اخبار لوازم خانگی

کنتورهای هوشمند قیمت برق را کاهش می دهند

مشاور معاون سیستم‌های کنتورهای هوشمند سازمان بهره‌وری انرژی در تشریح ویژگی‌های کنتورهای هوشمند، گفت: یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های این دستگاه این است که می‌تواند منجر به کاهش خاموشی های برق، افزایش کیفیت توان و کاهش هزینه های مشترکین شود.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شقایق یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که کنتورهای هوشمند ویژگی‌های متفاوتی منجمله مدیریت شبکه، افزایش ضریب اطمینان سیستمو رضایتمندی مشرکین را به همراه دارد، اظهار کرد: در حال حاضر پنج شرکت توزیع به صورت پایلوت کنتورهای هوشمند را نصب کرده اند همچنین به دنبال آن نیز شرکت‌های دیگر مشتاق نصب کنتورهای هوشمند شدند.

وی یکی از ویژگی‌های بارز کنتورهای هوشمند را اندازه‌گیری دقیق دانست و افزود: این کنتورها می‌تواند در بازه‌های ۱۵ دقیقه‌ای توان مصرفی مشترکین را مخابره کنند و در فاز دوم فهام نیز استفاده از داده‌های اندازه‌گیری شده برای مدیریت بهینه شبکه مورد بررسی و اقدام قرار گرفته است.

مشاور معاون سیستم‌های کنتورهای هوشمند سازمان بهره‌وری انرژی، اضافه کرد: مدیریت خاموشی و مدیریت منابع انرژی از جمله کاربردهای اندازه‌گیری با استفاده از کنتورهای هوشمند است. علاوه بر این پروژه‌هایی در سابا به منظور ارتقای بهره برداری و برنامه ریزی شبکه توزیع با استفاده از داده‌های اندازه‌گیری مورد بررسی قرار گرفته است.

یوسفی با بیان این‌که مدیریت مصرف از دیگر ویژگی‌های کنتورهای هوشمند است، تصریح کرد: در مواقع بحرانی می‌توان با استفاده از کنتورهای هوشمند، برق مصرفی شبکه را مدیریت نمود و از بروز خاموشی ها جلوگیری کرد. البته این مساله از قبل در قالب برنامه های مدیریت مصرف وبه صورت توافقی با مشترکان برنامه ریزی می شود، به گونه‌ای که مشترک در ساعات بحرانی مصرف خود را کاهش و در ساعات غیربحرانی به صورت عادی مصرف می‌کند. این روش، یکی از برنامه های زمان-محور پاسخگویی بار با عنوان تعرفه ساعات بحرانی است.
اِعمال تعرفه زمان واقعی نیز از دستاوردهای استفاده از کنتورهای هوشمند است که یکی دیگر از برنامه های پاسخگویی بار محسوب می شود. همچنین مشترکین مجهز به کنتورهای هوشمند می توانند در طرح پیش پرداخت برق مشارکت نمایند که علاوه بر مدیریت میزان مصرف انرژی که باعث کاهش هزینه برق مشترک می شود، از امتیازات تشویقی ویژه آن نیز بهره‌مند می شوند.
وی ادامه داد: برای مدیریت مصرف، بسته کامل برنامه های‌ پاسخ‌گویی بار زمان‌محور و تشویق‌محور را با توجه به شرایط عرضه و مصرف برق در کشور در نظر گرفته‌ایم و آیین نامه های اجرایی هریک را تدوین نموده‌ایم که در قالب فصل مدیریت مصرف در آیین نامه تکمیلی تعرفه های برق به وزارت نیرو و توانیر پیشنهاد داده شده است. البته لازم به ذکر است که پیاده‌سازی این برنامه ها، بر اساس مصوبات جاری در حوزه تعرفه ها و با موافقت مشترکین انجام می شود.

نظر شما چیست؟