اخبار لوازم خانگی

کارت خرید کالا دردی دوا نکرد/ بانک‌ها همچنان به دنبال سودهای بالا

حدود یک سال از عمر بسته ضد رکود دولت که به دنبال تحریک تقاضا بود می‌گذرد، در این‌یک سال وام خرید خودرو و کارت خرید کالا را مردم دیده و لمس کردند، حال جای سؤال دارد که این بسته تا چه میزان کمک حال اقتصاد ایران بوده است؟

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یک سال پیش سه مرد اقتصادی دولت از بسته ضد رکود رونمایی کردند، در این بسته 30 بندی دولت به دنبال تحریک تقاضا در اقتصاد بود تا از طریق آن حجم تولیدات انبار شده را کاهش دهد و چرخه تولید و اشتغال فعال شود.

در این مسیر به مردم وام ارائه شد تا محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند که در قدم اول برای خرید خودرو داخلی وام 25 میلیون تومانی ارائه شد، وامی که در اصل خرید دیون بانک‌ها به حساب می‌آمد.

در کنار این خرید دیون بانک‌ها، کارت‌های خرید کالا طراحی شد که با وجود آنکه یک سال از عمر معرفی آن می‌گذرد کمتر کسی چهره آن را دیده و آنچنان استقبالی از این کارت‌ها نشد و در عمل می‌توان گفت تنها این بسته خودرو را از رکود خارج کرد.

در این رابطه احمد حاتمی یزد، کارشناس بازار پولی و بانکی به میزان، گفت: در سال گذشته بحث بر سر آن بود که اقتصاد ایران از کمبود تقاضا که در پی کاهش قدرت خرید مردم رخ داده است، رنج می‌برد، از این رو تولیدات بسیاری در انبارها جمع شده و حجم نقدینگی کارخانجات به تولید تبدیل شده است.

وی افزود: با این تحلیل باید به مردم وام داده شود تا کالای مورد نیاز خود را خریداری کرده که در نهایت محصولات تولید شده به فروش رسیده و چرخ تولید و اشتغال به حرکت در بیاید.

این کارشناس بازار پولی و بانکی با اشاره به وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو، بیان کرد: بسته ضد رکود در صنعت خودروسازی مؤثر واقع شد اما کارت خرید کالا موفقیت چندانی به دست نیاورد و از دلایل این موفق نبودن می‌توان به نداشتن حق انتخاب در خرید اشاره کرد.

حاتمی یزد، خاطرنشان کرد: بعد از حدود یک سال از بسته ضد رکود، کارت اعتباری خرید رونمایی شد که این کارت ابزار مناسبی خواهد بود، زیرا در جهت تحریک تقاضا مؤثر بوده و افراد مجبور به خرید کالا نیستند و می‌توانند خدمات را خریداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه کارت اعتباری خرید تأثیر بسزایی در اقتصاد دارد، یادآور شد: کارت اعتباری خرید منابع بانک مرکزی را درگیر نخواهد کرد و دیگر برای ارائه آن تاکید دولت در آن وجود ندارد، بانک‌ها در حال حاضر با توجه به منابع خود و بررسی دقیق وضعیت اقتصادی مشتری کارت اعتباری خرید را با اعبتار خاصی در اختیار آن قرار خواهند داد.

به گزارش میزان، حاتمی یزد در رابطه با رویه بانک‌ها در ارائه کارت اعتباری خرید گفت: بانک‌ها تا حدودی علاقه مند به ارائه کارت اعتباری خرید نیستند زیرا به نظر آن‌ها نرخ سود 18 درصد برای اعبتار این کارت‌ها کم است، البته این موارد در حالی مطرح می‌شود که بانک‌ها در ظاهر نرخ سود 18 درصد را رعایت می‌کنند.

وی افزود: بانک‌ها با ترفندهای خاصی همچون بلوکه کردن مقداری از تسهیلات نرخ سود 22 درصدی را برای تسهیلات خود به ارمغان می‌آورند.

این کارشناس بازار پولی و بانکی در انتها تاکید کرد: بانک‌ها باید تغییر موقعیت دهند و این موضوع نیاز به اصلاح ساختار بانک‌ها و به خصوص اصلاح ترازنامه بانک‌ها دارد و در این زمینه باانک مرکزی باید تاکید ویژه‌ای داشته باشد.
 

نظر شما چیست؟