اخبار لوازم خانگی

فصل بخاری های گازی و لزوم رعایت نکات ایمنی

بخاری های گازسوز با سرد شدن دمای هوا بار دیگر مهمان خانه های مردم شده اند و از این رو استفاده از این گونه وسایل گاز سوز به هوشیاری و مراقبت بیشتری از سوی مردم نیاز دارد و باید در استفاده از این دستگاه ها نکات ایمنی به صورت کامل رعایت شود.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» و به نقل از ایرنا، گاز طبیعی به دلیل بی رنگ بودن به قاتل خاموش معروف است و اگر در استفاده از وسایل گاز سوز نکات ایمنی رعایت نشود، گاز طبیعی می تواند جان شهروندان را تهدید کند. 
توصیه های این روزهای کارشناسان حوزه سلامت مراقبت از تهدیدهای گاز طبیعی و منواکسید کربن است و شهروندان باید به این توصیه ها توجه جدید داشته باشند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در این باره می گوید: در فصل پاییز و زمستان که هوا سرد می شود استفاده از بخاری ها و چراغ ها برای گرم کردن محیط خانه مورد استفاده قرار می گیرند که اگر این وسایل دودکش مناسب نداشته باشند و سوخت آنها ناقص بسوزد گاز مونوکسید کربن تولید می شود.
دکتر ابراهیم شکیبا با بیان اینکه هرساله بخصوص در فصل زمستان شاهد مرگ هموطنان در اثر خفگی با گاز مونوکسید کربن هستیم افزود: مونوکسید کربن زمانی که مواد سوختنی مثل نفت، گازوییل، بنزین، گاز، زغال و چوب ناقص بسوزند یعنی در هنگام سوختن انرژی کافی به آنها نرسد، گاز مونوکسید کربن تولید می شود.
وی اظهار کرد: مونوکسید کربن گازی است که بی رنگ، بدون بو، بدون مزه است و فقط در صورت بروز عوارض آن می توان متوجه حضورش شد که گاهی وقت ها ممکن است برای فهمیدن دیر شده باشد.
وی اضافه کرد: به ترتیب که غلظت مونوکسید کربن بالا می رود، کندی تنفس، افزایش ضربان قلب، سردرد، تهوع، کاهش حافظه، اختلال حرکتی و گیجی رخ می دهد و وقتی که به بیش از 50 درصد با هموگلوبین خون ترکیب شود باعث ناتوانی در حرکت اندام می شود و در این حالت حتی اگر فرد هشیار باشد توان نجات دادن خود را ندارد و کم کم هوشیاری را از دست داده و آرام آرام جان خود را از دست می دهد.
دکتر شکیبا در ادامه افزود: هموگلوبین در خون انسان با اکسیژن ترکیب می شود و اکسیژن را به بافت های بدن می رساند اما وقتی مونوکسید کربن در هوای تنفسی باشد به جای اکسیژن با هموگلوبین ترکیب می شود و چون میل ترکیبی هموگلوبین با مونوکسید کربن حدود 300 برابر بیشتر از اکسیژن است سریعا فرد را به خطر می اندازد.
معاون امور بهداشتی داشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با تاکید بر جدی گرفتن توصیه های ایمنی تاکید کرد حتما قبل از نصب بخاری و یا استفاده از شومینه از اینکه مسیر دودکش آن باز باشد اطمینان حاصل کنیم و حتی الامکان از چراغ های نفتی و گازی که دارای دودکش نیستند، استفاده نکنیم.
دیگر توصیه دکتر شکیبا این است که در داخل پارکینگ های در بسته نسبت به گرم کردن خودرو اقدام نکنیم، گرم کردن خودرو بهتر است بلافاصله پس از روشن کردن و به صورت حرکت آهسته در بیرون از پارکینگ و به فاصله یک تا 2 کیلومتر اولیه باشد.
اگر احتمال می دهید در معرض گاز مونوکسید کربن قرار گرفته اید بلافاصله خود را به هوای آزاد برسانید و اجاق گاز، شومینه یا هر وسیله در حال اشتعال را خاموش کنید، زمانی که مشکوک به تراکم گاز مونوکسید کربن هستید کلید برق را نزنید، اگر کسی دچار مسمومیت شد بلافاصله او را در معرض هوای آزاد قرار دهید، پنجره ها را باز کنید و یک دستمال مرطوب را در هوای اتاق بچرخانید تا گاز سریعتر خارج شود و بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید.
وی همچنین توصیه کرد: اگر به هر دلیلی از تامین هوای کافی برای اینکه مواد سوختی در بخاری یا شومینه کامل بسوزند مطمن نیستید پیشنهاد می شود قبل از خواب با بازکردن جزیی پنجره و یا هر روش دیگری امکان ورود هوای تازه را به داخل محل سکونت خود فراهم سازید.
هم اکنون 501 هزار مشترک در استان کرمانشاه از خدمات گازرسانی برخوردارند که از این تعداد 439 هزار مشترک مربوط به بخش شهری و 62 هزار مشترک مربوط به بخش روستایی استان است.
براساس اعلام مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه، هم اکنون روزانه 13 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در استان مصرف می شود که این رقم 20 درصد نسبت به روزهای قبل افزایش یافته است.

نظر شما چیست؟