اخبار لوازم خانگی

ارائه ۳۰۰ میلیارد تسهیلات صادراتی

ال کا ایران : رییس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن بیان اینکه میزان صادرات از برنامه عقب است، از ارائه ۳۰۰میلیارد تومان تسهیلات صادراتی با نرخ بهره ۱۶درصد خبر داد و اعلام کرد: کسانی که به صورت قاچاق موبایل وارد کرده‌اند باید نگران باشند، چراکه ممکن است با توجه به طرح رجیستری، تلفن‌های همراه وارد شده کار نکنند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مجتبی خسروتاج – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت – در نشستی خبری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد حجم بالایی از صادرات به کشورهای همسایه هستیم، اظهار کرد: همچنان در بحث فرهنگ صادراتی دچار مشکلاتی هستیم و باید صادرات در دستگاه‌های مختلف در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: روز ملی صادرات نیز به همین دلیل یکبار در سال مدنظر قرار می گیرد تا فرهنگ صادراتی را در داخل ایجاد کنیم.

خسروتاج اظهار کرد: باید به منظور جهش و تحول در حوزه صادرات، فرهنگ صادراتی را مدنظر قرار دهیم و دولت نیز به همین منظور روز ملی صادرات را در نظر گرفته است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه یکی از اتفاقات مثبت در حوزه صادرات مذارکره با بنگاه های مختلف است، خاطرنشان کرد: در مذاکره با بنگاه های تجاری شاهد بیان گله های متفاوت و عنوان چالش های مختلف هستیم که اگر قصد داریم این مشکل را برطرف کنیم باید مسائل مختلفی را لحاظ کنیم.

خسروتاج با بیان اینکه در مراسم پیش رو صادرکنندگان نمونه سال ۹۴انتخاب می شوند، عنوان کرد: انتخاب صادر کننده نمونه بر اساس مصوبه دولت انجام می شود و شامل کارگروهی از بخش دولتی و خصوصی است که بر اساس ضوابط صورت می پذیرد و برای شرکت در این رقابت، داشتن حداقل کف رقابتی لازم است.

فقط ۵درصد از شرکت‌های صادراتی محصول‌شان را با جذب سرمایه‌گذار خارجی تولید کردند

وی با اشاره به اینکه شاخص های مختلفی برای انتخاب صادرکنندگان نمونه در نظرگرفته شده است، اعلام کرد: مهمترین شاخص کمیت صادرات است (درآمدهای ارزی حاصل از صادرات) و پس از آن شاخص حفظ و ماندگاری در یک بازار در نظر گرفته شده تا بدانیم بقا در یک بازار مقطعی نبوده و چه اقداماتی توسط بنگاه ها انجام شده است وشاخص سوم مهارت های فنی و عملکرد شرکت ها در این بخش است.

به گفته رییس سازمان توسعه تجارت ایران، ۴۷۸شرکت در مراسم سال جاری شرکت کرده اند، گفت: به ترتیب تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس بیشترین میزان شرکت کننده را داشته اند و متاسفانه چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویر احمد در سال جاری شرکت کننده را نداشته اند.

خسروتاج همچنین با اشاره به اینکه ۷۵درصد شرکت های صادراتی استانداردهای مدیریت بین المللی را کسب کرده اند، یادآور شد: ۴۱درصد شرکت های صادراتی در بخش کسب استانداردهای بین المللی موفق بوده اند و در این بین تنها پنج درصد از شرکت های صادراتی توانسته اند محصول خود را با جذب سرمایه گذار خارجی تولید کنند که رقمی پایین است. اگر می خواهیم در توسعه صادات کشور جهشی داشته باشیم باید فضای نوآوری در بخش های مختلف تولیدی را ایجاد کنیم و به تولیدات محدود خود را منحصر نکنیم.

میزان صادرات از برنامه عقب است

 رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه به گزارش عملکرد شش ماهه صادراتی اشاره کرد و گفت: بر اساس عملکرد شش ماهه نخست سال جاری ۲۱.۷میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم که این رقم سال گذشته ۲۰.۴میلیارد دلار بوده است. متاسفانه از برنامه ریزی انجام شده عقب هستیم و اگر می خواهیم به میزان ۵۰میلیارد دلار صاردات غیرنفتی در سال جاری برسیم باید ۲۵میلیارد دلار صادرات انجام می دادیم.

خسروتاج افزود: هرچند توانسته ایم از نظر وزنی رشد ۲۵درصدی در بخش صادرات غیرنفتی را داشته باشیم اما در بخش رشد ارزشی تنها شش درصد رشد کرده ایم و اگر می خواهیم به رشد مورد نظر برسیم باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

۱۰مقصد صادراتی ایران

به گفته وی، در بخش میعانات گازی ۳.۵میلیارد دلار ( ۱۳درصد کاهش ارزشی)، پتروشیمی ۸.۶میلیارد دلار (رشد ارزشی ۲۲درصدی)، صنعت ۷.۳میلیارد دلار (یک درصد رشد ارزشی)، فرش و صنایع دستی ۴۶میلیون دلار، محصولات کشاورزی ۱.۵میلیارد دلار (هفت درصد کاهش ارزشی) و در بخش معدن ۵۷۶میلیون دلار (۴۱درصد رشد ارزشی) داشته ایم. باید در مورد بخش کشاورزی با مسئولان جهاد کشاورزی جلساتی را برگزار کنیم و علت این کاهش را مورد بررسی قرار دهیم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام اسامی ۱۰مقصد صادراتی ایران بیان کرد: به ترتیب چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، کره جنوبی، هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان و عمان ۱۰کشوری هستند که بیشترین میزان صادرات به آن ها انجام شده است.

افزایش واردات از کشورهای اروپایی و برزیل

خسروتاج همچنین به کشورهایی که واردات از آن ها از لحاظ ارزشی رشد داشته اشاره کرد و گفت: به ترتیب آلمان، برزیل، ایتالیا، فرانسه، هلند و انگلستان کشورهایی هستند که واردات از آن ها از لحاظ ارزشی رشد داشته است.

وی با بیان اینکه باید سیاست‌های جایگزین مناسب در بخش واردات مدنظر قرار گیرد، عنوان کرد: علاوه بر این باید با اعمال نظام تعرفه‌ای صحیح و کنترل رسمی واردات شاهد تغییرات عمده در این بخش باشیم. ظرفیت‌های تولید داخل بیشتر شده و همین عامل موجب کاهش واردات شده است؛ بنابراین باید سیاست‌های جایگزین صحیحی به واردات تعلق گیرد.

۶۰درصد واردات با ارز متقاضی انجام می‌شود

به گزارش ایسنا، رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه با نظام تعرفه‌ای سعی کرده‌ایم از تولید داخل حمایت کنیم تاکید کرد باید بدانیم که تنها با این تصمیم کار پیش نمی رود و با برخی چالش ها مواجه ایم؛ یکی از چالش‌های موجود افزایش تعرفه موضوع مقابله با پدیده قاچاق است اگر نرخ تعرفه، سود یا مالیات‌ بالا برود باید در کنار آن کنترل رسمی به نحو مطلوبی صورت گیرد اما در حال حاضر می‌بینیم که قاچاق برخی کالاها همچون تلفن‌ همراه بسیار راحت است و یک مسافر می‌تواند یک چمدان موبایل به داخل کشور بیاورد.

خسروتاج با اعلام این که ۶۰درصد محصولات وارداتی با ارز متقاضی انجام می‌شود، گفت: در این بین تنها ۴۰درصد از واردات با ارز رسمی صورت می‌گیرد و ما در این بخش توانسته ایم از ابزار نظام ارزشی استفاده کنیم.

ارائه ۳۰۰میلیارد تومان تسهیلات صادراتی با بهره ۱۶درصد

وی همچنین به برخی مشوق‌های صادراتی اشاره کرد و افزود: مصوب شد به شرکت‌هایی که در عراق پروژه اجرا کرده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند پول خود را دریافت کنند ۲۰۰میلیون دلار تعلق بگیرد که از این رقم ۱۰۰میلیون دلار محقق شده و ۱۰۰میلیون دلار دیگر نیز در دست بررسی دولت قرار دارد. به طور کلی این اقدام در مورد صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مطلوب بود و دولت عراق نیز اعلام کرده پس از بررسی‌های انجام شده پرداخت‌ها را صورت خواهد دارد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد در سال گذشته ۳۰۰میلیارد تومان با نرخ سود ۱۴درصد توسط بانک توسعه صادرات برای کسانی که صادرات صنعتی دارند تسهیلات در نظر  گرفته شد و در سال جاری نیز ۳۰۰میلیارد تومان دیگر با نرخ ۱۶درصد تسهیلات ارائه می‌شود.

اپل به هیچ کشوری نمایندگی رسمی نمی‌دهد

خسروتاج در مورد یکسان سازی نرخ ارز و تاثیر آن بر بخش صادرات نیز عنوان کرد این موضوع تاثیر چندانی بر بخش صادرات ندارد اما باعث می‌شود که از فساد دو نرخی بودن ارز جلوگیری شده و مانع واردات رانتی شود؛ بنابراین باید سیاست‌های هوشمندانه‌ای در مورد نرخ ارز اتخاذ شود.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چه تمهیداتی برای جلوگیری از قاچاق تلفن همراه آیفون صورت گرفته است؟ گفت: شرکت اپل نه‌تنها به ایران بلکه به سایر کشورها نیز نمایندگی رسمی نمی‌دهد؛ بنابراین ما اعلام کردیم به شرکت‌هایی که می‌توانند خدمات پس از فروش ارائه کنند مجوز ثبت سفارش داده شود. باید بدانیم که حدود ۱۸درصد مالیات بر ارزش افزوده در مورد هزینه واردات رسمی موبایل مدنظر قرار می‌گیرد.

قاچاق‌چیان موبایل نگران باشند

رییس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: با توجه به طرح رجیستری، کسانی که به صورت قاچاق موبایل وارد کرده اند باید نگران باشند، چرا که ممکن است تلفن‌های همراه وارد شده کار نکنند. طرح رجیستری به صورت پایلوت انجام شده و بر اساس گزارش‌ها موفق بوده است.

خسرو تاج در مورد سفر هیئت‌های تجاری اروپایی به ایران خاطر نشان کرد: هیئت‌های تجاری اروپایی که در بخش خصوصی پس از برجام به ایران سفر کرده‌اند قطعا به دنبال منافع خودشان هستند و مان نباید انتظار داشته باشیم که تنها به دنبال خرید کالاهای ما باشند اما ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که در این بخش از منافع خود دفاع کنیم و همانطور که هفته گذشته دیدید باید ۴۰درصد تولید پژو و رنو در داخل صورت گیرد.

وی در پایان از در نظر گرفتن روز ملی برند خبر داد و گفت قصد داریم به منظور حساس‌سازی بنگاه‌ها در امر برند سازی همانند روز ملی صادرات، روز ملی برند را نیز مد نظر قرار دهیم.

نظر شما چیست؟