اخبار لوازم خانگی

پشت پرده گرانی لوازم خانگی در بازار

گرانی مواد اولیه و ندادن ارز مبادله ای به تولید کنندگان علت اصلی گرانی لوازم خانگی داخلی است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، غزنوی سخنگوی انجمن تولید کنندگان داخلی در برنامه تیترامشب گفت: 2 تا 3 سال است که تولید کنندگان داخی افزایش قیمت نداشته اند، قبلا مواد اولیه با ارز مبادله ای وارد می شد اما الان چند ماه است که تولید کنندگان ارز مبادله ای دریافت نکرده اند. مواد اولیه سه ماه است که حداقل 20 تا 30 درصد گران شده است و ارز مبادله ای 4 تا 5 ماه است که به تولید کنندگان پرداخت نمی شود. تولید کنندگان هرجه مواد اولیه در انبار داشتند را مصرف کرده اند. وی افزود: تولید کنندگان زودتر از این حق داشتند که قیمت را افزایش دهند اما بر اساس وضعیت بازار این کار را نکردند.

غزنوی سخنگوی انجمن تولید کنندگان داخلی

غزنوی گفت: وقتی فولاد 20 تا 30 درصد گران شده، وقتی دولت جلوی ارز مبادله ای را گرفت، تولید کننده داخلی چقدر می تواند متضرر شود، الان که کالای داخلی 6 تا 7 درصد گران شده است، برخی اظهار نظر می کنند که چرا گران شده است در حالی که باید از تولید داخلی حمایت کرد.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان داخلی افزود: بعضی شرکت های مونتاژکار در ایران در تخلفات گمرکی پیشتازانه عمل می کنند که خدا رو شکر گمرک در سال های اخیر به خوبی عمل کرده تا تخلفات مشخص شود. وی افزود: تخلف شرکت کره ای بسیار بزرگ بوده است و گمرک در این باره به خوبی عمل کرد. گمرک این موضوع را در سطح افکار عمومی مطرح کرد، سه هزار میلیارد تومان برابر بزرگترین اختلاس تاریخ ایران بوده است، با این پول که از جیب مردم رفته است، بیست هزار شغل صنعتی و 600 هزار شغل خدماتی ایجاد می شد. برند کره ای تا انجایی که بررسی شده است، ایران به عنوان دومین بازارش در جهان است بنابراین امیدواریم که مسئولان نسبت به این موضوعات حساس شوند.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان داخلی در ادامه افزود: وقتی جلوی قاچاق را می گیریم در واقع جلوی ورود کالای غیر قانونی خارجی را گرفته ایم. در بخش کالای قاچاق هم مبادی ورودی هم بازار مطرح است. وی افزود: در مورد کالای قاچاق برخوردی  که شد عرضه کنندگان نیز سعی کردند کالای قاچاق را وارد نکنند و درخواست های جدید نداشتند اما این قوانین نیاز به بازنگری دارد.

غزنوی در ادامه گفت: مشکلات در زمینه طرح شناسنامه دار کردن کالای خارجی و داخلی مثل طرح شبنم و ایران کد بررسی شد. طرح شناسنامه دار کردن کالای خارجی و تولید داخل در حال انجام است که با این کار کالای قاچاق متمایز و شناسایی می شود. وی افزود: در این زمینه نیاز به کار فرهنگی داریم و باید بدانیم که اگر کالای خارجی را بخریم چه مشکلاتی برای اشتغال و جامعه پیش می آید. وی گفت: اگر مردم در این طرح مشارکت نکنند قععا این گونه طرح ها با شکست مواجه می شود.

طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی

طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی دیگر مهمان برنامه گفت: چرا باید یک برند خوشنام کره ای مرتکب تخلف گمرکی شود؟ او افزود: ما از ستاد قاچاق وقت خواستیم، ما فاکتور را ملاک عمل قرار دادیم که نتیجه آنها جمع شدن قاچاق کالا در کشور بود، اینکه این کالاهای قاچاق الان کجا هستند برای ما مهم نیست بلکه برای ما فروش کالاهایی است که دیگر قاچاق نیستند، نظارت بر انبار وظیفه ما نیست بلکه وظیفه تعزیرات است.

او گفت: ما نام و نشان متخلفین را به تعزیرات داده ایم که جمعیتی حدودا زیر 10 درصد ازا صنف ما را تشکیل می داد که به فروش کالای قاچاق رو آورده بودند.

طحان پور افزود: در سطح عرضه دو یا سه مورد بیشتر نبود ما چهارتا فروشنده را آوردیم و موضوع تخلف را برایشان روشن کردیم و همان 10 درصد هم جمع و جور شدند، کسبه همچنان از اجرای برخورد قاطعانه با ارائه قاچاق کالا استقبال می کنند و کاملا راضی هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: سطح مبارزه به قاچاق کالا در تهران عالی عمل شده زیرا ما با هیچکس شوخی نداریم، ما در تهران برخورد خوبی داشتیم، ممکن است به صورت موردی کالای قاچاق ارائه شود اما دیگر همچون گذشته به صورت انبوه، کالای قاچاقی عرضه نمی شود.

او افزود: اینکه گفته می شود باید قیمت ها کم شود، دلیل وجود ندارد زیرا بحث رکود را قبول نداریم، ما در حال حاضر نسبت به سال گذشته شاهد افزایش تولید هستیم، دلیلی نداشت به 100 کارخانه مجوز تولید یخچال می دادیم، کیفیت کالاهای ایرانی بهتر شده  و من به این موضوع افتخار می کنم، کالای اصل دارای گارانتی است و این کالای قاچاق هستند که عملا گارانتی ندارد.

طحان پور گفت: ما در حوزه لوازم خانگی شاهد تولیدات با کیفیتی هستیم، دو تا سه ماهه بود که تولیدکنندگان داخلی می خواستند کالای خود را گران کنند، ما از آنها خواستیم برای گرانی کالاهای تولید داخل دست نگه دارند، تنها چند برند داخلی کالای خود را گران کردند ولی مابقی دست نگه داشتند، کالای داخلی این مجوز را دارد که قیمت کالای خود را 8 تا 10 درصد گران کند اما بیشتر تولیدکنندگان همچنان دست نگه داشتنه اند و قیمت های خود را افزایش نداده اند.

اجتهادی مدیر کل مبارزه با قاچاق سازمان تعزیرات

عبدالمجید اجتهادی مدیر کل مبارزه با قاچاق سازمان تعزیرات در ارتباط تلفنی با اشاره به تفاوت تخلفات گمرکی و قاچاق گمرکی گفت: تخلفات گمرکی تخلفاتی است که در اماکن گمرکی احتمال وقوع آن در قبل و بعد از ترخیص کالا وجود دارد و تا زمانی که کالا به اماکن گمرکی تحویل نشده است احتمال وقوع آن وجود ندارد و جریمه آن به صراحت در قانون مشخص شده و خود رئیس گمرک می تواند آنرا تعیین و وصول نماید اما قاچاق گمرکی در محوطه گمرکی کشف می شود و در دادگاه های انقلاب بررسی می شود. او افزود: موضوع تخلف شرکت لوازم خانگی خارجی بر اساس قانون گمرکی توسط حسابرسان گمرک انجام و این تخلف گمرکی مشخص شد و تا این لحظه موضوع به سازمان تعزیرات ارسال نشده است.

اجتهادی گفت: این شرکت لوازم خانگی خارجی قطعاتی را از گمرک های مختلف با استفاده از کارت های بازرگانی افراد مختلف به داخل کشور کرده است. او افزود: برخی قطعات از گمرک شهید رجایی با یک کارت بازرگانی، برخی قطعات از گمرک چابهار با کارت بازرگانی دیگر وارد کشور شده و به یک مقصد مشخص منتقل شده که یک تخلف گمرکی است و چنانچه در ادامه مسیر قاچاق تشخیص داده شود سازمان تعزیرات به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. او گفت: اگر بخواهیم کالای قاچاق در سطح عرضه جمع آوری شود نیاز به عزم جدی و همکاری دستگاههای مختلف دارد.

مدیر کل مبارزه با قاچاق سازمان تعزیرات افزود: ما منکر زحمت های اصناف و اتحادیه لوازم خانگی نیستیم اما اگر طرح اولیه در برخورد با انبارهای کالای قاچاق لوازم خانگی به درستی انجام می شد امروز شاهد وجود کالای قاچاق در سطح عرضه نبودیم.

منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس

محمد رضا منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در ارتباط تلفنی افزایش قیمت لوازم خانگی با توجه به روند بازار و عرضه و تقاضا را مصنوعی دانست و گفت: در بازار فعلی که تولید کنندگان داخلی به وفور تولید کرده اند و در انبارها محصول به اندازه کافی وجود دارد انتظار کاهش قیمت بیشتر از افزایش قیمت است.

او افزود: در سطح عرضه ما شاهد کالای قاچاق نیستیم اما زمانی که خریدار کالای با برند خارجی را از فروشگاه ها خریداری می کند کالای قاچاق از انبارها برای او ارسال می شود.

منصوری گفت: برای کالاهای وارداتی کره ای ارزش گمرکی 80 درصدی تعلق می گیرد و برخی شرکت ها کالاها را به صورت بخشی و جزئی با ارزش گمرکی 5 درصد وارد می کنند که این موضوع به تولید داخل ضربه می زند.

نظر شما چیست؟