اخبار لوازم خانگی

تأثیر درخواست لغو جریمه 3000 میلیاردی واردکننده لوازم خانگی بر تولید را از وزیر صنعت بپرسید

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در مورد تأثیر لغو جریمه ۳ هزار میلیارد تومانی در واردات لوازم خانگی بر وضعیت تولیدکنندگان داخلی، با بیان اینکه درخواست معافیت برای واردکنندگان کالاهای مشابه تولید داخل جای سوال دارد،گفت: این موضوع را از وزیر صنعت سوال کنید.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علی یزدانی در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وزیر صنعت در نامه‌ای به گمرک درخواست لغو جریمه 3 هزار میلیارد تومانی شرکت کره‌ای واردکننده لوازم خانگی را داشته است،‌ به نظر شما اینگونه رفتارها چه تأثیری بر وضعیت صنایع کوچک تولیدکننده لوازم خانگی خواهد داشت؟ گفت: این سؤال را باید از وزیر صنعت بپرسید، اما من هم امروز با وزیر صنعت جلسه دارم و سؤال شما را به ایشان منتقل خواهم کرد.

وی تأکید کرد: واردات در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا جایی که به تولید داخل ضربه نزند و تکمیل کننده زنجیره تولید باشد، لازم است اما اگر واردات مشابه کالای داخلی باشد و معافیت نیز بخواهیم به واردکننده چنین کالایی بدهیم، جای سؤال دارد. 

* ایجاد 32 شهرک و ناحیه صنعتی متوقف شد

وی در ادامه در واکنش به صحبت‌های رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص عدم مطالعه و مکان‌یابی دقیق برخی شهرک‌های صنعتی، اظهار داشت: تعدادی از شهرک‌های صنعتی در دولت نهم و دهم در سفرهای استانی مصوب شده بود که از نظر توجیه اقتصادی جای تأمل داشتند.

وی ادامه داد: برخی از این طرح‌ها با مشکلات زیست محیطی، مشکل تأمین زمین، مشکل مکان‌یابی و تأمین آب و برق روبه‌رو بودند که در نهایت، در یک محدوده زمانی سه ساله اجرای 32 شهرک و ناحیه صنعتی فریز شد تا شرایط منطقه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود.

وی تصریح کرد: در مورد بقیه شهرک‌ها نیز مطالعات مکان‌یابی و توجیه فنی و اقتصادی انجام خواهد شد. 

یزدانی تأکید کرد: ما شهرک صنعتی که بدون مطالعه اقتصادی مصوب شود، نداشته‌ایم.

به گفته وی، 14 مصوبه دولت قبل در خصوص ایجاد شهرک و ناحیه صنعتی توسط دولت فعلی باطل شد.

* راه‌اندازی مجدد 2855 واحد صنعتی تعطیل

وی همچنین در مورد وضعیت زمین‌خواری در شهرک‌های صنعتی نیز به خبرنگار فارس گفت: بیش از 98 درصد اراضی شهرک‌های صنعتی توسط دولت از سازمان منابع طبیعی گرفته می‌شود و متناسب با جواز تأسیس صنعتی در اختیار صنعتگران قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: اگر زمینی برای مدت 6 ماه،‌ یک سال و یا دو سال در اختیار فردی قرار گیرد اما تولید صنعتی اتفاق نیفتد، قرارداد آن را باطل می‌کنیم و پول سرمایه‌گذار را برمی‌گردانیم، پس از آن هم زمین به سرمایه‌گذار جدید واگذار می‌شود. 

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک همچنین با اشاره به راه‌اندازی 3319 بنگاه صنعتی تعطیل در شهرک‌های صنعتی طی سال‌های اخیر، گفت: 2855 واحد صنعتی تعطیل در دولت جدید مجدداً راه‌اندازی شدند که 832 واحد مربوط به 9 ماهه اخیر بوده است. 

* تلاش چینی‌ها برای حضور در صنعت خودرو،مصالح ساختمانی و نفت و گاز و پتروشیمی

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حضور شرکت‌های چینی در منطقه ویژه بم نیز گفت: خودروساز چری چین به این منطقه وارد شده و در حال حاضر 200 هکتار زمین را در اختیار دارد که این میزان قابل افزایش تا 400 هکتار است.

وی ادامه داد: شرکت چری با 5 واحد تولیدکننده قطعات خودرو برای تولید رادیوپخش،‌ صندلی خودرو و یکسری تجهیزات داخلی خودرو قرارداد بسته است. 

وی ادامه داد:‌ چینی‌ها قول دادند در سال 2017 در منطقه بم سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته یزدانی، شرکت‌های چینی برای حضور در زمینه مصالح ساختمانی و حوزه پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی نیز از ما اطلاعات خواسته‌اند که ما نیز این اطلاعات را به آنها ارائه کرده‌ایم. 

* عدم اظهارنظر در مورد تأثیر نوسان نرخ ارز بر واحدهای تولیدی

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک در مورد تأثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام‌ شده صنایع نیز گفت: افزایش نرخ ارز به بنگاه‌های صادرکننده کالا کمک خواهد کرد، اما در مورد بنگاه‌هایی که قابلیت صادرات ندارند، این طور نیست. 

وی ادامه داد: دولت و بانک مرکزی در جهت کنترل نوسان نرخ ارز اقدام کرده‌ است و یقیناً بازار به وضع سابق برمی‌گردد. 

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگاری که پرسد اگر بازار به وضعیت قبل برنگردد چطور؟ فقط گفت: بگذارید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. 

* 1100 طرح و واحد صنعتی در تملک بانکها

وی در ادامه با اشاره به تملک 1100 طرح یا بنگاه تولیدی در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی توسط سیستم بانکی، گفت: بانک‌ها طبق قانون مکلف هستند این بنگاه‌ها را تعیین تکلیف کنند تا توسط سیستم بانکی فعال شوند و یا به صاحبانشان برگردانده شوند. 

وی ادامه داد: بدهی بنگاه‌ها به سیستم بانکی بعضاً آنقدر زیاد شده که سرمایه‌گذار اولیه نیز به دنبال پس‌گیری واحد نیست، در این شرایط بانک‌ها مکلفند این بنگاه‌ها را به مزایده بگذارند که پیگیری این مسئله در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک در ادامه در مورد پرداخت تسهیلات به واحدهای کوچک صنعتی نیز گفت: در سال جاری 58 هزار و 999 واحد و طرح صنعتی برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند که 36 هزار و 600 طرح و واحد در کارگروه‌های استانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: به این ترتیب به 10 هزار و 141 طرح و واحد صنعتی تسهیلات 7 هزار و 200 میلیارد تومانی پرداخت شده و بانک‌ها نیز به صورت مستقیم به 8 هزار و 952 طرح و واحد تسهیلات 5 هزار و 900 میلیارد تومانی اعطا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در مجموع 19 هزار و 93 طرح و واحد صنعتی از تسهیلات 12 هزار و 100 میلیارد تومانی برخوردار شده‌اند.

یزدانی ادامه داد: 750 میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی صرف خرید مواد اولیه و تجهیزات شده است و 1116 طرح و واحد صنعتی دریافت‌کننده تسهیلات مورد بازدید کارشناسان وزارت صنعت قرار گرفته‌اند. 

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت به مجلس برای اشتغال‌زایی در مناطق روستایی، گفت: این موضوع بعد از بررسی بودجه 95 در دستور کار قرار می‌گیرد که تا یک ماه آینده نهایی خواهد شد. 

وی تصریح کرد: این طرح برای افزایش بهره‌وری در نواحی روستایی و اشتغال‌زایی برای روستائیان از محل منابع 1.5 میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود.

* بازگشت 30 درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی

یزدانی ادامه داد: علاوه بر این با پیشنهاد دولت و موافقت مجلس، در جهت حمایت از شهرک‌های صنعتی، 30 درصد از مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها که از داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی وصول می‌شود، از سال آِینده به خود شهرک‌ها بازگردانده خواهد شد.

به گفته وی، بنگاه‌هایی که به دلیل عدم پرداخت اقساط تسهیلات خود مشمول جریمه شده بودند نیز در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تخفیف قرار گرفته‌اند به طوری که تا 90 درصد جرایم مشمول تخفیف شده و این طرح تا پایان سال نیز تمدید شده است. 

وی در خصوص تأمین نقدینگی واحدهای صنعتی از محل کمک‌های فنی و اعتباری نیز گفت: 3 هزار و 420 میلیارد ریال تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و اجرای طرح نوسازی در قالب 1642 قرارداد و با اشتغال‌زایی 134 هزار نفری از شهریور 92 تا شهریور 95 به متقاضیان پرداخت شده است.

منبع: فارس

نظر شما چیست؟