اخبار لوازم خانگی

رشد 11 درصدی تولید لوزام خانگی در هشت ماه نخست سال

در هشت ماهه نخست سال جاری 5/5 میلیون دستگاه لوزام خانگی تولید شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد رشد داشته است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، عباس هاشمی مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نشست خبری صبح امروز خود ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کشور در حوزه تولید لوازم خانگی گفت: در هشت ماهه سال 95 به میزان 5/5 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شده است که از این میزان 170 میلیون دلار صادرات نیز صورت گرفت.

وی همچنین با مقایسه میزان واردات و صادرات لوازم خانگی در این مدت گفت: در مدت هشت ماهه اول سال جاری 170 میلیون دلار صادرات و 485 میلیون دلار واردات در سامانه های ما ثبت شده است.

هاشمی در ادامه افزود: 75 درصد از واردات صورت گرفته در این مدت مربوط به کولر گازی بوده است و در نتیجه بر اساس تمهیداتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت تا شش ماه آینده خط تولید این کالا در کشور ایجاد می‌شود تا نیاز داخلی را در کشور تولید کنیم.

هاشمی ضمن ابراز امیدواری نسبت به پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت لوازم خانگی گفت: نزدیک به 90 درصد لوازم خانگی گاز سوز در کشور تولید می‌شود و در باقی بخش ها نیز پیشرفت های قابل توجهی صورت گرفته است.

تعدیل واحدهای کوچک اتفاق منفی نیست

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره تعداد واحدهایی که در دوران رکود با کاهش ظرفیت یا تعطیلی روبرو شده اند گفت: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و ما نیز از تعداد واحدهای کوچکی که در این مدت تعدیل شده‌اند و یا به زیر مجموعه واحدهای تولیدی بزرگ در آمده‌اند اطلاعات مستند نداریم؛ اما این موضوع بر خلاف ظاهر آن اتفاق منفی تلقی نمی‌شود چرا که واحد های کوچک به دلیل هزینه‌های بالای تولید از صرفه اقتصادی و مزیت رقابتی برخوردار نیستند و در نتیجه کیفیت محصولات آنها نیز بسیار نازل است.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی بر استفاده از روش‌های تامین مالی این صنعت در بورس گفت: تعداد واحدهای پذیرفته شده صنعت لوازم خانگی در بورس بسیار پایین است. البته این پیشنهاد بسیار خوبی است و ما نیز از آن استقبال می کنیم البته این موضوع باید به مدیران شرکت‌های تولید کننده انتقال داده شود و آنها خودشان به سمت استفاده از چنین ابزاری حرکت کنند. به هر حال هزینه تامین مالی در بانک های ما بسیار بالا است و در برخی موارد به سی درصد هم می رسد در نتیجه این موضوع توان رقابتی تولیدات داخلی را برای صادرات کاهش می دهد.

در این نشست حبیب الله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز حضور داشت و ضمن اشاره به افزایش صادرات در ده سال اخیر گفت: در سال 78 میزان صادرات لوزام خانگی در کشور 80 میلیون دلار بود که این رقم در سال 93 به 300 میلیون دلار افزایش یافت.

انصاری ضمن انتقاد از تولید کنندگان مواد اولیه داخلی این صنعت که عمدتا نیز دولتی هستند گفت: در این زمینه تولید کنندگان ما و مخصوصا فولاد بیشترین توجه خود را به صادرات معطوف کرده اند و محصولات خود را به تولید کنندگان داخلی با ارقام بالاتری عرضه می کنند.

وی در ادامه به مسئله قاچاق لوزام خانگی در کشور نیز اشاره داشت و گفت: بر خلاف ظاهری که در رسانه های گفته می شود قاچاق تنها معضل ما در این صنعت نیست بلکه واردات بی رویه نیز به آن افزوده شده است و این موضوع می تواند کل صنعت لوازم خانگی کشور را با چالش های جدی روبرو کند.

منبع: آنا

نظر شما چیست؟