اخبار لوازم خانگی

ستاد مبارزه با قاچاق از ناصرخوسرو عقب نشست

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که چندی پیش طرح مبارزه با قاچاق کالا با محوریت کالاهای سلامت‌محور را در سراسر کشور از جمله محله‌های کوچه مروی و ناصرخسرو تهران آغاز کرده بود، به دنبال مصوبه اخیر دولت، اجرای این طرح را متوقف کرد.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، 12 مهر امسال بود که جلسه‌ای با موضوع مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه از جمله بازار لوازم خانگی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول دولت و مسئولان دستگاه‌های مبارزه با قاچاق کالا برگزار شد و دو روز بعد از این جلسه، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف که از جمله افراد حاضر در جلسه یاد شده بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از واگذاری مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه به اصناف و اتحادیه‌ها خبر داد؛ اصنافی که ورودشان به عرصه مبارزه با قاچاق کالا آن هم در سطح عرضه، جای تأمل قانونی دارد.

چند ماه پیش و بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده، مبارزه با این پدیده شوم در سطح عرضه را با جدیت دنبال کرد.

یکی از نخستین اقداماتی که در همین راستا انجام شد، برخورد با کالاهای قاچاق سلامت‌محور مانند دارو، مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی در سراسر کشور از جمله کوچه مروی و محله ناصر خسرو در تهران بود؛ طرحی که ابتدا با رویکرد پیشگیرانه آغاز و با نصب بنر در مناطق مورد نظر، به کسبه اطلاع‌رسانی شد.

نهایتاً دستگاه‌های دخیل در امر مبارزه با کالاهای قاچاق سلامت‌محور، روز 12 تیر در مناطق یاد شده حضور یافتند و مرحله دوم طرح مبنی بر برخورد با متخلفان آغاز شد و همان موقع مسئولان اعلام کردند که این طرح به صورت مستمر برگزار می‌شود و گشت‌های مشترک تعزیرات در بازار حضور خواهند داشت.

به دنبال اجرای موفقیت‌آمیز این طرح، مبارزه با کالاهای قاچاق دخانی مانند سیگارهای قاچاق در دستور کار قرار گرفت و این بار مسئولان مبارزه با قاچاق کالا، پس از اطلاع‌رسانی‌های لازم به کسبه، در محله‌های مولوی تهران که از جمله نقاط عرضه کالاهای دخانی هست، حضور یافتند.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌رفت تا پس از بازار کالاهای سلامت‌محور و دخانی، مبارزه با کالاهای قاچاق در بازار لوازم خانگی را آغاز کند اما این بار تیرشان به سنگ خورد و برخی سودجویان با فشار و دادن اطلاعات غلط به دولت، ترمز دستگاه‌های مبارزه با قاچاق کالا را که در چند سال گذشته به صورت جدی و هماهنگ وارد میدان شده بودند را کشیدند و با ابلاغیه اخیر جهانگیری، امر مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه هر چند به اصناف واگذار شد اما رسماً متوقف شد.

به دنبال این ابلاغیه، طرح‌های قبلی انجام شده در بازار کالاهای سلامت‌محور و دخانی که به صورت مستمر بود و ادامه داشت، متوقف شده هست.

فعلاً توپ و میدان در اختیار اصناف هست و باید دید طی روزهای آینده چه گُلی بر سر مبارزه با قاچاق کالا می‌زنند؟ جالب اینکه رئیس اتاق اصناف چند روز بعد از اخذ مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه گفت: شروع برخورد با قاچاق از سطح عرضه، باعث گرانی می‌شود و باید از واردات کالای قاچاق از مبداء جلوگیری شود!

به گزارش تسنیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته در دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور فرمودند« بنده یک وقتی گفتم فقط سرِ مرز دنبال قاچاق نروید؛ میلیاردها دلار امروز در داخل کشور – که حالا من چون رقم دقیقش را مختلف می‌گویند، نمی‌توانم معیّن بکنم که چقدر؛ امّا رقم‌های گزافی گفته می‌شود – دارد صرف جنس قاچاق می‌شود. قاچاق را از لب مرز و از پیش از مرز تا داخل مغازه دنبال کنید».

 

نظر شما چیست؟