اخبار لوازم خانگی

قاچاق کالا؛ فاجعه‎ای بزرگ در کشور!

نمایندگان مجلس با موافقت طرح تحقیق و تفحص از بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا و سیاست‌های دولت در مقابله با این امر؛ به تعطیلات یک هفته‎ای رفتند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر رد تقاضاهای تحقیق و تفحص از بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا و بررسی سیاست‌های دولت در مقابله با قاچاق و دلایل ناکارآمدی آن در دولت‌های مختلف در جلسه علنی سوم آذر ماه مجلس قرائت شد.

بعد از قرائت گزارش از سوی کاظم دلخوش؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی، فلاحت پیشه به عنوان یکی از طراحان این تحقیق و تفحص توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.

نمایندگان بعد از استماع دلایل ضرورت تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه، با 150 رای موافق، 22 رای مخالف، 3 رای ممتنع از مجموع 205 رای با این تحقیق و تفحص موافقت کردند.

«حشمت الله فلاحت پیشه»نماینده استان کرمانشاه، از پیشگامان بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا در مجلس، پیرامون ابعاد این طرح به خبرنگار سیاسیجام جم آنلاینگفت: طرح مذکور امری است مهم در رابطه با کلیه کالاهای قاچاق و ارز، لذا صرفا بحث تحقیق در مورد عملکرد ستاد متولی آن را شامل نمی‎شود.

وی با تأکید بر عظم جدی مجلس در”ریشه‎کن کردن معضلی بنام قاچاق کالا”در کشور، ادامه داد: ما نمایندگان به دنبال این هستیم که اگر در این مورد خلاء قانونی وجود دارد، اقدام به قانون گذاری کنیم، چرا که در برخی موارد ورود مجلس در موضوع قاچاق کالا و جلوگیری از آن ضرورت پیدا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه دلیلی برای نگرانی دوستان ما در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود ندارد ، خاطر نشان کرد: بنده به رغم اینکه یک دفاعیه در راستای ضرورت اجرای مبارزه با قاچاق کالا تنظیم کرده بودم، اما ترجیح دادم در صحن مجلس با قرائت گزارش رد کمیسیون اقتصادی از طرح دفاع کنم.

فلاحت پیشه در تشریح این گزارش عنوان داشت: بر خلاف اینکه بسیاری از واقعیت ها در گزارش فوق معکس نشده بود؛ با این وجودعمق فاجعه درباره میزان قاچاق کالا در کشور به وضوح نمایان است.

وی اضافه کرد: بر اساس همین گزارش در حال حاضر، 2500 کیلومتر از مرزهای کشورمان عملا تحت کنترل نیست. از طرفی، از تعداد 10 دستگاه خریداری شده “XRAY” هیچ کدام از آنها در گمرکات نصب نشده، اضافه بر آنکه 60درصد اسکله‎های کشور هم؛ فاقد نظارت و بازرسی بوده و در حقیقت سازمان بنادر و دریانوردی؛ امکان اعمال حاکمیت و نفوذ در بنادر را ندارد.

قاچاق کالا؛ فاجعه‎ای بزرگ در کشور!

عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم ازرقم 16 میلیارد دلاری سالیانه قاچاق کالا و ارز در کشور خبر دادو افزود: اگر بصورت میانگین و حداقلی محاسبه کنیم، میزان بالای قاچاق کالا؛ قاتل 1 میلیون شغل در ایران برآورد می‎شود و در حدود 2 برابر عملکرد عمرانی در یک سال؛ کشور را متضرر می‎کند.

وی تصریح کرد: البته مجموعه مطالب ذکر شده؛ به هیچ روی نافی تلاش‎های صورت گرفته در زمینه مبارزه با قاچاق کالا در کشور نیست، لیکن اقدامات صورت گرفته متناسب با حجم این معضل خانمانسوز ارزیابی نمی‎شود.

افزایش 8 درصدی کشفیات کالای قاچاق در یک سال اخیر

فلاحت پیشه از نقش بارز طرح تحقیق و تفحص در فرآیند مبارزه با قاچاق کالا طی چند سال اخیر سخن گفت و یادآور شد: بر اساس طرحی که در سال 91 پیرامون ضرورت در امر مبارزه با فساد کالا و ارز در صحن مجلس قرائت شد و نیز تحقیق و تفحصی که پیشتر در مجلس کلید زده شد؛ موجبات شکل گیری قانون مربوطه فراهم آمد.

وی با اشاره بر اصرار برخی از وزرای دولت در آن مقطع مبنی بر به تعویق افتادن این طرح اظهار داشت: با وجود اینکه تعدادی از وزرا در تعویق اجرای آن با رییس جمهور مکاتباتی داشتند، اما در نتیجه اهتمام مجلس و اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛درصد کشفیات کالای قاچاق از 2 در صدسال 92 به 10 درصد در سال 94، افزایش یافت.

نماینده مجلس شورای اسلامی اعداد و ارقام موجود را بیانگر سهولت ورود حجم 90 درصدی کالاهای قاچاق به کشور برشمرد و ابراز داشت: کماکان اقتصاد کشور از این ناحیه با آسیب‎های جدی روبه رواست.

طرحی که با تأخیر تصویب شد/ قاچاق کالا یک موضوع سیاسی است

فلاحت پیشه تصریح کرد: امروز عالی‎ترین مقام مملکت دلسوزانه پیگیر ریشه کن کردن قاچاق کالا در کشور هستند پس، حجت بر همه ما تمام گشته و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند، «کالای قاچاق را بگیرید و آتش بزنید و با عوامل آن برخورد جدی کنید»؛ دیگر نباید هیچ دانه درشتی در ایران از هیچگونه کارت سبزی برای قاچاق برخوردار باشد.

وی ادامه داد: بنده بلافاصله پس از ادای سوگند هیأت رییسه موقت، اولین طرحی را که به مجلس محترم ارایه دادم، طرح تحقیق و تفحق از قاچاق کالا بود. ولی به دلایلی به تعویق افتاد که الان بعد از گذشت 6 ماه از آغاز بکار مجلس این طرح در خانه ملت رأی آورد.

فلاحت پیشه اعتقاد دارد:مبحث قاچاق کالا در کشور یک موضوع سیاسی است به این دلیل که افرادی در داخل اینگونه به اقتصاد مملکت ضربه وارد می کنند؛ کسانی هستند که از رانت‎های دولتی برخوردارندو از طرفی گروه‎های ضد انقلاب هم، در خارج از کشور در قاچاق نظام‎مند و سیستماتیک دست داشته که تخریب اقتصاد ایران را نشانه گرفته‎اند.

وی فرقه‎های تروریستی و برخی کشورهای منطقه و معاند با نظام جمهوری اسلامی را در زمره این گروه‎ها قرار داد.

صدور شناسنامه برای کالاهای وارداتی

رییس کمیته سیاست خارجی و امنیت دفاعی مجلس در پایان گفت: بنده طرحی را مبنی بر ثبت مشخصات سجلی کالاهای وارداتی به کشور از کشور مبدا (صادر کننده) به مجلس پیشنهاد داده‎ام که امیدوارم رأی بیاورد.

فلاحت پیشه امکان رهگیری و پیگرد حقوقی کالا – رصد سلامتی و استاندارد بودنآن پیش از بارگیری به مقصد ایران را از مزایای این طرح برشمرد و ابراز امیدواری کرد: مجلس با تشکیل یک فراکسیون فراجناحی به حل معضل فساد کالا و ارز در کشور یاری رساند .

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما چیست؟