اخبار لوازم خانگی

پرونده های «قاچاق کلان» 65 درصد افزایش یافته است/ لزوم افزایش گشت های نظارتی

ال کا ایران : حجت الاسلام و المسلمین گفت: نکته مهمی که باید در رسیدگی‌ها در سازمان تعزیرات به آن توجه کرد روان بودن و ساده بودن آئین دادرسی است، این فرآیند در سازمان تعزیرات حکومتی کوتاه است که یک مزیت فوق العاده به شمار می‌رود.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در همایش سراسری مدیران سازمان تعزیرات حکومتی کشور سیر تحولات در سازمان تعزیرات را قابل توجه و امیدوار کننده دانست و گفت: رسانه و افکار عمومی توجه بیشتری  نسبت به این سازمان دارند و در هر هفته چند اخبار با موضوع تعزیرات حکومتی در لیست اخبار قرار می‌گیرد.
 

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی با اشاره به جایگاه رسان‌ها در پوشش اخبار این سازمان گفت:  اگر همکاری مناسب با رسانه ها و اصحاب رسانه برقرار شود کار به نفع مطلوبی انجام می شود ولی اگر این همکاری صورت نگیرد با مشکل مواجه می شویم.
 
وزیر دادگستری عنوان کرد: در بند یک لایحه اصلاح قانون تعزیرات که به مجلس ارائه شده و مورد تایید آنها قرار گرفته و تاکنون هم شورای نگهبان به آن ایراد وارد نکرده و در آینده قرار است قانون شود تخلفات را درجه بندی کرده‌ایم یعنی جرایم را دستگاه قضا رسیدگی می کند و دیگر تخلفات به دستگاه قضایی ارجاع نمی شود و با این کار مقداری از کار دستگاه قضایی سبک می شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی ادامه داد: در این بند آمده است که هر چه که باعث جرم زدایی می گردد در سازمان تعزیرات رسیدگی شود، مثلا تخلفات محیط کسب و کار یک نمونه از این موارد است که در محیط کسب و کار هر گونه خلاف قانونی انجام شد در سازمان تعزیرات حکومتی باید رسیدگی شود.
 

این مقام قضایی تصریح کرد: نکته مهی که باید در رسیدگی ها در سازمان تعزیرات به آن توجه کرد روان بودن و ساده بودن آئین دادرسی است، این فرآیند در سازمان تعزیرات حکومتی کوتاه است که یک مزیت فوق العاده به شمار می‌رود که باعث می شود موضوعات بیشتری به سازمان احاله شود.

وی ادامه داد: «سریع الحساب» بودن، یکی از اسماء الهی است؛ اگر حساب کنید اما طولانی باشد آن حساب ارزش خود را از دست می دهد ما در هیئت های رسیدگی کمترین شکایات را داریم که یکی از علل اصلی آن این است که رسیدگی ها با سرعت انجام می شود اگر کسی در هر حوزه ای تخلف کرد باید به سرعت حکم آن را صادر کرد چون جامعه رسیدگی های شما را می بیند بنابراین یکی از علل موثر بودن گشت های حکومتی، حاضر بودن قاضی است که به سرعت حکم را صادر می کند.

حجت الاسلام پورمحمدی اظهار کرد: انتظار از ما و سازمان تعزیرات حکومتی زیاد است؛ بنده معتقدم حوزه تعزیرات یکی از جدی ترین مسائل و مباحث اجتماعی است یعنی مردم می خواهند محیط کسب و کار شفاف، واقعی، سالم و عادلانه باشد مردم به امید ما به بازار می روند و معامله می کنند، لذا هر چه نظارت ها، بازرسی ها در این عرصه بیشتر باشد به نحو ما و به نحو جامعه است.

وی با اشاره به راه اندازی نشدن سامانه 135 در موید مقرر گفته شده، گفت: باید پذیرفت که متاسفانه به دلیل کمبود بوجه نتوانستیم سامانه 135 را فعال و عملیاتی کنیم که از شما درخواست می شود نسبت به راه اندازی آن در زمان های کمتری آن را راه اندازی کنید که مردم از طریق این سامانه می توانند به نوعی خود نظارتی و خودبازرسی داشته باشند.

وی گفت: آمارها نشان می دهد که بیش از 41 درصد از مردم در سرشماری جمعیت شرکت کرده اند که این امر نشان می دهند که مردم می توانند در موضوعات شبیه به آن همکاری های خوبی با دولت داشته باشند. تجربه ده سال پیش در بحث کارت سوخت یک از نمونه های خوب همکاری آحاد مردم با دولت است که حتی مردم دورافتاده ترین مناطق کشور با دولت همکاری کرده و در بحث کارت سوخت و سرشماری جمعیت وظایف خود را انجام دادند.

این مقام قضایی ادامه داد: خودکنترلی و خود نظارتی باید در جامعه گسترش یافته و نهادینه شود. انتظار داریم که سامانه 135 به زودی راه اندازی  شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عزم جدی دولت در مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: بحث مبارزه با فساد یک بحث جدی است هم دولت و هم نظام در این مبارزه بسیار جدی هستند و در این رابطه سرمایه گذاری زیادی شده است اما باید گفت متاسفانه نتایج رضایت بخش نیست.

پورمحمدی اظهار کرد: ما در ستادهای خود بیشترین مشکلات را داریم  و مردم از این گونه پرونده ها بیشتر ناراحت اند و با پرونده های بزرگ زیاد دمخور نیستند و فساد هایی مثل اختلاس های 3 هزار میلیاردی و امسال آن بحث مردم نیست اما مردم نسبت به فسادهای خود مثل 40 میلیون و 50 میلیون حساس هستند و آن را حقوق های نجومی می دانند چون با آن حس بیشتری دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه در مسائل خود و مبارزه با فساد های خود هنوز گیر داریم البته راه و چاره این امر صرفا برخورد نیست بلکه شفاف سازی و قاعده گذاری و کنترل باید اعمال شود. مثلا تا وقتی مبادی ورودی کنترل نشود نمی توان با قاچاق مبارزه کرد.

وزیر دادگستری  گفت: براساس آمارها 65 درصد پرونده های قاچاق کلان و بالای 100 میلیون نسبت به 6 ماه سال 94 افزایش یافته  است اما 80 درد پرونده ها در حوزه قاچاق زیر 10 میلیون است.

به گزارش میزان، وی تاکید کرد: درباره قاچاق ما با جدیت تمام به مبارزه خود ادامه خواهیم داد و در تمامی حوزه ها و راه ها مبارزات خود را پیگیری خواهیم کرد. البته در حوزه های خرد هم تشکل ها و مردم در حال کار هستند که ما در آنجا هم حمایت و کمک می کنیم. هیچ تردید و تعللی در مبارزه با قاچاق کالا وجود ندارد اما باید گفت یک مرض مزمن را در یک مدت کوتاه نمی توان درمان کرد، یعنی باید ابتدا اولویت بندی شود و نیز بخش های دیگر مثل اصناف، اتحادیه و حتی نهادهای مردم نهاد به ما کمک کند.

وی ادامه داد: همه این کارها برای این است که اقتصاد کشور تقویت شود قرار است که ما به تولید کشور کمک کنیم و امنیت اجتماعی و فکری مردم را تامین کنیم لذا باید این امر با دقت و مراقبت انجام شود باید با مراجع مرتبط جلسات گذاشته شود و قبل از هر کاری تبعات آن را بررسی کنیم.

 پورمحمدی  بر تقویت گشت های نظارتی تاکید کرد و گفت: باید این گشت ها افزایش و تقویت شود.

وزیر دادگستری در پایان گفت: باید بحث تعیین و تکلیف پرسنل سازمان تعزیرات حکومتی براساس زمان بندی ارائه شده عملیاتی گردد.

نظر شما چیست؟