اخبار لوازم خانگی

تعدد برندها، منجر به افت رقابت پذیری لوازم خانگی داخلی شده است

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران، به تعدد برندها در تولید لوازم خانگی کشور پرداخت و گفت: در این شرایط شرکت های ایرانی توانایی رقابت با تولیدکنندگان خارجی ندارند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران مهدی پورقاضی اضافه کرد: تعداد مجوزهای لوازم خانگی در کشور خیلی زیاد است؛ به عنوان مثال 123 شرکت در تولید ماشین لباسشویی و 280 شرکت در تولید اجاق گاز فعالیت می کند و در بخش تولید یخچال و فریزر نیز تاکنون تعداد 140 مجوز صادر شده است.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت برندهای لوازم خانگی در کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا و… گفت: این کشورها به جای ده ها شرکت و برند در حوزه لوازم خانگی هرکدام یک یا چند برند جهانی و بسیار معتبر دارند که از طریق برون سپاری، همکاری های مشترک و کار پژوهش توانسته اند به این جایگاه برسند و حرفی برای گفتن داشته باشند و سهم قابل توجهی از بازار را هم به دست بیاورند.
پورقاضی افزود: به عنوان مثال گردش مالی یکی از این شرکت ها فقط 21 میلیارد دلار است و در170 کشور نمایندگی دارد و فروش می کند.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران درباره جلسات این کمیسیون در ارتباط با صنعت لوازم خانگی گفت: دراین جلسات اعضای انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی و تولیدکنندگان این کالاها مشکلاتشان را مطرح کردند؛ بخش مهمی از چالش های این صنعت بیرونی است و به قیمت گذاری، قاچاق و… باز می گردد و اتاق قصد دارد تا جای ممکن به حل این مشکلات بپردازد.
وی افزود: بخش قابل توجهی از مشکلات واحدهای تولید لوازم خانگی روی رقابت پذیر نبودن یا کمبود رقابت پذیری دراین صنعت و واحدهاست؛ چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ کیفیت این صنایع رقابت پذیر نیستند و به همین دلیل هم مصرف کننده ناراضی است.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه رقابت در تولید لوازم خانگی بسیار سخت است اما ظرفیت هایی بالا در کشور وجود دارد، گفت: یکی از نگرانی های مهم بسیاری از واحدها و فعالان این حوزه درباره تعطیلی برخی از بنگاه ها و واحدهاست اما این موارد طبیعی است و نباید ناراحت بود، زیرا در مقابل ریزش ها، رویش هایی اتفاق می افتاد و بنگاه های جدیدی سر بر می آورند.
براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ در هشت ماهه نخست امسال در مجموع 5.5 میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی (بدون احتساب تلویزیون) در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 11 درصد رشد داشته است.
این گزارش می افزاید که در هشت ماه نخست امسال 170 میلیون دلار لوازم خانگی صادر و 485 میلیون دلار به صورت رسمی وارد شده است. بنابر این، با احتساب میزان نیاز و تولید داخلی، حدود 30 تا 40 درصد از نیاز کشور را لوازم خانگی قاچاق تشکیل می دهد./ایرنا/

نظر شما چیست؟