اخبار لوازم خانگی

بازرسی بی‌یال و کوپال اتاق اصناف در برخورد با قاچاق/ مجوز ورود به انبار‌های خصوصی را نداریم

معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران با بیان اینکه بازرسان اصناف در فرآیند مبارزه با قاچاق فقط بازرسی در سطح عرضه را می‌توانند انجام دهند، گفت: معمولا واحدهای صنفی انبارهای خود را نشان نمی‌دهند و ما هم مجوزی برای ورود به انبارهای خصوصی نداریم.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حسین درودیان، گفت: بازرسی اصناف از واحدهای صنفی زمان‌بندی مشخص دارد و در روز و زمان از پیش‌تعیین شده با مراجعه به واحدهای صنفی از واحدها بازرسی به عمل می‌آورد. 

معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران افزود: قبل از بازدید از واحدهای صنفی مورد نظر، موضوع به اتحادیه مربوطه اطلاع داده می‌شود و اکیپ بازرسی اصناف به همراه نماینده‌ای از اتحادیه اقدام به بازرسی از واحدهای صنفی مورد نظر می‌کند. 

درودیان تصریح کرد: در هفته جاری بازرسان اصناف از واحدهای صنفی طلا و جواهر، سقط فروش، لوازم‌التحریر، بارفروشان و … بازدید کرده‌اند که البته بازدید از این واحدهای صنفی همچنان استمرار دارد.

وی افزود: در امر بازدید بازرسان صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، نیروهای جهادی و گاهی بازرسان تعزیرات حکومتی هم بازرسان اصناف را همراهی می‌کنند. 

معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران در پاسخ به این سوال که برای هفته آینده بازرسی از کدام واحدهای صنفی را در دستور کار دارید، اظهار داشت: جهت جلوگیری از پنهان کردن اجناس قاچاق توسط دارندگان واحدهای صنفی این موضوع را قبل از انجام بازرسی اعلام نمی‌کنیم، اما پیش از آغاز بازرسی موضوع به اتحادیه‌های واحدهای صنفی اطلاع داده می‌شود.

درودیان تصریح کرد: از آنجا که مهرماه امسال فرصتی 15 روزه برای جمع‌آوری کالاهای قاچاق از سطح عرضه به اصناف داده شد، در بازدید از واحدهای صنفی معمولا کالای قاچاقی مشاهده نمی‌شود و در بازدیدها و سطح عرضه کمتر با کالاهای قاچاق مواجه شده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به جمع‌آوری کالاهای قاچاق از سطح عرضه و انتقال کالاهای قاچاق به انبارها، آیا برای بازرسان اصناف امکان بازرسی از انبارها وجود دارد، گفت: بازدید از انبارها به اتفاق کاشفان اداره آگاهی و نیروهای انتظامی برای بازرسان اصناف امکان‌پذیر است. 

معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران بیان داشت: معمولا اجناس قاچاق در منزل نگهداری می‌شود که بازرسان اصناف مجوز برای بازرسی از منازل ندارند. 

درودیان با بیان اینکه جنس قاچاق یعنی جنس پنهان و جنسی که در ویترین قرار دارد قاچاق محسوب نمی‌شود، گفت: جنس پنهان اگر در داخل انبار باشد تا زمانی که به ما گزارشی ارائه نشود، نمی‌توانیم متوجه وجود آن شویم. 

وی اظهار داشت: بازرسان در بازدید از انبارهای عمومی مشکلی ندارند، اما معمولا دارندگان واحدهای صنفی بازرسان اصناف را از وجود انبارهای خود مطلع نمی‌کنند. 

معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران با اشاره به انبارهای خصوصی گفت: بازرسان اصناف مجوزی برای ورود به انبارهای خصوصی ندارند. 

درودیان بیان داشت: بازرسان اصناف فقط بازرسی در سطح عرضه را می‌توانند انجام دهند و در موارد کلی‌تر مثل بازرسی از کارخانه‌ها و انبارهای بزرگ عمومی کار بر عهده بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت است. 

وی تصریح کرد: به تمام اتحادیه‌های اصناف ابلاغ شده که طبق ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عرضه و حمل کالای قاچاق در سطح واحدهای صنفی جرم است و اتحادیه‌ها هم این موضوع را به زیرمجموعه‌های خود اعلام کرده‌اند و به همین دلیل در سطح عرضه کالای قاچاق مشاهده نمی‌شود. 

معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه برخی کالاهای قاچاق در فضای مجازی عرضه می‌شود، بیان داشت: در این مورد هم امکان پیگیری برای بازرسان اصناف وجود ندارد.

نظر شما چیست؟