اخبار لوازم خانگی

افزایش سرعت وای فای تا دو برابر با ورود WiGig

اتحادیه وای فای با ارائه یک استاندارد جدید به نام WiGig در صدد دوبرابر کردن بالاترین سرعت کنونی فناوری وای فای تا سال آینده است!

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اتحادیه وای فای ضمن این خبر، اعلام کرده که گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها، روتر ها و دیگر دستگاه ها سال آینده با بهره مندی از این استاندارد به یک سرعت فوق سریع از فناوری وای فای دست پیدا خواهند کرد و بسیاری از مشکلات در این زمینه به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

البته با توجه به اعلام خود اتحادیه، این این استاندارد نوپا برد کمی( در حد ۱۰ متر) دارد و این بدان معناست که هنگامی که گوشی هوشمند و یا لپ تاپ خود را به روتر سازگار با این استاندارد متصل می کنید، تنها قادر خواهید بود تا در همان فضای اتاق و یا سالن خانه از سرعت فوق سریع WiGig بهره مند شوید. کوین رابینسیون، معاون بازاریابی در اتحادیه وای فای خاطر نشان کرد: هنگامی که از این فناوری و این استاندارد جدید حرفی به میان می آید، محدودیت برد آن به وضوح قابل درک است و در همان حد مورد بررسی قرار می گیرد.

با این تفاسیر، می توان اذعان داشت که چنین محدودیتی برای این استاندارد جدید می تواند بسیار چالش برانگیز باشد و حتی یک نقص به شمار آید؛ اما با این وجود، می توان با خیالی راحت نیمه پر لیوان را نگریست! شاید جالب ترین و جذاب ترین مزیت و امکانی که این استاندارد فراهم می آورد، برای واقعیت مجازی باشد. در نظر داشته باشید که هم اکنون در این لحظه اگر بخواهید از یک هدست واقعیت مجازی با یک کنسول بازی و یا کامپیوتر شخصی استفاده کنید، می بایستی با استفاده از چندین کابل ضخیم عملیات اتصال را انجام دهید، آن هم تنها به خاطر این که استاندارد های کنونی وای فای به اندازه کافی سریع نیستند. چنین نقصی، منجر به کاهش پاسخ دهی حرکات و انعطاف پذیری شما در بازی های واقعیت مجازی خواهد شد.

استاندارد WiGig در طرف دیگر، مجبور است تا برای پشتیبانی از واقعیت مجازی، بسیار سریع باشد! اتحادیه وای فای همچنین بیان داشته که سرعت بسیار بالای این استاندارد همچنین برای واقعیت افزوده، ویدئو های با کیفیت ۴K و همگام سازی صفحه نمایش لپ تاپ ها و گوشی های موبایل با مانیتور های کامپیوتر های شخصی به کار خواهد آمد.

این فناوری همچنین می تواند در بیرون از خانه توسط ارائه دهندگان اینترنت و یا اکسس پوینت های عمومی مورد استفاده قرار بگیرد. شایان ذکر است که WiGig بر همان فرکانس موج میلی متری متکی است که شرکت Access آلفابت (Google Fiber سابق) و Starryُ، یک استارت آپ اینترنتی از موسس Aereo، برای ارائه اینترنت با سرعت بالا از خیابان به خانه بدون استفاده از کابل استفاده می کنند. رابینسون همچنین می گوید WiGig را می توان در استادیوم های ورزشی و دیگر مکان های بزرگ به شکل موثری مورد استفاده قرار داد.

به گزارش کلیک، علاوه بر WiGig، یک اصطلاح دیگر نیز در این میان وجود دارد که با آن روبرو خواهید شد و آن چیزی نیست جز استاندارد ۸۰۲٫۱۱ad که استاندارد بی سیم جدیدی است که از WiGig پشتیبانی می کند. اکثر گوشی ها، لپ تاپ ها، و روترهای مدرن از استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱ac پشتیبانی می کنند که به طور تئوری در بهترین حالت  سرعت ۴٫۵ گیگابیت بر ثانیه را به کاربران ارائه می دهد؛ در حالی دستگاه های الکترونیکی آینده که از استاندارد ۸۰۲٫۱۱ad بهره مند خواهند بود، در بهترین حالت به سرعت ۸ گیگابیت بر ثانیه نیز خواهند رسید.

WiGig به خودی خود یک نام تجاری جدید نیست؛ چنان که در مسائل و موضوعات مختلفی در طول چند سال گذشته استفاده شده است، و در حال حاضر در برخی از محصولات کلیدی بازار وجودش به چشم می آید. اما آن چه امروز اتفاق می افتد، با وجود اعلام برنامه صدور گواهینامه از طرف اتحادیه وای فای، شروع برای به کارگیری WiGig به طور هر چه قدرت مند تر عملیاتی شده است. اعضای اصلی صنعت فناوری که اتحادیه را تشکیل می دهند، همگی توافق کرده اند که همگام با استاندارد WiGig پیش بروند. در طول چند سال آینده، باید شاهد پیشرفت این موضوع باشیم.

نظر شما چیست؟