اخبار لوازم خانگی

با واگذاری طرح مبارزه با کالای قاچاق به اصناف احتمال تبانی وجود دارد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: واگذاری طرح مبارزه با کالای قاچاق به خود اصناف کار اشتباهی است چرا که احتمال تبانی زیاد است بنابراین نمی توان به آن اعتماد کرد که عوامل اصناف این کار را انجام دهند.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، عبدالمجید شیخی در گفت و گو با ” بوتیا ” با انتقاد از اقدام دولت در واگذاری طرح مبارزه با کاچاق کالا و ارز به اتاق های اصناف و اتحادیه ، اظهار کرد: اگر به مقصد و هدف هدف گذار ی و اصلاح شود کلیه متغیرهای عقبه خود را توزین می کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه هدف همه فعالیت های اقتصادی در جهت مصرف است، افزود: در جهت اصلاح الگوی مصرف باید بازار ارزی کالاها کنترل شود که اگر نظارت صحیح و فراگیر انجام شود حتی از مرزها هم چیزی وارد بازار نخواهد شد چرا که هم مشتری این محصولات را در سبد مصرف خود قرار نمی دهد و هم عرضه کنندگان این کالاها، خوف جریمه شدن و جرم و پیگیری قضایی پیدا می کنند.

شیخی ادامه داد: بنابراین با نظارت صحیح، کسی جرات پیدا نمی کند کالای قاچاق را از قاچاقچی تحویل بگیرد و لاجرم قاچاقچی هم دست به قاچاق کالا نمی زند .

دولت نشان داد که برای کنترل بازار هیچ برنامه ای ندارد

وی تصریح کرد: دولت تا الان نشان داده است که هیچ برنامه ای برای تنظیم بازار ندارد و این از بی برنامگی دولت است که بعد از سه سال تازه آیین نامه مبارزه با کالای قاچاق را صادر می کند و نتیجه آن می شود مثل اعطای تسهیلات بانکی که یک ابلاغیه می آید تا برسد دست بانک ها وتا بخواهند تسهیلات بدهند کار از کار گذشته است.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: واگذاری طرح مبارزه با کالای قاچاق به خود اصناف کار اشتباهی است چرا که احتمال تبانی زیاد است بنابراین نمی توان به آن اعتماد کرد که عوامل اصناف این کار را انجام دهند ولی می توانند از اصناف مشارکت بگیرند.

شیخی خاطر نشان کرد: واگذاری طرح مبارزه با کالای قاچاق به اصناف در صورتی عملی می شود که واقعا افراد دلسوز و فهیمی این کار را انجام دهند و پیگیری کنند.

وی در ادامه بیان کرد: دولت باید چند هزار کارمند و عوامل را استخدام کند تا امر نظارت را گسترش بدهند چرا که این کاربرای کنترل قاچاق که یک آثار فراگیر هنگفت و مثبتی برای اقتصاد دارد می ارزد و هزینه این نیروها را هم از جریمه کردن افراد متخلف تامین کند و این گوه هزینه ای هم برای دولت نخواهد داشت.

 کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: دولت باید تلاش کند تا بازار تحت کنترل درآید که اگر این گونه شود مسلما تولید راه می افتد، از رکود خارج می شویم ،واردات بی رویه قطع و در مصرف ارز صرفه جویی می شود و این ها خود به خود اشتغال ایجاد می کند.

حذف بارکد کالا و طرح شماره گذاری شبنم عرضه کالاهای قاچاق را تسهیل کرد

شیخی با اشاره به اقدام اخیر وزیر صنعت و معدن در حذف بارکد کالا، تاکید کرد: حذف بارکد کالا و طرح شماره گذاری شبنم  کار بسیار غلطی بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام داد که در واقع عرضه کالاهای قاچاق و واردات بی رویه را تسهیل کرد که نیاز است این طرح به جای خود برگردد.

وی خاطر نشان کرد: اصناف باید بدانند که رزق آن ها درعرضه کالاهای تولید داخلی است نه کالاهای خارجی که نان آن به جیب خارجی های می رود.

نظر شما چیست؟