اخبار لوازم خانگی

فروشندگان، اجناس قاچاق را مخفی کرده‌اند

در پی گرانی‌های رخ داده در بازار لوازم خانگی، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن با اشاره بر تاثیر کالای قاچاق در بازار گفت: برخی فروشندگان برای فرار از طرح برخورد با کالای قاچاق در سطح بازار، کالای قاچاق خود را به انبارها برده یا مخفی کرده‌اند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آرمان خالقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در تنظیم بازار باید تولیدکننده نیز در نظر گرفته شود، عنوان کرد: زمانی که با افزایش هزینه‌های تولید در هزینه‌های سوخت، مواد اولیه و غیره مواجه هستیم باید بازار را طوری تنظیم کنیم که تولیدکننده از نحوه قیمت‌گذاری‌ها متضرر نشود.

وی افزود: در مقطعی در سالیان پیش دیدیم که با افزایش هزینه‌ها اجازه افزایش قیمت به تولیدکننده داده نشد ولی به آنها این مجوز را دادند که به ازای ثابت نگه داشتن قیمت، از کیفیت و کمیت کالای تولیدی خود متناسب با افزایش هزینه‌ها بکاهند. عملکردهای این چنینی باعث می‌شود به اعتماد عمومی ضربه وارد شود و بازار تولیدات داخلی نیز دچار مشکل شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن در ادامه با اشاره به عوامل افزایش قیمت لوازم خانگی موجود در بازار گفت: این افزایش قیمت‌ها هم به دلیل افزایش هزینه‌های جاری بوده که باید به تولیدکننده حق داد که بتواند با تنظیم قیمت خود را سرپا نگه دارد اما این تنظیم باید به‌گونه‌ای باشد که مورد تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار باشد. همچنین مردم انتظار دارند اگر دولت تورم را تک‌رقمی اعلام می‌کند با نرخ رشد تک‌رقمی صورت پذیرد.

خالقی درباره افزایش قیمت کالاهای خارجی نیز اظهار کرد: بخشی از رشد قیمتی که صورت گرفته است به خاطر این بود که هنگام اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق در سطح بازار برخی فعالین صنوف کالاهایی که در بازار داشتند را به انبارها منتقل کرده تا موقعیت را بسنجند که آیا این برخوردها موقتی است یا خیر. حتی گزارش‌هایی دریافت شده است که برخی نسبت به انتقال انبار کالاهای قاچاق به مناطق دوردست اقدام کرده‌اند تا از اجرای این طرح در امان باشند. ولی به هر صورت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال پیگیری این موضوع است و گزارشاتی از این قبیل را پیگیری و با آن برخورد می‌کند.

وی در پایان یکی از مشکلاتی که باعث سخت شدن کار برای تنظیم بازار می‌شود را نبود نظارت صحیح روی صنوف دانست و تاکید کرد که ورودی و خروجی کالاها و همچنین نقل و انتقالات مالی آن‌ها باید زیر نظر گرفته شود.

نظر شما چیست؟