اخبار لوازم خانگی

مصایب اجرای طرح ترابرد پذیری/خلف وعده برخی اپراتورها و سردرگمی متقاضیان

طرح ترابردپذیری تلفن همراه به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم و ایجاد فضای رقابتی بین اپراتورها اجرایی شده است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» و به نقل از باشگاه خبرنگاران، طرح ترابردپذیری تلفن همراه به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم و ایجاد فضای رقابتی بین اپراتورها اجرایی شد اما گویا رنگ ترابرد در تبلیغات و واقعیت با یکدیگر متفاوت است و علی رغم تبلیغات فراوان برخی از مشکلات همچنان در این طرح برای متقاضیان باقی است.

هم اکنون که حدود دو ماه از بهره برداری تجاری طرح می گذرد با وجود تست های نهایی برای اجرای این طرح بزرگ که گویا تحویلی برای ایجاد رقابت بین اپراتورها به شمار می رود مشترکان و متقاضیان گله هایی از مشکلات فنی حین انجام کار دارند.

زمانی که به سایت هر یک از سه اپراتور رسمی کشور برای پیوستن به طرح ترابردپذیری مراجعه می شود باید قوانین این طرح به متقاضی گوشزد شود اما در این حین سه رفتار متفاوت از اپراتورها دیده می شود، یکی از اپراتورها قوانین را به شما نشان نمی دهد، دیگری قوانین را در کنار فرم ثبت نام قرار داده و سومی نیز تا زمانیکه گزینه پذیرش قوانین و ضوابط را انتخاب نکنید اجازه ورود به مرحله بعد را نمی دهد که در اینجا عدم نمایش قوانین برای مشترک محل سوال است.
 

برخی از مشکلات مطرح شده از سوی افرادی که برای پیوستن به این طرح اقدام کرده اند این است که گاه پیامکی از سوی اپراتور مقصد دریافت نمی کنند و گاه اگر در میانه راه از انجام ترابرد منصرف شوند مراحل بازگشت به اپراتور قبلی به کندی انجام می شود.

عده ای نیز که از مشترکان اعتباری هر یک از اپراتورها بوده اند پس از ثبت نام و اقدام برای ترابرد پذیری متوجه از بین رفتن شارژ پولی و مبلغی شدن بسته های اینترنتی خود شده و از این موضوع گله داشته اند، زیرا بر اساس قوانین مشترکان اعتباری به اعتباری و دائم به دائم ترابرد می شوند از این رو می توان گفت گله عده ای به جاست که چرا اعتبار آنها در اصطلاح سوخت می شود در حالی که در اپراتور مقصد نیز همچنان مشترک اعتباری هستند.

مشکل دیگری که برای عده ای به وجود آمده این است که درخواست آنها برای ترابرد رد شده است و هیچ کدام از دو اپراتور مبدا و مقصد در این خصوص پاسخگو نیستند، از سویی دیگر عده ای با وجود پذیرش اطلاعات و مدارکشان برای طرح سیم کارتشان قطع شده و یا سوخته است و معطل وصل سیم کارت جدید خود هستند و این مشکل در حالی است که مسئولان طرح گفته بودند تلاش شده است فاصله ای بین زمان قطع سیم کارت فعلی با سیم کارت با اپراتور جدید نباشد و ارتباط مشترکان آسیب نبیند.

همچنین مشکل دیگری که از سوی متقاضیان سیم کارت های دائمی در طرح ترابردپذری مطرح شده آنست که در صورت داشتن بدهی به آنها پیام یا هشداری مبنی بر تسویه حساب داده نمی شود و در روند انجام ترابرد برای متقاضیان مشکل به وجود آمده است.
 

هرچند که در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سوالات متداولی برای طرح ترابرد، نحوه اجرای آن، چارچوب ها و قوانین و هشدارها به مشترکان پیش از انجام ترابرد داده شده است اما انتظار می رود اپراتورها به صورت دقیق این طرح را برای متقاضیان به خصوص آنهایی که به صورت آنلاین به این طرح می پیوندند توضیح دهند؛ البته باید گفت که برخی اپراتورها در هنگام ثبت نام اطلاعات لازم را به مشترکان می دهند اما گله ها حاکی از آنست که خلف وعده ای صورت می گیرد.

بهتر است پیش از انجام طرح ترابردپذیری نکات مهمی را مد نظر داشته باشید، در ابتدا به صورت عملی خدمات اپراتور مقصدتان را رصد کنید و به تبلیغات رنگارنگ توجه نداشته باشید در این زمان می توانید از افرادی که اپراتور اولشان اپراتور مقصد شما برای ترابرد است پرس و جو کنید.

در مرحله بعد پیشنهاد می شود تمامی قوانین طرح ترابرد پذیری را برای دو دسته از مشترکان اعتباری و دائمی مطالعه کنید تا در هنگام انجام ترابرد با مشکل مواجه نشوید.

همچنین بهتر است اگر در خانواده طرح ترابرد پذیری قرار گرفتید اطرافیان خود را در جریان قرار دهید تا در تماس با شما بدانند هزینه هایشان مشمول طرح ترابرد می شود و اگر اپراتورشان با اپراتور مبدا شما در ظاهر همخوان است مکالمه آنها درون شبکه به شمار نمی رود.
 

طرح MNP (Mobile Number Portability) یا انتقال شماره تلفن همراه بدون تغییر اپراتور از زمان مطرح شدنش در سال 93 تا به سرانجام رسیدن ماه ها با وعده های اجرایی به دلیل مشکلات فنی به تعویق افتاد تا سرانجام در تیرماه سال جاری خبر اجرای آزمایشی آن رسانه ای شد.

با آغاز اجرای آزمایشی طرح ترابردپذیری، اخبار و گزارشهای فراوانی از سوی مسئولان در خصوص چگونگی اجرا، برنامه های فنی، قوانین حاکم بر اجرا، اطلاع رسانی به مشترکان و …. منتشر شد و این طرح با همه قوانین و چارچوب هایی که برای اجرای آن در نظر گرفته شده بود یک و ماه و نیم مراحل آزمایشی خود را پشت سر گذاشت و سرانجام سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شهریور ماه اعلام کرد با بررسی مشکلات نرم افزاری، تعامل با اپراتورها، برطرف شدن اشکالات فنی و اعتماد به فرایند اجرا طرح و همچنین با تست نسخه نهایی، ترابردپذیری به صورت رسمی به بهره برداری تجاری رسیده است اما همانطور که بازگو شد برخی مشکلات همچنان باقی است.
 

و در پایان؛

طرح ترابردپذیری از سال 1997 در کشورهای مختلف دنیا اجرایی شد و ما نیز بر اساس تجربیات سایر کشورها در سال 2016 موفق به انجام آن شدیم هرچند این طرح خیلی دیر در کشور ما به مرحله اجرا رسید و مانند هر طرح دیگری مراحل آزمایشی خود را پشت سرگذاشت اما با وعده های مسئولان برای اجرای نهایی طرح وجود مشکل دور از انتظار بوده و هست، امید که برای اجرای هر طرحی به خصوص در حوزه فناوری پیش از آغاز به کار طرح نهایی خلاء های موجود رفع شده تا متقاضیان دچار سردرگمی نشوند و همچنین این خلاء ها موجب ایجاد عدم اعتماد به طرح های آتی نیز نشود.

نظر شما چیست؟