اخبار لوازم خانگی

آمار قاچاق در سال 21 میلیارد دلار است/60 درصد از سوله‌های اطراف تهران

ال کا ایران : ابوالفضل حسن بیکی در خصوص آخرین شیوه های قاچاق کالا و همچنین کوتاهی برخی از مجموعه ها توضیحاتی را ارائه داد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ابوالفضل حسن بیکی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برگزاری جلسه مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس و فرماندهان و کارشناسان نیروی انتظامی تهران بزرگ، اظهار کرد: با بررسی هایی که در این جلسه صورت گرفت چند مشکل اساسی را در زمینه قاچاق کالا مرور کرده و متوجه این نکته شدیم که علی رغم اینکه خلاء قانونی در بسیاری از موارد وجود ندارد اما کوتاهی هایی انجام می شود و اکثر این کوتاهی ها به گمرک و مسئولان در زیرمجموعه سیستم های دولتی بر می گردد.

 
وی با بیان اینکه بدیهی است که قوه قضائیه تا زمانی که شکایتی انجام نشود و پرونده ای باز نشود اقدامی صورت نخواهد داد عنوان کرد: بر همین اساس مقرر گردید نیروی انتظامی با مجلس و قوه قضائیه در راه مبارزه با قاچاق همکاری مستمرتری نسبت به گذشته داشته باشد؛ انتظار ما این است که مجلس در موضوع مبارزه با قاچاق به صورت محکم به نیروی انتظامی کمک کرده و خلأ های کوچک قانونی در این زمینه را با هماهنگی قوه قضائیه مرتفع کند.
 
60 درصد از سوله‌های اطراف تهران، انبار کالاهای قاچاق شده اند
 
حسن بیکی در ادامه با اشاره به این گفته مقام معظم رهبری که گفتند “قاچاق کالا خنجر از پشت به نظام است” اظهار کرد: متاسفانه این واقعیت وجود دارد که بالغ بر 60 در صد از سوله ها، انبارها، ساختمان ها و تأسیساتی که برای استفاده در بخش صنعت در اطراف تهران احداث شده بود، امروز به دلیل آنکه رونق اقتصادی از بین رفته به حالت تعطیلی درآمده است؛ این انبارها و سوله ها در اختیار افرادی قرار گرفته اند و کالاهای قاچاق در آن ذخیره می شود.
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در جلسه ای که با فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ داشتیم از کشف بالغ بر 300 میلیارد تومان کالای قاچاق باخبر شدیم که وقتی این عدد بخواهد از طریق دلال ها و واسطه ها وارد بازار شود، عملاَ بالغ بر 1200 میلیارد تومان پول از جیب مردم و از صندوق کشور خارج می شود؛ این خارج شدن به آن دلیل است که دلال ها و واسطه های کالاهای قاچاق، مجموعه درآمد خود را به آن طرف آبها انتقال می دهند و برای سرمایه گذاری در داخل کشور اقدام نمی کنند.
 
“شیشه”، “برنج آلوده”، “لاستیک” و درج بِرند چینی بر روی کالاهای قاچاق
 
وی در ادامه به مواردی مصداقی از شیوه های قاچاقچیان طی ماهها و سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: در موضوع قاچاق مواد مخدر مثل شیشه دریافتیم که قاچاقچی ها در مسیر راه به کانتینر کالاهای مجاز دستبرد می زنند و پس از تخلیه جنس اصلی، مواد مخدر را جایگزین آن می کنند؛ از سوی دیگر مشاهده می کنیم برای آنکه دولت دور زده شود بر روی کالاهای ساخت اروپا قاچاقچیان برندهای چینی می زنند.
در شرایط سخت اقتصادی کشور شاهد واردات برنج که گاهاَ هم آلوده می باشند هستیم؛ توزیع این برنج ها عمدتاَ در مناطق کم برخوردار صورت می گیرد که درنتیجه ناآگاهی مردم این مناطق بیماری هایی در آنجا شیوع پیدا می کند که این امر از مصادیق ترور بیولوژیک عمومی قلمداد می شود.

 
حسن بیکی با بیان اینکه در حال حاضر قاچاق جایگزین تولید شده، کارخانه ها تعطیل شده و بخشی از کارگرانی که باید در کارخانه ها کار کنند، وارد بحث قاچاق شده اند ادامه داد: در شرایط فعلی کارخانه های لاستیک با حجم عظیمی از انبارهای پُر مواجه هستند و در شرایطی که محصولاتشان به فروش نمی رود خبر می رسد که  نیروی انتظامی 50 هزار حلقه لاستیک چینی را که به صورت قاچاق وارد کشور شده بود ضبط کرده است.
 

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: یکی از موضوعاتی که در مسئله قاچاق کالا زجرآور است این است که بعضی از اجناسی که به عنوان ترانزیت قرار است از کشوری به کشور دیگر منتقل شوند از انبارهای اطراف تهران سر درآورده و پس از مدتی وارد بازارهای ما می شوند.
 
لایحه دولت را تصویب نکنیم متهم می شویم/پیشنهادهای خلاف قانون قاچاقچی ها به من هم ارائه می شد
 
لایحه دولت را تصویب نکنیم متهم می شویم/آمارهای غیر‌رسمی 21 میلیارد دلار قاچاق در سال را نشان می‌دهد
 
وی در ادامه گفت: در شرایط فعلی اگر مجلس لایحه دولت را تصویب نکند تهمت ها و صحبت هایی مطرح می شود که چرا در شرایط سخت پسابرجام مجلس با دولت هماهنگی و همکاری ندارد؛ واقعیت این است که دولت امروز به جای رونق کار و بهبود معیشت عملاَ به کام قاچاقچیان عمل می کند؛ آمار خود دولت حدودا سالی 15 تا 16 میلیارد دلار قاچاق را نشان می دهد و این در شرایطی است که این عدد در آمارهای غیر رسمی به 21 میلیارد دلار هم می رسد.
 

حسن بیکی افزود: ما ناچار هستیم که با لایحه جدید دولت در خصوص ایجاد بازارچه مرزی در 4 روستا و شهرستان جدید مخالفت کنیم چرا که معتقدیم این کار باعث اشتغال زایی در آن مناطق نمی شود و تنها اهداف قاچاقچیان را محقق می کند.

 
لایحه دولت را تصویب نکنیم متهم می شویم/پیشنهادهای خلاف قانون قاچاقچی ها به من هم ارائه می شد
 
کالای قاچاق را امحا نکنیم به ورشکستگی و تعطیلی کارخانه‌ها کمک کرده ایم
 
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به لزوم برخورد قاطع و امحای کالاهای قاچاق، اظهار کرد: وقتی کالاهای قاچاق امحاء نمی شود تجربه نشان داده که این کالاها و اجناس دو مرتبه از انبارها خارج شده و به بازار می روند و اگر این کالاها به دست مردم برسند ما عملا در تعطیلی و ورشکستگی کارخانه های خود سهیم بوده ایم.
 
حسن بیکی تاکید کرد: تمام کشورهایی که برای منافع ملی و صنعت خود نگران هستند هر نوع قاچاقی را در دم امحا می کنند؛ هنگامی که قاچاقچی با امحای کالای قاچاق خود مواجه می شود دیگر جرأت این کار را از دست می دهند.
 
وی با بیان اینکه امحای کالای قاچاق باید توسط رسانه ها ضبط و پخش  شود تصریح کرد: افرادی که امروز نسبت به امحای کالاهای قاچاق نظر مثبت ندارند دایه های دلسوز تر از مادر هستند و شک نکنید که آنها به نوعی به نفع قاچاقچی ها عمل می کنند.
 
پیشنهادهای خلاف قانون قاچاقچی ها به من هم داده می‌شد
 
به گزارش میزان، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان با بیان اینکه در ابتدای نمایندگی ام، پیشنهادات، مراجعات و تماس های تلفنی زیادی داشتم که با توجه به موقعیت من می خواستند از رانت مجلس برای اقدامات خلاف قانونشان در زمینه قاچاق استفاده کنم گفت: از زمانی که قاچاقچی ها و واسطه های آنها متوجه شدند که من به عنوان مقلد مقام معظم رهبری با هر نوع قاچاقی مخالف هستم و آن را خیانت به منافع ملی، خلاف شرع و حرام می دانم دیگر جرأت نکردند که در این زمینه به من پیشنهادی بدهند؛ گاهاَ برخی از همکاران در مجلس از من می پرسند که چگونه از دست این افراد راحت شدی؟ این نشان دهنده این است که قاچاقچی ها و به خصوص روسای آنها برای نیل به اهداف خود با تمام مسئولین رایزنی می کنند.

نظر شما چیست؟