اخبار لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی مشهد فروشندگانش را خانه نشین کرد

بازار لوازم خانگی در مشهد روزهای سختی را سپری می‌کند، به طوری که بسیاری از فعالان این بخش معتقدند، با این روند رکود باید تا پایان سال واحدهای خود را تعطیل کرده و به فکر شغل دیگری باشند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فروشندگان و فعالان این بازار عمده دلیل بحران در این صنف را نبود نقدینگی در دست مردم و از سویی حمایت نکردن دستگاه‌های مسؤول از این بخش می‌دانند.

کاهش درآمد

کریم راحتی، از فروشندگان بازار لوازم خانگی درباره دلیل رکود در این صنف می‌گوید: حدود سه سال است که با رکود تورمی مواجهیم که این معضل گلوی عمده فروشان، خرده فروشان و حتی تولیدکنندگان لوازم خانگی را گرفته و حیات مجدد را برای این قشر بازاری غیرممکن کرده است.

وی می‌افزاید: هزینه اجاره بها، افزایش هزینه خدمات، مالیات‌ها و سایر مشکلات سبب شده که درآمد ما بشدت کاهش یابد، به گونه‌ای که طی دو ماه اخیر حتی یک یخچال یا ماشین لباسشویی نفروخته‌ایم.

فعالیت یک خط در میان

سروری، یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی نیز درباره پیامدهای رکود بازار لوازم خانگی به خبرنگار ما می‌گوید: هم اکنون اغلب مغازه‌ها یکی در میان فعال است و حتی فروشندگان به دلیل بی‌رونقی این بازار ساعت ۱۰ یا ۱۱ صبح سرکار می‌آیند، در صورتی که سه سال قبل مغازه‌ها ساعت ۸ صبح باز بود و بسیاری از عمده‌فروشان و خرده فروشان کالاهای زیادی را برای مشتریان فاکتور می‌کردند.

وی با بیان اینکه کاهش ازدواج‌ها نیز از دیگر دلایل افت و رکود بازار لوازم خانگی است، تصریح می‌کند: معمولاً زوج‌های جوان یکی از مشتریان اصلی فروشگاه‌های لوازم خانگی هستند که با توجه به کاهش ازدواج‌ها و از سویی بالا بودن قیمت‌ها، رغبتی از سوی خریداران وجود ندارد و اگر خریدی هم انجام می‌شود، برای کالاهای ارزان قیمت است.

وی با بیان اینکه کارت‌های اعتباری خرید تاکنون یک وعده بوده و در این بازار اثری از آن نمی‌بینیم، خاطرنشان می‌کند: به همین دلایل و گردش مالی اندک فروشگاه‌های لوازم خانگی، نیروهای این صنف نیز از این بازار خارج شده و یا مغازه داران نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند که این مسأله سبب بیکاری گسترده نیز می‌شود.

کارت‌های اعتباری بی اعتبار

کساییان، رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد نیز درباره وضعیت کارت‌های ۱۰ میلیون تومانی که قرار بود برای خرید کالا و لوازم خانگی اختصاص یابد، می‌گوید: کارت‌های اعتباری شامل تمام واحدهای صنفی نمی‌شود و طبق شنیده‌ها این بن کارت‌ها برای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خاصی است که از قبل تعیین شده است.

وی اظهار می‌دارد: طبق مصوباتی که وجود دارد، این کارت برای کالاهای داخلی و لوازم خانگی ایرانی است که در حقیقت چنین برنامه‌ریزی نتوانسته از مشکلات اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی کم کند.

وی تصریح می‌کند: اگر دستگاه‌های مسؤول می‌خواهند، در این بازار تحرکی ایجاد کنند، باید تمام فروشگاه‌های لوازم خانگی را نیز مشمول این طرح کنند.

تعطیلی ۵۰ واحد

این مسؤول خاطرنشان می‌کند: هم اکنون به دلیل رکود بسیاری از واحدهای اجاره‌ای و فروشگاه‌های لوازم خانگی در حال جمع کردن فروشگاه خود هستند و تاکنون ۵۰ واحد تعطیل شده‌اند.

وی اشباع شدن فضای کسب و کار با رشد مجتمع‌های تجاری و شمار آن‌ها را یکی از نقایص کار عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: از سویی اکنون قیمت کالاها نیز پایین‌تر نیامده، اما بسیاری از فروشندگان به دلیل اینکه باید پاسخگوی چک‌ها و معوقات خود باشند، لوازم خانگی را زیر قیمت خرید و حتی با کمترین سود می‌فروشند که این وضعیت در این بازار سابقه نداشته است.

نظر شما چیست؟