اخبار لوازم خانگی

تعرفه برق در کشور متنوع می‌شود

هوشمندسازی شبکه برق می تواند تاثیرات مثبتی را برای این صنعت به همراه داشته باشد که می‌توان به تنوع بخشی تعرفه ها و ایجاد مشوق هایی برای مشترکان پر مصرف اشاره کرد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، هادی مدقق، معاون سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آیین‌نامه‌های اجرایی در سراسر دنیا در خصوص این مساله، اظهار کرد: در حال حاضر سه تعرفه میان‌باری، کم‌باری و پرباری در صنعت برق وجود دارد  و با توجه به این‌که با هوشمند کردن کنتور ها ساعت به ساعت میزان مصرف مانیتور می‌شود و امکان پایش بار مشترکان وجود دارد، لذا می توان مانند سایر کشور ها تعرفه‌های متعددی همچون بخش مخابرات تبیین کرد.

وی با بیان این‌که این مساله موجب تنوع‌بخشی به تعرفه‌های صنعت برق می‌شود، ادامه داد: با توجه به این‌که میزان مصرف مشترکان یکسان نیست این روش می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، به‌طور مثال اگر مشترکی قابلیت این را داشته باشد که در ۵۰۰ ساعت بحرانی در سال مدیریت مصرف کند در مابقی سال می تواند زیر قیمت متوسط برق را خریداری کند.

مدقق با بیان این‌که این مساله در دنیا در حال اجرا است، بیان کرد: در ایران نیز امکان اجرایی کردن این مساله وجود دارد و پیشنهاد این مساله نیز داده شده، اما باید دانست ابزار اصلی اجرایی کردن این کار استفاده از کنتورهای هوشمند است.

تجهیز ۴۵۰ هزار مشترک دیماندی تا پایان سال به کنتور های هوشمند

معاون سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره‌وری انرژی ایران از تجهیز ۴۵۰ هزار مشترک دیماندی تا پایان سال خبر داد و گفت: منظور از مشترکان دیماندی کلیه مشترکان بزرگ صنعتی، تجاری و چاه‌های کشاورزی هستند.

مدقق با بیان اینکه این مشترکان بیش از ۳۰ کیلووات مصرف برق دارند اظهار کرد: مزیت تجهیز این مشترکان به کنتور های هوشمند این است که به راحتی می توان مدیریت شبکه را در دست گرفت.

به گفته وی اجرای این پروژه برای دولت به ازای هر مشترک یک میلیون تومان هزینه دارد که تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده که بعضا موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود.

معاون سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره‌وری انرژی ایران با بیان این‌که ۴۰ هزار مشترک دیماندی در ۱۸ استان مجهز به کنتورهای هوشمند شده‌اند، بیان کرد: هدف این است که به تدریج تعداد کنتورهای هوشمند را افزایش دهیم.

مدقق با اشاره به تعرفه‌ کنتورهای هوشمند اظهار کرد: تعرفه‌ها را مجلس و دولت تعیین می‌کند و باید گفت که هدف اجرای این طرح ایجاد تعرفه نیست، بلکه مشترکان بزرگ می‌توانند در طرح ذخیره عملیاتی شرکت و با گرفتن یکسری مشوق در پیک تابستان دیماند مصرفی خریداری شده را کاهش و در قبال این مساله پاداش‌هایی را دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، معاون سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره‌وری انرژی ایران ادامه داد: رسیدن به این مساله به یک پایش و نظارت در مصرف نیاز دارد که یکی از اهداف طرح فهام همین مساله است.

مدقق تصریح کرد: اگر این سیستم پیاده شود تنوع زیادی در بحث تعرفه و روش مدیریت بار اعمال می شود و حتی با تجهیز مشترکان به کنتور های هوشمند می توان آیین نامه های مفیدی را تبیین کرد که تا کنون نیز آیین نامه‌هایی تبیین شده اما به مرحله تصویب و اجرا نرسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از کنتورهای هوشمند توسط شرکت‌های خارجی در ایران تامین می‌شود، اظهار کرد: ۱۰۰ درصد کنتورهای موجود در ایران تولید داخل است و در این زمینه هیچ‌گونه قاچاقی صورت نمی‌گیرد.

مدقق با بیان این‌که شرکت‌های فراب، مهاب شرق و صبا نیکو سه پیمانکار اصلی اجرای این طرح هستند، ادامه داد: پنج شرکت نیز تامین‌کننده کنتورهای هوشمند هستند که چند سال است در این حوزه فعالیت دارند.

معاون سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) با بیان این‌که خط تولید کنتورهای هوشمند ایران مطابق استانداردهای اروپایی است، تصریح کرد: ممکن است برخی از شرکت‌ها ۱۰۰ درصد با تکنولوژی داخلی فعالیت کنند، اما برخی دیگر مونتاژ را به دلیل داشتن صرفه اقتصادی ترجیح ‌دهند.

نظر شما چیست؟