اخبار لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی بوشهر تکان نخورد

بازار لوازم خانگی یکی از پربحث ترین بازارهای ایران در سال های اخیر بوده است؛ بازاری که کاهش یا افزایش قیمت در آن از قانون خاصی پیروی نمی کند و بیشتر به صورت سلیقه ای اداره می شود.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اما از نیمه دوم مهرماه که مسئولان زنگ اجرای طرح برخورد با عرضه لوازم خانگی قاچاق را به صدا درآوردند، فصل جدیدی در این بازار شکل گرفته است.

طرحی که به صورت مشترک از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیزات حکومتی در سطح بازار پیگیری می شود و پس از چند مرحله تعویق (از اردیبهشت، تیر، اول مهر) نهایتا در 15 مهرماه رسما کلید زده شد.

هرچند به عقیده کارشناسان و فعالان صنفی، این از ضعف مسئولان می باشد که بجای کنترل مرزها، قاچاق را در عرصه بازار جستجو می کنند، با این حال جرایم نقدی و پلمب مغازه هایی که کالاهای قاچاق عرضه کنند، باعث شد تا در فرصت باقیمانده، مغازه داران در فرصت باقیمانده قبل از آن وضعیت اجناس خود را تعیین تکلیف کنند.

اما گزارش های میدانی نشان می دهد هرچند بازار طی هفته های قبل و یک هفته بعد از این طرح دچار نوعی آشفتگی و سردرگمی بود، ولی در بوشهر تکانه های جدی به بازار لوازم خانگی و قیمت ها وارد نشده است.

این را «عبدالرزاق اشعری» رییس اتحادیه صنفی لوازم خانگی بوشهر به «خلیج فارس» می گوید و ادامه می دهد: هرچند بوشهر بندر است و بخشی از لوازم خانگی وارداتی نیز همین جا تخلیه می شود، ولی عمده محصولات مغازه ها از تهران تامین می گردد و همانند گذشته دارای فاکتور و مشخصات بوده و قاچاق محسوب نمی شده، از این رو، الان هم همان رویه دنبال می شود.

وی ادامه داد: آنهایی که به صورت مستقیم کالا را از خارج کشور وارد مغازه یا انبارهایشان در بوشهر می کنند کمتر از انگستان دو دست است، در حالی که ما 280 واحد صنفی زیرمجموعه داریم که اغلب کالاهایشان را از تهران تامین می کنند.

اشعری ادامه داد: علاوه بر این، از هفته های قبل طبق درخواست اتاق اصناف، به همه اعضا اطلاع رسانی و درخواست کردیم در فرصت موجود انبار و مغازه خود را از کالاهای قاچاق و بدون فاکتور خالی کنند تا دچار مشکل نشوند. هرچند اعتراضاتی درباره فرصت کم این طرح بود، ولی با فرصت اضافه ای که تا 20 مهر گرفتیم، به نحوی کالاها از مغازه ها جمع آوری می شود.

وی با بیان اینکه داشتن فاکتور معتبر از خریدار اصلی کالای لوازم خانگی یا اسناد گمرکی مبنی بر وارادت مستقیم شرط عدم برخورد با کالای قاچاق در مغازه ها می باشد، ادامه داشت: بازار لوازم خانگی در بوشهر پس از طرح مبارزه با قاچاق تکان خاصی نخورده و اگر در برخی اقلام هم تغییراتی داشته ایم، از نظر ما گرانی نیست، بلکه واقعی شدن قیمت می باشد.

رییس اتحادیه لوازم خانگی بوشهر افزود: کالاهای دارای اصالت از نظر پشتیبانی تعویض و خدمات پس از فروش به سود مشتریان است و مغازه داران نیز با ماموران ستاد قاچاق دچار مشکل نمی شوند.

 

وی ادامه داد: وضعیت خرید و فروش لوازم خانگی ایرانی در بازار بوشهر تغییری نداشته و کمبودی هم به چشم نمی خورد و همه اجناس و کالاهای مورد تقاضای خریداران در بازار موجود است.

اشعری در خصوص طرح جمع آوری کالاهای قاچاق از بازار توضیح داد: در مرحله اول این طرح که از 15 مهرماه در حال اعمال است، تنها به فروشندگان اخطار داده شده تا فروشگاه ها و انبارهای خود را از اجناس قاچاق خالی کنند، اما در مرحله دوم که در بوشهر بعد از تاسوعا و عاشورا آغاز می شود، اگر در فروشگاهی کالای قاچاق یا بدون فاکتور دیده شود، کالای مزبور ضبط و فروشنده مشمول جرایم سنگین خواهد شد.

وی تاکید کرد: خریداران لوازم خانگی هنگام خرید باید توجه داشته باشند، حتما فاکتورفروش با مشخصات کامل و برگه ضمانت کالا را از فروشندگان دریافت کنند؛ زیرا اگر کالایی فاقد فاکتور باشد، نمی توان به کیفیت و خدماتی که کارخانه تعهد کرده اطمینان داشت

منبع: پایگاه خبری خلیج فارس

نظر شما چیست؟