سایر خبرها

مبارزه با قاچاق از الزامات اقتصاد مقاومتی است

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان یزد با تشریح اقدامات و برنامه‌های در دست اقدام برای کاهش قاچاق به کشور، اظهار کرد: با فرهنگ‌سازی، اصلاح مبادی ورودی کشور و رفع نواقص و خلاهای قوانین می‌توان حتی تا 90 درصد کاهش قاچاق را در کشور رقم زد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، “احمد ترحمی” در  بازدید از خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر با وجود این که بسیاری از موضوعات غیرسیاسی در کشورمان چه خوب و چه بد، دستخوش مسائل سیاسی می‌شوند، موضوع قاچاق سیاسی نشده و تمام گروه‌ها در مورد این که قاچاق بلای جان اقتصاد کشور است و باعث رکود و بیکاری جوانان و اشتغال ناسالم می‌شود، اذعان دارند.

وی با تاکید بر این که مبارزه با قاچاق یکی از الزامات سیاست اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، افزود: در حالی که حتی در مورد مواضع هسته‌ای کشورمان برخی انتقادات صورت می‌گیرد، خوشبختانه در مقوله‌ی اهمیت مبارزه با قاچاق یک اجماع در کشور وجود دارد و شاید تنها در مورد شیوه برخوردها و کنترل قاچاق بحث‌هایی وجود داشته باشد.

ترحمی در ادامه یکی از مهمترین اولویت‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور را موضوع فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی خواند و خاطرنشان کرد: در همین راستا نیز موضوع مبارزه با قاچاق در حال تبدیل شدن به یک گفتمان غالب در کشورمان است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به ریاست نماینده ویژه رییس جمهور و با مشارکت تمامی وزارتخانه و ارگان‌های مرتبط، گفت: این ستاد با تدوین برنامه همه‌جانبه‌ی پنج ساله‌ای در نظر دارد در دو سال اول برنامه رشد قاچاق در کشور را متوقف کند و در پایان برنامه نیز آن را تا 75 درصد کاهش دهد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان یکی از موضوعات مورد اهتمام در این برنامه را مباحث فرهنگی در رابطه با قاچاق ذکر و تاکید کرد: مسئله فرهنگ‌سازی در واقع پاشنه آشیل مبارزه با قاچاق بشمار می‌آید چرا که بر این باور هستیم که اگر بتوانی با فرهنگ‌سازی بتوانیم تقاضای کالای قاچاق را در جامعه کاهش دهیم، ناخودآگاه عرضه در این زمینه نیز کاهش خواهد یافت و به تبع نیز ورود قاچاق به کشور نیز کم خواهد شد.

وی افزود: در همین راستا نیز موضوع برگزاری دوره‌های آموزشی را در دستور کار قرار داده‌ایم و در این مورد نیز با توجه به این که بخش زیادی از مواد آرایشی و بهداشتی مصرفی در کشورمان از طریق قاچاق و مبادی غیررسمی تامین می‌شود، اقدام به برگزاری این دوره‌های آموزشی برای متصدیان آرایشگاه‌های زنانه یزد کرده و در این دوره‌ها معایب استفاده از این مواد آرایشی قاچاق را به آنان بیان کردیم.

وی همچنین از برگزاری برنامه‌های در بخش دانش آموزی و مدارس، اطلاعرسانی از طریق رسانه‌ها و تبلیغات شهری و غیره در راستای فرهنگ‌سازی اهمیت مبارزه با قاچاق خبر داد.

ترحمی در بخشی از سخنانش با اشاره به اجرای طرح شبنم در مقطعی از زمان، تصریح کرد: این طرح متاسفانه به صورت ناقص اجرا و باعث سوء استفاده های زیادی در سطح بازار شد به نحوی که عملاً در ابتدای دولت یازدهم متوقف شد ولی با برنامه‌ریزی جدیدی که صورت گرفته در حال حاضر برای کالاهای سلامت محور برچسب اصالت کالا صادر شده و در مورد کالاهای خارجی نیز برچسب واردات کالا نصب می‌شود.

وی به اقدامات صورت گرفته در بخش عملیاتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ایجاد قرارگاه‌های ویژه در 19 استان کشور که منجر به افزایش آمار کشفیات در این حوزه شده است، اشاره و اعلام کرد: براساس برآوردهای تقریبی میزان گردش مالی قاچاق کالا در کشورمان در سال 1392 معادل 25 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال گذشته به 15.2 میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی همچنین از تلاش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای اصلاح قوانین و پر کردن خلاء های قانونی در زمینه قاچاق کالا خبر داد و گفت: در حال حاضر بسیاری از این خلاء‌ها از طریق مکانیزه شدن گمرک، ساماندهی اسکله‌ها و باراندازها و موارد دیگر رفع شده است.

این مسئول به ایجاد هفت سامانه برخط  و متصل به هم در قانون مبارزه با قاچاق نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که این سامانه‌ها تا چند ماه آینده در کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد و از این طریق نظارت بر روند واردات کالاهای خارجی به کشورمان و کنترل قاچاق کالا بیشتر شود.

ترحمی در پایان نیز با تاکید بر این که قاچاق یک بحث چند بعدی است، کنترل قاچاق به کشورمان را نیازمند عزم جدی و همه جانبه تمام دستگاه‌های مرتبط در کشور دانست و تصریح کرد: قطعاً در صورت فرهنگ‌سازی موثر در جامعه، اصلاح مبادی ورودی کشور و رفع نواقص و خلاهای قوانین، می‌توان تا 90 درصد کاهش قاچاق به کشور را نیز شاهد باشیم .

نظر شما چیست؟