اخبار لوازم خانگی

پای قاچاق فروشان به فضای مجازی هم باز شد

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز گفت:برخی از فروشگاههای مجازی اقدام به فروش کالاهای غیرقانونی می کنند که این مشکل باید با همکاری نهادهای مرتبط برطرف شود.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» و به نقل از باشگاه خبرنگاران،  از اواخر سال 94 و با تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در راستای مبارزه جدی و همه جانبه با قاچاق شاهد افزایش کشفیات کالاهای قاچاق و دستگیری قاچاقچیان و همچنین کاهش آمار واردات غیرقانونی در کشور بوده ایم.

اما به تازگی وبا همه گیر شدن استفاده از شبکه های مجازی دربین خانواده ها ،شاهد ایجاد فروشگاههای متعددی در این فضاها بوده ایم و افرادسودجو با پرداخت هزینه های جزیی و داشتن یک خط موبایل،اینترنت پرسرعت یا یک دستگاه لب تاپ اقدام به ایجاد فروشگاههایی برای فروش محصولات خارجی در بین مردم کرده اند.

بر اساس این گزارش از جمله  اجناس فروشی این فروشگاهها  پوشاک،لوازم آرایشی،لوازم خانگی وحتی دارو است که برای ورود وفروش این محصولات هیچ گونه تعرفه و یا مالیاتی پرداخت نمی شود.

شاید درابتدای امر وجود چنین فروشگاههای مجازی  خطر جدی  به نظر نمی آمد اما باگذشت زمان و افزایش قارچ گونه آنها مسئولین کشور بیش از پیش درباره مضرات اقتصادی فعالیت این فروشنده های هوشیار شدند و این بحث به طور جدی تری مورد پیگیری قرار گرفت؛بر این اساس طی چندین ماه گذشته برخی ازاین فروشنده ها دست به کلاهبرداری زده ومبالغ کلانی را به جیب زدند از طرفی دیگر در صورتیکه خریدار نسبت به کالای خریداری شده خود اعتراضی داشت،نمی توانست آن را مرجوع کند.

مجموعه این عوامل موجب شده تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز ونهادهای مرتبط دیگر ازجمله وزارت صنعت،معدن وتجارت به فکر چاره اندیشی در جهت رفع معضلات به وجود آمده از فروشگاههای مجازی وتلگرامی شوند وبا ایجاد دستورالعمل های تبیین شده و قوانین مشخص در جهت ساماندهی به این نوع تجارت جدید برآیند.

تعیین دستور العمل ویژه به منظور پیشگیری از عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی

قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالاوارز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز با توجه به پایشی که مرتبا از عرضه و مصرف کالا در کشور انجام می دهد ،هرگونه تغییری در این حوزه ها را به صورت ذره بینی زیر نظر دارد.

وی درادامه افزود:جمع بندی ما براساس تحلیل هایی که انجام داده ایم نشان داد عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی وهمچنین بعضا با استفاده از رسانه ملی رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

خورشیدی اذعان داشت:روش های نوین عرضه کالا موجب شده تا بسیاری از فروشنده ها بدون داشتن واحد صنفی،اقدام به بازاریابی وفروش محصولات خود بکنند.

وی ادامه داد: لذا ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز کارگروه ویژه ای را تشکیل داد و دستگاههای مختلف ذیربط ازجمله وزارت صنعت،معدن وتجارت،وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات،پلیس فتای نیروی انتظامی در این کارگروه فعال بوده ودستور العمل ویژه ای را به منظور پیشگیری از عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی دنبال می کنند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته دراین حوزه ،بیان کرد:در حال حاضر مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت صنعت،معدن وتجارت نشان اعتماد به فروشگاههای اینترنتی ارایه می دهد.

وی همچنین افزود:نشان اعتماد به فروشگاههای اینترنتی به این معنا نیست که این فروشگاه هر کاری که انجام می دهد کاملا قانونی است بنابراین ما در ترسیم دستور العمل مذکور در حال اضافه کرد بندهای جدیدی هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز اذعان داشت:سازوکار دستور العمل به نحوی تبیین می شود که امکان عرضه کالای قاچاق توسط این فروشگاههای اینترنتی یا توسط رسانه ملی را محدودتر کنیم.

وی تاکید کرد:درراستای مبارزه باعرضه کالای قاچاق از طریق فروشگاههای اینترنتی وتلگرامی همکاری شرکت پست بسیار می تواند موثر واقع شود.

قاسم خورشیدی درپایان تصریح کرد:در صورتیکه بسته پستی جنبه تجاری داشته باشد،شرکت پست آن را توقیف کرده واجازه ورود کالا ازاین طریق به کشور را نمی دهد.

 

نظر شما چیست؟