اخبار لوازم خانگی

اثرات نامطلوب کالاهای ته لنجی برافزایش قاچاق/ لزوم مبارزه با قاچاق کالا باوجود هزینه سنگین

یک کارشناس اقتصادی گفت: افرادی که مجوز ورود کالای ته لنجی را دارند با سواستفاده ازآن اقدام به ورود کالاهای قاچاق به کشور می کنند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ولی قاسمی  مسئول دبیرخانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هرمزگان گفت:کالاهایی که تحت عنوان ته لنجی به کشور وارد می شود مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

 

وی در این رابطه افزود: کالاهای ته لنجی مجوز فروش در خارج از استان را ندارند و این موضوع باعث شده تا تفکیک این کالاها از کالاهای قانونی برای بازرسان اصناف بسیار مشکل باشد.

 

قاسمی تصریح کرد:از طرفی بسیاری از افرادی که مجوز ورود کالای ته لنجی را دارند با سواستفاده ازآن اقدام به ورود کالاهای قاچاق به کشور می کنند.

وی تاکید کرد:در زمینه ورود کالاهای ته لنجی قانون محکمی وجود ندارد ومنتظر ابلاغ قوانین،طرح ها وبرنامه های جدیدی دراین راستا هستیم.

 

وی همچنین به بیان گزارشی از روند بازرسی اصناف در استان هرمزگان پرداخت وگفت: از ابتدای سال جاری طرح بازرسی اصناف در جلسه کمیسیون استان برگزار شد که  پس از دریافت ابلاغیه رسمی از ستاد مبارزه با قاجاق کالا وارز کشور ادامه روند این عملیات شکل جدی تری به خود گرفت.

 

جانشین مسئول دبیرخانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز استان هرمزگان تصریح کرد: پس از تصویب جدی این طرح توسط ستاد مبارزه باقاچاق کالا،درکمیسیون استان هرمزگان،اولویت به بازرسی به صنف لوازم خانگی برقی داده شد و لازم بذکر است که بازرسان منتخب از اعضای اتحادیه مذکور بوده وهیچ بازرسی از ستاد مبارزه باقاچاق در این عملیات دخالت نکرده است.

 

قاسمی همچنین بیان کرد: خودبازرسی اصناف با نظارت وزارت صنایع و معادن و  ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفت چراکه به طور قطع اتحادیه ها واصناف اشراف بیشتری بر واحدهای تحت پوشش خود درسطح هر استانی دارند.

 

این مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالاوارز گفت: استان هرمزگان یک استان ساحلی بوده وبا داشتن نزدیک به 1200 کیلومتر مرز آبی نمی تواند در مدت زمان کوتاه و با عملیات محدود، قاچاق را بطور کامل ریشه کن کند و از طرف دیگر سود بالای واردات این نوع کالاها باعث شده تا بسیاری از بومیان منطقه دست به قاچاق کالا از این طریق بزنند.

 

وی همچنین با اشاره به هزینه های بالای مبارزه با پدیده قاچاق، گفت: مبارزه با قاچاق طی 38 سال گذشته بی وقفه جریان داشته است اما به دلیل هزینه های سرسام آور آن مسئولان امر برای تسهیل در روند آن به راهکارهای غیر مستقیم مانند خود بازرسی اصناف روی آورده اند.

وی در پایان تاکید کرد:مبارزه با پدیده قاچاق یک پروژه زمان بر است و این اطمینان وجود دارد که  با اجرای این طرح نتایج مثبت آن را نظاره گر خواهیم بود.

ضرورت مجوز رسمی برای واردات کالاهای ته لنجی

علیرضا دقیقی اصل کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: روزانه تعداد زیادی لنج و قایق بین سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس و کشورهای جنوبی در حال حرکت هستند که از این طریق مقداری کالای ته لنجی وارد مرزها می شود و با توجه به مرزهای متعدد کشور، امکان کنترل دقیق ورود کالا وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اجازه رسمی کالاهای ته لنجی باید به ملوان ها داده شود، گفت: قوانین حاکمیتی در بازارچه های مرزی باید به نحوی صورت پذیرد که واردات کالا از سوی افراد با سقف مشخصی در سامانه ثبت شود تا روزانه با حجم بالای ورود کالا روبرو نشویم.

وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از مرزنشینان به سبب وضع اقتصادی ضعیف به واردات غیر قانونی کالا روی می آورند اما با ایجاد کارگاه های تولیدی و فرهنگ سازی می توان از قاچاق کالا در این مناطق جلوگیری به عمل آورد. 

دقیقی اصل با وجود هزینه های بالای مبارزه با قاچاق کالا این امر را ضروری دانست و گفت: برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان و حمایت از تولید داخل مبارزه با قاچاق کالا به هر نحوی باید صورت پذیرد.

نظر شما چیست؟