سایر خبرها

توسعه مراکز خرید بزرگ، سفر ایرانیان به خارج برای خرید را کاهش می‌دهد

این روزها سر و صدای ساخت و ساز در منطقه ای بزرگ در شمال شهر تهران، یعنی جایی که جدیدترین مرکز خرید بزرگ پایتخت در آن واقع شده به گوش می رسد.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این روزها سر و صدای ساخت و ساز در منطقه ای بزرگ در شمال شهر تهران، یعنی جایی که جدیدترین مرکز خرید بزرگ پایتخت در آن واقع شده به گوش می رسد.
پروژه 2.7 میلیون فوت مربعی که در شمال غرب تهران واقع شده، بخشی از موج ایجاد شده در سراسر ایران در زمینه ساخت مراکز خرید بزرگ است که همزمان با لغو تحریم ها، چهره ای جدید به بخش خرده فروشی بازار ایران بخشیده است.
به گفته بوریس پلنر، اقتصاددان ارشد موسسه پلنت ریتیل در فرانکفورت، این مرکز خرید، که توسط یک ملاک  و فعال صنعتی در حال احداث است، یکی از تقریبا 300 مرکز خریدی است که در حال حاضر در سراسر کشور در حال ساخت است.
مراکز خرید جدید تهران برخی در حد و اندازه های مراکز خرید کوچک و برخی در اندازه مراکز خرید متوسط متمرکز بر برندهای لوکس ساخته شده اند که در انها فواره های موزیکال، باغ های مرکزی، هتل و مراکز نمایشگاهی نیز دیده می شود.
بسیاری از جمعیت 80 میلیون نفری ایران از طرفداران کالاهای لوکس و مراکز خرید بزرگ هستند.
انواع لباس، کفش و دیگر کالاها را می توان در این مراکز خرید پیدا کرد و بر اساس جدیدترین بررسی بانک مرکزی ایران، آنها حدود 17 درصد هزینه های مصرفی خانوارهای شهری را جذب خود می کنند.
پلنر گفت: «شما طبقه متوسطی در ایران داریم که پول دارد و کنجکاو است برندهای مختلف را امتحان کند و دارای سبک زندگی مدرن است.»
در دوران تحریم، ایرانیان متمول به دلیل کاهش ارزش ریال و افزایش تورم از نگهداری پول نقد خودداری می کردند. این گرایش به تبدیل سرمایه به ملک و از جمله مراکز خرید کمک کرده است.
اما تعداد زیادی از این مراکز خرید ابتدایی بودند و کالاهای تولید داخل یا کالاهای وارداتی از کشورهایی نظیر چین و ترکیه را که در دوران تحریم همچنان مشتاق تجارت با ایران بودند را می فروختند. یکی از برندهایی که حضوری قوی در مراکز خرید اخیرا ساخته شده در ایران دارد، برند ال سی واکیکی ترکیه است که در مراکز خرید پالادیوم و هایپراستار تهران و سیتی استار اصفهان شعبه دارد.
توسعه دهندگان مراکز خرید بزرگ امیدوارند به ویژه پس از توافق هسته ای سال گذشته، تقاضا برای مراکز خرید مدرن و سبک غربی وجود داشته باشد. این توافق که موجب لغو تحریم ها علیه ایران شد، از ماه ژانویه اجرایی شده است.
هرچند تحریم های تجاری آنگونه که ایرانی ها انتظار داشتند به طور کامل رفع نشده و بانک ها همچنان از همکاری با ایران واهمه دارند، اما سرکت های متعدد خرده فروشی خارجی شروع به بررسی جدی بازار ایران کرده اند. روبرتو کاوالی، برند مد و لباس ایتالیایی اولین فروشگاه خود را در ماه فوریه در ایران افتتاح کرد.
لغو تحریم ها خبری خوب برای سرامی، صنعتگر متمول ایرانی بود که با هزینه ای یک میلیارد دلاری بزگرترین مرکز خرید ایران با نام سیتی سنتر را در اصفهان احداث کرده است. سرامی در این باره گفت: «لغو تحریم ها مسیر را برای ورود برندهایی که قبلا نمی توانستند وارد بازار ایران شوند هموار می کند.»
سرامی افزود، اگر آنها همچنان به توسعه خود ادامه دهند، مراکز خرید ایرانی می توانند مشتریانی را که قبلا به مراکز خرید کشورهای دیگر نظیر دوبی یا ترکیه می رفتند جذب کنند.
برخی شرکت های خرده فروشی غربی از جمله شرکت اسپانیایی منگو از قبل در ایران فعال بوده اند، اما برندهای بزرگ خارجی هنوز وارد ایران نشده اند و این مسئله موجب سفر ایرانیان متمول به خارجاز کشور برای خرید می شود.
سرامی افزود: «من می خواهم همان کاری را که در دوبی و ترکیه انجام شده در ایران انجام دهم…. ترکیه تاریخی غنی دارد، اما ما همان تاریخ را در ایران داریم. آنچه ما نیاز داریم مراکز خرید است.»

نظر شما چیست؟