اخبار لوازم خانگی

قاچاق کالا درآمدهای دولت را کاهش می‌دهد

میزان انهدام صورت گرفته در هفت‌ماهه سال جاری معادل ۲۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۶ برابر شده است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره تأثیرات قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق کالا درآمدهای دولت را کاهش می‌دهد، سطح خدمات و رفاه جامعه را پایین می‌آورد، اقتصاد ملی را دچار مشکل می‌کند.

سید محمدرضا عبادی با تأکید بر اینکه قاچاق کالا بر اقتصاد کشور تأثیر مخرب دارد گفت: قاچاق کالا از چند طریق بر اقتصاد تأثیر مخرب دارد.عدم پرداخت حقوق گمرکی، درآمدهای دولت را کاهش می‌دهد، توان برنامه‌ریزی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و سطح خدمات و رفاه جامعه را پایین می‌آورد.

وی ادامه داد: کالای قاچاق موجب تضعیف تقاضا برای کالای داخلی می‌شود و درنتیجه اقتصاد ملی را دچار مشکل می‌کند و درنتیجه توسعه کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری را محدود می‌نماید.

عبادی ورود کالای قاچاق از مسیرهای غیرقانونی بدون پرداخت حقوق عمومی را موجب عدم توان رقابت دانست و اظهار داشت: ورود کالای قاچاق از مسیرهای غیرقانونی باعث ایجاد تضعیف تجارت رسمی خواهد شد.

وی همچنین از دیگر آثار و پیامد‌های اقتصادی قاچاق کالا را تضعیف فرهنگ کار، خروج درآمد‌های دولت به خارج از کشور به خاطر انحراف یارانه‌ها، افزایش هزینه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در بخش‌های مختلف کشاورزی و بهداشت و درمان عنوان کرد.

معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: حمایت از تولید داخل موجب می‌شود، کالای داخلی قدرت رقابت با کالای قاچاق را داشته باشد و موجب افزایش تقاضای کالای داخلی و درنتیجه کاهش تقاضا برای کالای قاچاق شود.

وی کاهش تقاضا را مهم‌ترین عامل طبیعی در جهت جلوگیری از ورود کالای قاچاق بیان کرد و تصریح کرد: حفظ مشاغل موجود در بخش‌های تولیدی، بنابراین حفظ وضع موجود اشتغال در کشور و جلوگیری از افزایش بیکاری و حرکت بیکاران به سمت قاچاق کالا، گسترش و ایجاد مشاغل جدید به‌واسطه فراهم شدن تقاضای جدید برای محصولات موجود و خدمات جدید و درنتیجه کاهش نرخ بیکاری و درعین‌حال پاسخ به بخش بیشتری از نیازهای بازار داخلی خواهد بود.

عبادی درباره عملیات مبارزه باعرضه کالای قاچاق در فضای مجازی و اقداماتی صورت گرفته ستاد اظهار داشت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اداره‌ای مستقل برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی در ساختار خود برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر اجرای برنامه‌های مصوب و ابلاغی به دستگاه‌ها طراحی کرده است و اهدافی ازجمله به حداقل رساندن هرگونه تبادل مالی باهدف خریدوفروش کالای قاچاق در فضای مجازی، ایجاد محدودیت حداکثری برای هرگونه تبلیغ و ترویج خرید و مصرف کالای قاچاق، شناسایی باندها و عوامل توزیع کالای قاچاق در فضای مجازی و تشکیل پرونده‌های قضایی، آموزش و آگاه‌سازی مصرف‌کنندگان نسبت به عوامل و پیامدهای قاچاق کالا و ارز، اطلاع‌رسانی از طرح‌ها و پروژه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تقبیح فعل قاچاق و تبلیغ علیه کالای قاچاق برای مصرف‌کنندگان، ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید کالای تولید داخل کشورها موردتوجه و پیگیری قرار داده است.

عبادی در حوزه پیشگیری و کارهای فرهنگی صورت گرفته‌شده در ستاد در جهت اطلاع‌رسانی جامعه گفت: دراین‌ارتباط با تشکیل کارگروه فرهنگی اجتماعی ماده ۱۴ قانون با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط و پیگیری اموری مانند: تدوین سند جامع اقدامات فرهنگی، پژوهشی و آماری مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌منظور انجام تبلیغات هوشمندانه با چند هدف اصلی؛ ارتقای شناخت مخاطبان و ذینفعان نسبت به پدیده قاچاق و پیامدهای آن، انعکاس اقدامات و عملکردها در این زمینه به‌منظور نشان دادن عزم جدی نظام در مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین کاهش تقاضای قاچاق و افزایش قبح مصرف کالای قاچاق بوده است.

وی ادامه داد: در این کارگروه اقدامات زیر نیز در چارچوب اهداف فوق دنبال شده است.تدوین پیوست‌های فرهنگی برای برنامه‌های مبارزه در خصوص کالاهای هدف، سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر اقدامات متعدد دستگاه‌های عضو کارگروه ازجمله: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت علوم و فن‌آوری، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و بخش‌های مربوطه در دستگاه‌های عضو ستاد، استفاده از ظرفیت‌های روحانیون، اساتید دانشگاه، معلمین و فرهنگیان، هنرمندان و …

عبادی همچنین درباره سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تولید برنامه‌های فرهنگی، هنری گفت: درزمینهٔ سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تولید برنامه‌های فرهنگی، هنری از قبیل فیلم و سریال و … و استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی کشورباید توجه داشت که ستاد وظیفه اجرایی ندارد و نقش ستاد در حوزه فرهنگی سیاست‌گذاری در ابعاد مذکور است که با همکاری دستگاه‌های ذیربط دنبال شود.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمار کشفیات چند ماه اخیر نسبت به سال گذشته را با رشد ۵۰ درصدی عنوان کرد و گفت: ارزش کالای کشف‌شده در هفت‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

میزان انهدام صورت گرفته در هفت‌ماهه سال جاری معادل ۲۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۶ برابر شده است.

وی در ادامه افزود: رتبه اول تا سوم در بین کشفیات قاچاق به ترتیب لوازم‌خانگی، موارد خوراکی و البسه بوده و در هفت‌ماهه سال ۱۳۹۵ سهم کشفیات قاچاق ۱۷ کالای منتخب، حدود ۷۸ درصد بوده است.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بین موضوع اقتصاد مقاومتی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارتباط محکم و دوسویه وجود دارد به‌این‌ترتیب که قاچاق کالا و ارز یکی از موانع جدی درراه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و مبارزه با قاچاق کالای برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است.از طرفی اجرای هر یک از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به نحوی موجب تحکیم زیرساخت‌های اقتصادی و کاهش قاچاق کالا و ارز خواهد شد.و همچنین در حوزه فرهنگی نیز بند ۸ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با ماده ۱۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تمام فعالیت‌ها مدنظر بوده است.

عبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار پویانیوزدرباره اقداماتی که باعث کاهش، در حوزه پیشگیری و مبارزه می‌شودt گفت: مقابله با قاچاق کالا یک ضرورت قطعی است و باید با قوای انتظامی و سازمان‌های ناظر باقدرت تمام با قاچاق کالا مقابله کرد زیرا بسیاری از کالاها اصولاً جنبه اقتصادی ندارد و کالاهای ضد فرهنگی و ضد امنیتی است که دشمنان برای آن هزینه می‌کنند و یا کالاهای سلامت‌محور است که سلامت افراد جامعه و محیط‌زیست را تهدید می‌کند.

وی تأکید کرد: باید با تحکیم پایه‌های اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی و حمایت از تجارت و سرمایه‌گذاری توان رقابت با کالای قاچاق را بالا برد تا ورود کالای قاچاق مقرون‌به‌صرفه نباشد.از طرفی باید به لحاظ فرهنگی آحاد جامعه همانند توجهی که به حفظ هویت و مرزهای جغرافیایی دارند به تقویت اقتصاد ملی اعتقاد داشته باشند.از فعل و مصرف کالای قاچاق را امری قبیح بدانند و در این را مدیریت تقاضای کالای قاچاق امری ضروری در جهت پیشگیری است.مسلم است پیشگیری از قاچاق کالا هم کم‌هزینه‌تر است و هم پایداری و قوام بیشتری دارد لذا از اهمیت بیشتری برخوردار است.مسئله پیشگیری امری است که در برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی و حقوقی ستاد به‌طورجدی موردتوجه بوده است./پویانیوز/

 

نظر شما چیست؟