اخبار لوازم خانگی

ایران در صنعت لوازم خانگی جهان بازیکن اصلی نیست

رئیس هیات مدیره کانون انجمن های تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره دلیل حضور کمرنگ ایران در بازارهای صادراتی گفت: ایران توان حضور در بازارهای جهانی به عنوان یک بازیکن جهانی را دارد اما به دلیل عدم حمایت های دولتی تاکنون میسر نشده است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمدرضا دیانی با اعلام این موضوع، اضافه کرد: به دلیل آماده نبودن بسترهای صادراتی لازم از جمله عبور موقت، حمایت های دولتی و… تاکنون نتوانسته ایم در صادرات صنایع لوازم خانگی عملکرد موفقی داشته باشیم. ایران توان این را دارد تا به عنوان بازیکن اصلی در صنعت لوازم خانگی جهانی حضور داشته باشد اما حمایتی وجود ندارد.

او ادامه داد: در این صنعت سوخت ارزان، وجود معدن و… اهمیتی ندارد بلکه وجود یک برند معتبر و جهانی در موفقیت برند اهمیت بیشتری دارد و ما باید در این زمینه از عملکرد موفق کشورهای همسایه مانند ترکیه و چین استفاده کنیم. دولت ترکیه برای صنایع لوازم خانگی خود یارانه تحقیق و توسعه در نظر گرفته و کلیه هزینه های توسعه محصول توسط دولت تامین می شود و برای حضور این برندها در نمایشگاه های مختلف تا 50 درصد هزینه های را پرداخت می کند. دیانی افزود: پس با وجود چنین رقبای سرسختی در منطقه و جهان، دولت باید حمایت های خود را از این صنایع بیشتر کند اما متاسفانه در حال حاضر صنعت لوازم خانگی در کشور ما هیچ یک از این حمایت ها را از سوی دولت ندارد.

مدیرعامل گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب درباره وضعیت صادرات لوازم خانگی گفت: البته صادرات ما در حال حاضر صفر نیست و اجاق گاز، لباسشویی، کولر آبی و یخچال ایرانی به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، آفریقا و… به میزان محدودی صادر می شود.

او با اشاره به اینکه این صنعت، اشتغال زا و ارزش افزوده بالایی دارد، گفت: باتوجه به پتانسیل های بالای این صنعت آنطور که باید از آن حمایت نمی شود.

به گزارش فرصت امروز، دیانی در ادامه توضیح داد: البته نکته قابل توجه و تامل این است که ایران نه تنها در جهان نقشی ندارد بلکه برندهای ایرانی بازارهای داخلی را هم از دست داده اند. الان سهم زیادی از بازار ایران در اختیار برندهای خارجی است که این موضوع به دلیل تفاوت کیفیت دو محصول نیست بلکه مشکل نوع حمایت از این صنعت است.

نظر شما چیست؟