اخبار لوازم خانگی

۹۸ درصد کالاهای قاچاق در فروشگاه‌های مجازی بفروش می‌رسد/ سود سرشار فروشگاه‌های اینترنتی از محل فروش کالاهای قاچاق

ال کا ایران : رئیس اتحادیه فناوران رایانه ضمن اشاره به رشد قارچ گونه و موریانه ای فروشگاه های مجازی و اینترنتی در کشور اظهار داشت: ایرادِ وارده بر فروشگاه های مجازی و اینترنتی آن است که این فروشگاه ها پس از دریافت نماد اعتماد و پروانه کسب می توانند هر گونه جنسی را از شیر مرغ تا جان آدمیزاد به مصرف کننده ارائه دهند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سیدمهدی میرمهدی کمجانی افزود: خریدار در فروشگاه های فیزیکی کالا را در ویترین مغازه می بیند و پس از بررسی کالا آن را خریداری می کند و تحویل می گیرد اما خریداران در فروشگاه های مجازی و اینترنتی تنها عکس یک کالا را در سایت می بینند و پس از واریز مبلغ، آن کالا برای آنها ارسال می شود اما در صورتی ایرادی بر کالا وارد باشد، در اغلب موارد امکان ارجاع آن کالا وجود ندارد و در برخی موارد باید دوبرابر هزینه کنید تا کالای استاندارد و سالم دیگری ارسال شود.

*توان مقابله با فروشگاه های اینترنتی وجود ندارد

رئیس اتحادیه فناوران رایانه با بیان اینکه بسیاری از فروشگاه های مجازی بدون نماد پروانه کسب در حال فعالیت هستند، گفت: متاسفانه بر روند فعالیت فروشگاه های مجازی و اینترنتی در کشور هیچ گونه نظارتی نیست و در واقع توان مقابله با این فروشگاه های اینترنتی در دولت وجود ندارد.

*۲۰ هزار فروشگاه اینترنتی در سایت “ای نماد” مجوز دارند

وی درباره میزان فروشگاه های مجازی و اینترنتی فاقد مجوز در کشور نیز تصریح کرد: طبق آمارهای غیررسمی نزدیک به ۲۰ هزار فروشگاه اینترنتی در سایت ای نماد مجوز دارند اما بنده این آمار را تایید نمی کنم و به گمانم حجم فروشگاه های مجازی باید کمتر از این مقدار باشد، برخی آمار دیگر نیز حکایت از این دارد که ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد صنفی بدون مجوز نماد اعتماد اخذ کردند.

*سود سرشار فروشگاه های اینترنتی از محل فروش کالاهای قاچاق

میرمهدی به آغاز طرح برخورد با کالای قاچاق از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، تعزیرات و اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی اشاره کرد و افزود: کالاهای قاچاق با آغاز این طرح از کشور خارج نشده بلکه در انبارهای زیرزمینی مخفی و در فروشگاه های مجازی فروخته شد و اتفاقا به دلیل واردات این کالاها به کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات، سود سرشاری را نصیب دست اندرکاران آن می کند.

*۹۸ درصد کالاهای قاچاق در فروشگاه های مجازی بفروش می رسد

وی در ادامه در خصوص حجم کالاهای قاچاقی که در فروشگاه های مجازی عرضه می شود، گفت: به جرات می توان گفت که هم اینک  ۹۸ درصد کالاهای قاچاق از طریق فروشگاه های مجازی و اینترنتی به فروش می رسد چون دیگر کسی جرات نمی کند که کالاهای قاچاق را در فروشگاه های فیزیکی به فروش برساند.

*بیش از ۶۰ درصد شکایت از فروشگاه های اینترنتی

رئیس اتحادیه فناوران رایانه ضمن اشاره به این که هم اینک فروشگاه های مجازی و اینترنتی زیر نظر اتاق های اصناف در هر استان است، در خصوص حجم شکایات مردمی از این فروشگاه ای مجازی متذکر شد: تا زمانی که فروشگاه های مجازی و اینترنتی تحت نظر اتحادیه ی ما بود، بیش از ۶۰ درصد شکایت از این فروشگاهها به دست ما می رسید اما با تحویل پرونده دیگر از میزان شکایات مردمی از فروشگاه های مجازی بی اطلاعیم چون دیگر به نحوه فعالیت آن ها نظارتی نداریم.

وی در خصوص نحوه صدور پروانه کسب برای فروشگاه های مجازی و اینترنتی گفت: بسیار راحت است و افراد می توانند با وارد کردن مشخصات خود و اسکن یک اجاره نامه مسکونی، اداری یا تجاری در سایت مربوطه، ای نماد را بگیرند در حالی که افراد برای دریافت پروانه کسب فیزیکی زحمت بسیاری می کشند و گرفتاری های زیادی را متحمل می شوند.

میرمهدی در عین حال این نکته را مورد اشاره قرار  داد که برای ایجاد فروشگاه های مجازی و اینترنتی نیازی به مراجعه به اماکن وجود ندارد.

*نحوه فعالیت فروشگاه های اینترنتی در دنیا حساب و کتاب دارد

وی در مورد نحوه ی فعالیت فروشگاه های مجازی و اینترنتی در دنیا خاطر نشان کرد: در دنیا نحوه فعالیت فروشگاه های مجازی و اینترنتی حساب و کتاب دارد و تابع قانون است اما متاسفانه در ایران برای فروشگاه های مجازی و اینترنتی قانونی تدوین نشده و راه های فرار بسیار زیاد است.

*۵۰ درصد گردش مالی بازار در دست فروشگاه های اینترنتی

رئیس اتحادیه فناوران رایانه در مورد داد و ستد فروشگاه های مجازی در بازارهای کشور گفت: بالغ بر ۵۰ درصد گردش مالی در بازار با وجود این فروشگاه های مجازی و اینترنتی صورت می گیرد.

وی در مورد میزان حجم درآمدی که فروشگاه های مجازی و اینترنتی از فروش کالای قاچاق بدست می آورند، اعلام کرد: صرفا با محاسبه ۹ درصد مالیات ارزش افزوده، ۴ درصد عوارض گمرکی، ۲۵ درصد مالیات می توان دریافت که این فروشگاه های مجازی با فروش کالاهای قاچاق چه میزان سود به جیب می زنند.

*افزایش تعطیلی واحدهای صنفی با توسعه فروشگاه های مجازی

وی در خصوص تاثیر فعالیت فروشگاه های مجازی بر واحدهای صنفی نیز به این نکته اشاره کرد که متاسفانه با رشد و توسعه فروشگاه های مجازی، برخی از واحدهای صنفی رو به تعطیلی رفتند و کارگران آنها نیز بیکار شدند.

نظر شما چیست؟