اخبار لوازم خانگی

حجم تجارت داخلی مبلمان و دکوراسیون سالیانه 8میلیارد دلار است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: صنعت مبلمان ایران با پیشرفت چشمگیر در 20 سال گذشته بازار را از دست خارجی ها درآورد؛ به گونه ای که حجم تجارت داخلی مبلمان و دکوراسیون در سال هشت میلیارد دلار است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، «اکبر ترکان» امروز (سه شنبه) در نهمین کنفرانس بین‌المللی «تجارت جهانی مبلمان، طراحی، هنر، دکوراسیون و صنایع وابسته» در مرکز همایش های صدا و سیما اضافه کرد: امروز بازار مبلمان کشور به مرز اشباع رسیده است و باید روی صادرات تمرکز کرد.
ترکان افزود: در 10 سال گذشته شورای ملی مبلمان ایران با حضور در کافا (انجمن های مبلمان کشورهای آسیا) روی تولید ملی تمرکز کرد؛ اکنون باید به زنجیره‌های این صنعت وارد شویم.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی اضافه کرد: این صنعت باید با دنیا دادوستد کند؛ بنابراین نباید بازار خود را به روی دیگران ببندیم بلکه به حضور در زنجیره جهانی، تولید و تجارت نیازمندیم.
وی گفت: وضعیت رکودی بازار در شرایط کنونی موجب گلایه برخی فعالان صنایع ساختمانی و مبلمان شده است اما برای رشد در این بخش باید جهانی شد.
به گفته این مسئول، اشتغال در صنعت مبلمان و دکوراسیون دو درصد تولید ناخالص داخلی را تامین می‌کند و این صنعت در مقایسه با صنایع دیگر مانند پتروشیمی، انرژی،‌ فولاد از ظرفیت های بالایی برای اشتغالزایی برخوردار است.
ترکان اضافه کرد: صنعت مبلمان سرمایه‌گذاری کمی را طلب می کند اما می تواند ارزش افزوده و اشتغالزایی دو برابری را به دنبال داشته باشد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: رشد کمتر با اشتغال بیشتر در شرایط کنونی مهمتر از رشد بالا با اشتغال کم است و با رفع مشکلات مالی بنگاه ها می‌توان برای مجموعه گسترده ای شغل ایجاد کرد.
وی درباره مشکلات تامین نقدینگی برای پروژه‌های بزرگ گفت: این شرایط باعث می‌شود نتوان تامین مالی داشت و پروژه‌های بزرگ به آسانی در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد، زیرا شرکت های ایرانی یا سرمایه‌ لازم را ندارند یا نمی‌توانند سرمایه‌های بین‌المللی را جذب کنند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: توانمندی و صادرات محصولات صنعتی در بسیاری از زمینه ها وجود دارد اما به دلیل آنکه تامین مالی میسر نمی شود به سراغ تامین مالی در خارج از کشور می‌ رویم که این امر برای اشتغالزایی و صادرات بسیار خطرناک ارزیابی می شود.
 آمارها نشان می دهد بیش از 10 هزار و 580 بنگاه اقتصادی در بخش مبلمان و دکوراسیون فعالیت دارند و اشتغال 86 هزار نفری را فراهم ساخته اند./ایرنا/

نظر شما چیست؟