اخبار لوازم خانگی

بانکداری شرکتی بانک سامان فضای اعتباری مناسبی برای شرکت‌ها ایجاد کرده است

گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب فعالیت خود را از سال 1367 با ورود به عرصه صنعت لوازم خانگی آغاز کرد. این گروه در حال حاضر متشکل از هلدینگ‌های لوازم خانگی، پتروشیمی، بازرگانی، ساختمان و گردشگری و همچنین مجتمع فعالیت‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه های اقتصادی - اجتماعی بخش خصوصی در کشور فعالیت می‌کند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، گروه انتخاب در افق 1400 خود، قرارگیری در میان 10 مجموعه برتر اقتصادی- اجتماعی تاثیرگذار بخش خصوصی کشور را هدف‌گذاری کرده است. در ادامه گفتگوی محمدرضا دیانی مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب درباره فعالیت‌های آن مجموعه و همکاری با بانک سامان را می‌خوانید.

 

فعالیت گروه صنعتی انتخاب در چه حوزه‌هایی متمرکز است؟

نزدیک به سه دهه فعالیت صنعتی و تولیدی امروز گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب را دارای مزیت‌های رقابتی متعددی کرده است. این گروه به پشتوانه سال‌ها حضور درعرصه تولید صنعتی کشور، با هدف تکمیل زنجیره تولید و توسعه حضور در بخش اقتصاد مولد، در سخت‌ترین شرایط تحریم خارجی و محدودیت‌های بی‌سابقه تسهیلات بانکی، توانست ضمن صرف هزینه‌های هنگفت از محل سرمایه در گردش خود، برترین تکنولوژی را به همراه متخصصان و کارشناسان داخلی جذب و به عرصه صنعت پتروشیمی وارد شود. این گروه بزرگ اقتصادی- اجتماعی، با اشتغال‌زایی بیش از 5هزار نفر به‌صورت مستقیم در بخش‌های مختلف صنعتی خود و حدود 50هزار نفر به شکل غیرمستقیم، نقش برجسته‌ای در تامین زیرساخت‌های اشتغال در نقاط مختلف کشور ایفا کرده و با برنامه‌های توسعه‌ای خود در صدد است سهم و نقش خود را در این مهم پررنگ‌تر کند. به گونه‌ای‌که در افق 1400، جزو 10 مجموعه برتر اقتصادی- اجتماعی تاثیرگذار بخش خصوصی کشور شود. در همین راستا بهره برداری از بزرگترین واحد تولید پلی استایرن انبساطی خاورمیانه با ظرفیت سالانه 250 هزارتن و ورود به طرح های عظیم پنتان،هگزان و ال ای بی نیز از جمله فعالیت های این گروه اقتصادی- اجتماعی است.

در هلدینگ بازرگانی، با راه‌اندازی شرکت بانکرینگ، سوخت‌ و خدمات‌رسانی به کشتی‌ها در دریای آزاد را انجام می‌دهیم. از طریق شرکت کالای پتروشیمی نیز مبادرت به تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز شرکت‌های پتروشیمی کرده‌ایم. در حوزه گردشگری و راه ساختمان نیز پروژه‌های مهم ملی مانند بازسازی عمارت شیخ بهایی و ساخت هتل‌های زیارتی و گردشگری را در حیطه فعالیت گروه تعریف کرده‌ایم.

در بخش صرفه‌جویی انرژی نیز تاکنون در چند حوزه فعالیت شرکت آغاز شده است. در بحت نیروگاه‌های خورشیدی و سولار، تولید نسل جدید لامپ‌های کم‌مصرف و هوشمندسازی ساختمان هم چند پروژه در دست اقدام و پیگیری است. لازم به ذکر است که در بخش مسئولیت‌های اجتماعی با راه‌اندازی دانشگاه جامع علمی کاربردی تخصصی در حوزه صنعت لوازم خانگی به آموزش کارشناسان مورد نیاز می‌پردازیم و همچنین مرکز کنترل سرطان آلا (طب تسکینی و خدمات در منزل) را با هدف خدمت‌رسانی رایگان به بیماران سرطانی و خانواده این عزیزان در سراسر کشور راه‌اندازی کرده‌ایم.

 

مهم‍‌ترین فعالیت گروه انتخاب در سال گذشته چه بوده است؟

ما یک مجموعه دانش‌بنیان صنعتی هستیم و در سال گذشته تولید محصولات جدید با بازدهی بالا و مصرف انرژی کم را آغاز کرده‌ایم. ازسوی دیگر اصلاح خط تولید به لحاظ عملکردی نیز آغاز شد تا بتوانیم هدف‌های مختلفی را در بازار پوشش دهیم و سهم بازار خود را از 15 درصد فعلی بیشتر کنیم.

در حال حاضر حدود 5 هزارنفر در واحدهای مختلف گروه انتخاب شاغل هستند که از این تعداد حدود 200 نفر در بخش تحقیق و توسعه مجموعه ما فعالیت می‌کنند و این تیم تاکنون ده‌ها ثبت طرح و اختراع داشته است.

 

در چه زمینه‌هایی تاکنون با بانک سامان همکاری داشته‌اید؟

بانک سامان در چندسال گذشته به‌خصوص پس از جهش نرخ ارز و تحولات ناشی از تحریم‌ها، به دلیل اینکه نگاهش به بانکداری، سودآوری صِرف نیست و همچنین اِشراف کامل مدیرانش به فضای کسب‌وکار، خدمات خوبی را به‌خصوص در حوزه ارزی، به شرکت‌ها ارایه کرده است.

ما در ابتدای همکاری خود با بانک سامان از خدمات ال‌سی‌های مدت‌دار ارزی استفاده می‌کردیم. چون برای گروه انتخاب به‌عنوان واحد خصوصی تولیدی، تامین 100درصدی حواله نقدی دشوار بود.

ایده بسیار خوبی سال گذشته در بانک سامان شکل گرفت مبنی بر اینکه تسهیلاتی برای تامین مواد اولیه خارجی و حواله‌های ارزی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد و این ایده در ادامه فعالیت آن‌ها تاثیر بسیاری بر جا گذاشت.

ازسوی دیگر، بانک سامان فعالیت خود را با مشتریان بر اساس اعتبارسنجی دقیق بنا می‌کند.

وثیقه‌های مشتریان هم در بانک سامان به خوبی مدیریت می‌شود. چراکه امروزه می بینیم تسهیلاتی که توسط تعدادی از بانک‌ها حتی در قبال وثیقه پرداخت شده، تبدیل به مطالبات معوق و مشکوک‌الوصول شده است. اما سَبک کاری بانک سامان به سبب اینکه با واحدهای بزرگ تولیدی کار می‌کند، به‌گونه‌ای است که گردش مالی خوبی بین بانک و مشتری ایجاد می شود.

نکته حائز اهمیت اینکه امروزه وثایق ملکی و این دست وثایق برای بانک‌ها قابل وصول نیست. چراکه وثایق باید به گونه‌ای باشد که گردش مالی آن شرکت را بتواند مدیریت کند. تجربه نشان داده است که وثایق ملکی تاثیری در عدم پیدایش مطالبات معوق ندارد. بلکه آنچه اهمیت دارد اعتبارسنجی و نوع فعالیت مشتری است.

به همین صورت است که در حال حاضر برخی بانک‌ها نمی‌توانند وثایق را به پول تبدیل کنند و مطالبات معوق را به جریان بیاندازند.

این قدرت تحلیل و ارزیابی دقیق مشتریان برای پرداخت تسهیلات، نقطه قوت بانک سامان است. ارتباط دائمی بانکداران واحد بانکداری شرکتی، به بانک سامان کمک کرده تا به‌صورت مداوم، مشتری را رصد کرده و وضعیت او را تحلیل کنند و بر اساس نیاز مشتری فضای اعتباری را برای او فراهم آورند.

 

به نظر شما حمایت بنگاه‌های اقتصادی مثل بانک‌ها چه کمکی به رشد فعالیت واحدهای صنعتی بزرگ می‌کند؟

بدون شک دوره پول‌های گران به‌سر آمده است و بانک‌ها اگر در حوزه جذب مشتری توانمند و فعال قوی عمل نکنند، این پول‌هایی که با نرخ گران عرضه می‌شود، به بدهی‌های معوق تبدیل می‌شود. بنابراین بانک‌ها باید همراه با شرکای استراتژیک خود برنامه‌های عمیق و بلندمدتی را پیاده‌سازی کنند. چراکه دارایی اصلی بانک‌ها به نظر من مشتریان خوش‌حساب هستند. در گذشته به‌دلیل نرخ تورم بالا، بانک‌هایی موفق بودند که سپرده‌گذاران خوبی داشتند. اما این دوران سپری شده است.

 

با بانکداری شرکتی بانک سامان به راحتی در تماس هستید؟

بله، چون ما با یک مجموعه بانکی خوب کار می کنیم، بدون هیچ مشکلی تمامی کارها به خوبی پیش می‌رود. درحقیقت بانکداری شرکتی بانک سامان کمک خوبی به ما کرد و در دوران تحریم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به کمک بانک سامان روابط خوبی با بانک‌های خارجی برقرار کردیم.

این مساله یک رابطه برد برد و دوطرفه بود. چراکه ما نیز سود خوبی به بانک سامان رساندیم.

 

به‌عنوان مدیر یک مجموعه موفق تعریفتان از بانک خوب چیست؟

باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، بانکی موفق است که بتواند برنامه بلندمدت و موثری را با شرکای استراتژیک خود تدوین کرده و همکاری برد-برد را تعریف کند.

در گذشته، به‌علت نرخ تورم بالا، پولی که از موسسات پولی با هر نرخی دریافت می‌شد، پس از یک‌سال، با هر کسب‌وکاری موفق بود و سود می‌کرد. اما امروزه از این نرخ تورم کاسته شده بانک‌ها باید اعتبار ایجاد کرده و آن را بفروشند. این اعتبار را اگر بانک‌ها نتوانند به مشتریان پُر گردش بدهند، دچار مشکل خواهند شد. چراکه به‌صورت روزشمار سود به سپرده‌ها می‌دهند و هزینه‌های سربار بالا هم دارند و همین عوامل بانک‌ها را در شرایط سختی قرار داده است. بنابراین بانک‌ها باید بتوانند رابطه خود و مشتریانشان را به خوبی حفظ کنند. امروزه بانک یا باید پول گران را نزد خودش نگه دارد که به جهت سود روزشمار سپرده‌ها، مقرون به‌صرفه نیست. اگرهم بخواهد به‌صورت مداوم بی‌پشتوانه کافی تسهیلات اعطا کند هم ممکن است دچار معضل مطالبات معوق شود.

با توجه به اینکه در هر رشته و حوزه ای شرکت هایی جود دارند که نماد تولید ملی هستند، باید توسط بانک‌ها حمایت شوند و تعامل مستمر با یکدیگر داشته باشند. از طرفی مشارکت بانک در توسعه شرکت‌ها می‌تواند بسیار کارساز باشد. بانک ها در این راستا باید از سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد پرهیز کرده و منابع ارزی خود را تنها به بخش بازرگانی تخصیص ندهند.

 

نظر شما چیست؟