اخبار لوازم خانگی

بازار مواد اوليه رقابتي ‌شود

گفت‌وگو با سلطان‌حسين فتاحي، بنيانگذار يكي از برندهاي لوازم خانگي

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  مي‌گويد: اگر بناست در ظاهر دولت از توليد داخلي حمايت كند بهتر است در عمل با قوانين و مقررات ضد توليد، زمينه را براي رقابتي‌سازي اقتصاد كشور فراهم كند.
سلطان‌حسين فتاحي، بنيانگذار يكي از بزرگ‌ترين برندهاي ايراني در صنايع لوازم خانگي، بر اين باور است كه صنايع پايين دستي با ايجاد انحصار نمي‌توانند محصولي را به توليد برسانند كه از نظر قيمت با همتاي خارجي خود رقابت كند.
به باور اين كارآفرين الزام توليدكنندگان به خريد مواد اوليه داخلي آن هم با قيمتي بالاتر از قيمت‌هاي جهاني و ممانعت تعرفه‌يي از ورود مواد اوليه خارجي به كشور سبب شده تا صنعت لوازم خانگي ايران كه مشتقات نفتي و فولادي بيشترن قطعاتش را تشكيل مي‌دهد، نتواند به سادگي با همتايان خارجي به رقابت پرداخته و محصولي را روانه بازار كند كه نظر مساعد مصرف‌كننده داخلي را به خود جلب كند.
فتاحي از دولت مي‌خواهد تا در سياست‌گذاري‌هاي كلان اقتصادي سريع‌تر عمل كرده و با اصلاح قوانين و مقررات، فضا را براي توليد داخلي مساعد كند.
 
به گزارش تعادل، سياست‌گذاري‌هاي كلان اقتصادي در عمده اقتصادهاي دنيا سبب‌ساز رشد و توسعه بخش توليد مي‌شود. به نظر شما در شرايط كنوني چه اقداماتي بهتر است انجام شود كه توليد‌كننده داخلي بتواند در بازار رقابتي به حيات خود ادامه دهد؟
به‌عنوان يكي از توليدكنندگان لوازم داخلي به دولت پيشنهاد مي‌كنم كه اتحادي ميان سياست‌گذاري‌ها و قوانين موجود به وجود آورد تا برآيند آن به توسعه بخش توليد كشور كمك كند. در حال حاضر مجموعه‌يي از سياست‌گذاري‌ها و قوانين و مقررات ضد و نقيض بدنه توليد كشور را فرا گرفته و اجازه نمي‌دهد كه به معناي واقعي توليدكنندگان با محصولاتي با كيفيت و قيمت رقابتي به توليد برسانند. اين نوع سياست‌گذاري‌ها توليد‌كننده داخلي را مجبور مي‌كند كه در سخت‌ترين شرايط به فعاليت خود بپردازد و فضا را براي برندهاي خارجي مساعد كند. ما موافق انحصار نيستيم و معتقديم كه اتفاقا بهتر است تا توليدكنندگان كشور در بستري رقابتي محصولات خود را روانه بازار كنند اما مشكل اينجاست كه سياست‌گذار درك صحيحي از وضعيت توليد نداشته و به خاطر حمايت از يك صنعت، صنعت ديگري را با مشكل مواجه مي‌كند.
ممكن است مصداق‌هايي از اين سياست‌گذاري ضدونقيض را بيان كنيد.
به‌عنوان مثال، دولت قصد دارد تا از صنايع پتروشيمي و فولاد حمايت كند و تم

نظر شما چیست؟