اخبار لوازم خانگی

۷ ماه گذشت؛ خبری از احیای “ارج “نیست

۷ ماه پیش بود تسنیم خبر تعطیلی کارخانه قدیمی لوازم خانگی “ارج” را رسانه‌ای کرد و به دنبال آن موج جدیدی از توجه مردم و مسئولین به این کارخانه‌ قدیمی جلب شد به نحوی که هر کس با ابراز تاسف به بیان موضع‌گیری‌هایی در مورد تعطیلی کارخانه ارج پرداخت.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» و به نقل از تسنیم، ۷ ماه پیش بود تسنیم خبر تعطیلی کارخانه قدیمی لوازم خانگی “ارج” را رسانه‌ای کرد و به دنبال آن موج جدیدی از توجه مردم و مسئولین به این کارخانه‌ قدیمی جلب شد به نحوی که هر کس با ابراز تاسف به بیان موضع‌گیری‌هایی در مورد تعطیلی کارخانه ارج پرداخت.

برخی واردات بی رویه لوازم خانگی از کشورهای دیگر را دلیل تعطیلی ارج می دانستند و عده‌ای دیگر عدم توجه دولت به رفع مشکلات تولیدکننده داخلی را عامل اصلی این  موضوع اعلام می‌کردند.

از طرف دیگر دولتی‌ها و به ویژه وزارت صنعت به توجیحات خاص خود در مورد این اتفاق پرداختند و حتی وزیر صنعت  با بیان اینکه از مدار خارج شدن این واحدهای صنعتی به دلایل متعدد نظیر قدمت ، عدم نوسازی و به روز نشدن ، شرایط بازار، اختلاف بین شرکا و غیره بوده تعطیلی آن را کاملاً طبیعی عنوان کرد.

نعمت زاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون گزارش کارخانه ارج بر روی میز من است، گفته بود: در حال بررسی جزییات آن هستم، البته پیش از این عده‌ای را برای تحقیق درباره کارخانه ارج مامور کرده بودم که بر اساس آن متوجه شدم عمده سهام این کارخانه یعنی چیزی حدود ۷۵ درصد آن بین سه گروه خصولتی‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و غیره تقسیم شده است.

نعمت زاده معتقد بود “این سه گروه سهام را گرفته‌اند و کارخانه را در طول زمان دوشیده‌اند وهیچ اقدامی برای نوسازی کارخانه خود انجام نداده‌اند. به هر حال کارخانه‌ای که قدمت تجهیزات و قطعاتش به حدود ۴۰ سال قبل می‌رسد، نیاز به نوسازی دارد. من عامل اصلی تعطیلی این کارخانه را فرسودگی آن می‌دانم.”

*نعمت زاده: “نبش قبر کردن کارخانه ارج غیر منطقی است”

 وی با تاکید بر این که نبش قبر کردن مواردی از جمله کارخانه ارج غیر منطقی است، گفته بود: چند سال قبل حتی تصویب شد که کارخانه ارج جابه‌جا شود و زمین هم در اختیار آنان قرار گرفت اما به هر دلیل این کار انجام نشد.

بیش از ۷ ماه است که گزارش کارخانه “ارج” روی میز نعمت زاده خاک می‌خورد اما هنوز خبری از احیاء این واحد تولیدی و کارخانجات مشابه ای که تعطیل شده‌اند به گوش نمی‌رسد. 

البته اخیراً هاشمی مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت اعلام کرده که وزارتخانه در تلاش برای تعیین تکلیف کارخانه‌های ایرانی تعطیل شده است و حتی وزیر صنعت دستور اکید داده که پیگیر واگذاری این کارخانه باشیم، به همین منظور با مسوولان بانک ملی صحبت کرده‌ایم که به هیچ‌وجه واگذاری کارخانه ارج در همین راستا به سرمایه‌گذاری که قصد استفاده‌ای غیر از تولید لوازم خانگی را دارد، انجام نشود و به نظر می‌رسد نهایتا تا دو ماه آینده این کارخانه تعیین تکلیف شود.

صحبت های این مقام مسئول در وزارت صنعت در حالی مطرح می شود که چند ماه پیش دولت تأکید کرده بود برای احیاء واحدهای صنعتی قدیمی اقدامات اساسی را در دستور کار خود قرار داده  تا از این طریق مانع تعطیلی آنها شود اما در عمل تا امروز تولیدکننده داخلی شاهد سیاست جدی از سوی دولت نبوده است.

پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی به واحدهای تولیدی هم گرهی از مشکلات واحدهای تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی باز نکرده و به نظر می‌رسد با استمرار این رویه باید در آینده شاهد تعطیلی واحدی قدیمی دیگری مانند ارج باشیم.

نظر شما چیست؟