انجام دهیم تا جاذبه خرید کالای ایرانی را نسبت به کالای خارجی افزایش دهیم.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران درباره اقداماتی که باید در این حوزه انجام شود، اظهار داشت: بعد از  ایجاد جذابیت در کالای داخلی، باید در مورد کنترل وضعیت بازار، تشکل ها را وارد بازی کنیم و برای ایشان مسئولیت قائل شویم و از اینها بخواهیم تا در این زمینه با کالای قاچاق مبارزه کنند زیرا هیچ کس بهتر از تشکل ها نمی داند چه اتفاقی در بازار دارد می افتد.

قابل ذکر است، برنامه “گفت و گوی اقتصادی” از شنبه تا چهارشنبه ساعت 14:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند./آرتنا/

نظر شما چیست؟