اخبار لوازم خانگی

مخالفت واردکنندگان لوازم خانگی با مبارزه با قاچاق

در حالی که مدیرکل روابط عمومی و رسانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز،می گوید کوچ قاچاق کالا به فضای مجازی و برچیده شدن کالاها از ویترین مغازه ها نشانه توفیق تلاش این سازمان با کالاهای قاچاق در سطح عرضه است رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران مدعی است برخی واردکنندگان لوازم خانگی دربرابر طرح های مبارزه با قاچاق کالا مقاومت می کنند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چند ماهی است که طرح تشدید مبارزه با قاچاق کالا در حوزه لوازم خانگی در حال اجراست و این در شرایطی است که مشاهده می شود، کالاهای قاچاق از ویترین مغازه ها برچیده شده است ودر عین حال شاهد افزایش فروش این محصولات در شبکه های مجازی هستیم.

مدیر کل روابط عمومی مبارزه با قاچاق کالا در گفت و گو با عصر اقتصاد این امر را توفیقی برای برچیده شدن کالاهای قاچاق دانسته و اذعان کرد: برای مبارزه با قاچاق کالا چند مرحله داریم . مبارزه از مبادی ورودی ، راهها و بعد انبارها و در نهایت سطح عرضه که توانسته ایم به این نوفیق نایل شویم .

محسن قایمی نسب در ادامه افزود: عرضه کالاها در فضای مجازی نشان از توفیق این عملیات است که البته برای آن هم تمهیداتی در نظر داریم .

وی  از همراهی پلیس فتا با ستاد مبارزه با قاچاق کالا در راستای مبارزه با فروش مجازی کالاهای قاچاق خبر داد.

از موارد قابل توجه دیگر باید به  مسئولیت بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق در فروشگاه‌ها‌ و مغازه‌ها‌ به اتحادیه‌ها‌ی صنفی و اتاق اصناف شهرستان‌ها‌ واگذار شده است.

هر چند برخی فروشندگان لوازم خانگی استقبال ضعیفی از اجرای این طرح داشتند اما شواهد نشان می‌دهد که اجرای طرح مذکور اثرات مثبتی در خصوص افزایش تولید داخل و نیر واردات رسمی داشته است.البته شرط اساسی برای استقرار این موفقیت، مستمر بودن مبارزه با قاچاق کالا به خصوص در حوزه لوازم خانگی است.

محمد طحان‌پور در گفت و گوی  با عصر اقتصاد در مورد مبارزه با کالاهای قاچاق، گفت: در موضوع مبارزه با قاچاق لوازم خانگی، شرکت‌های واردکننده که فرار مالیاتی دارند هنوز در مقابل اجرای طرح، مقاومت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این فعالان و وارد کنندگان کالاهای بسیار خرد و کوچک اند، افزود: این کالاها سرمایه های اصلی صاحبان آنهاست و امکان اینکه مدت زیادی بتوانند این سرمایه ها را انبار کنند ندارند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی  در خصوص اینکه برخی مغازه‌ها کالاهای قاچاق را در انبارها مخفی کرده‌اند و از این طریق می‌فروشند، گفت: طرح ما این بود که کالای قاچاق از سطح عرضه جمع‌آوری شود بنابراین گام اول را برداشتیم؛ و در گام مراحل بعد با شناسایی انبارها به پلمب این انبارها اقدام می شود.

وی با بیان اینکه برای فروشندگان هم صرفه اقتصادی ندارد که کالا را ماه‌ها در انبار نگه دارند زیرا هزینه‌های انبارداری بالا است، اظهار داشت:حضور بازرسین اتحادیه  در سطح شهر و رصد انبارها اقدامی است که اتحادیه در دستور کار خود دارد.

طحان پور با اشاره به برخی گفته ها که حاکی از زیر زمینی شدن کالاهاست گفت: کسانی که چنین ادعایی دارند باید این مجموعه ها را به سازمان تعزیرات اطلاع دهند تا با جمع آوری آنها محصولات و تولیدات ایرانی در راه پیشرفت توانایی های خود گام بردارند.

طحان‌پور با اشاره به حضور برخی کالاها در کشورهای صنعتی و اروپایی گفت: برندهایی هستند که مشتریان اروپایی به دنبال آنها می گردند و این توفیقی برای محصولات ایرانی است.

وی به آگاهی از خریداران محصولات بی کیفیت و بدون استاندارد قاچاق اشاره کرد و افزود: اتحادیه هیچ مسوولیتی در قبال کالاهای قاچاق خریداری شده از شبکه های مجازی را نمی پذیرد.

طحان پور با تاکید بر اینکه بهترین تبلیغ کیفیت کالاست ادامه داد: اگر کالاهای خوب ایرانی در بازار وجود داشته باشد خریداران به سمت این کالاها گرایش بیشتری خواهند یافت و از آنها استقبال خواهند کرد.

وی با اشاره به تجمیع کارگاههای کم کیفیت و رشد روز افزون آنها اشاره کرد و گفت: در برخی محصولات شاهد تعداد کثیری از کارگاههای تولیدی هستیم مثلا در  تولید اجاق گاز فقط 250 کارگاله تولیدی ثبت شده وجود دارد ولی در مقایسه با همین محصول در کشورهای اروپایی تعداد اندک ولی با کیفیت بیشتر کالا همراه است.

وی در خصوص حضور کالاهای ایرانی در کشورهای اروپایی گفت: کالاهای خوب ایرانی مخاطبین خود را دارند کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه سفارش دهندگان کالاهای بنام و مرغوب ایرانی هستند و ما می توانیم با توجه به همین نوع کالاها الگوی برای تولیدات محصولات لوازم خانگی خود داشته باشیم.

طحان پور ضمن قدر دانی از فعالان حوزه قاچاق ارز و کالا گفت : باید از این سازمان برای اینکه توانسته داند این کالاها را از جلوی چشم به کناری بگذارند و راهی برای تشویق خرید کالای ایرانی و در نتیجه رونق کسب و کار فعالان صنعتی باشد تقدیر کرد.

و این گفته ها در صورتی است که رئیس انجمن صنفی کارفرمایان تولیدکننده لوازم خانگی بیان کرده است: در حال حاضر کالاهای قاچاق از ویترین مغازه به زیر زمین‌ها رفته و با ابزارهای خاص آنهم با نازل ترین قیمت در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. در این میان تولیدکننده توانایی مقابله با آنها را ندارند باید مواد اولیه را گران تهیه کرده و با مشقت تمام محصول نهایی را در بازار بفروشد.

طی ماه‌های اخیر طرح ضربتی دولت برای مقابله با کالاهای قاچاق آغاز شده است اما هنوز کالاهای قاچاق به‌طرق مختلف وارد کشور می‌شود و با روش‌های خاص در سطح بازار به فروش می‌رسد. قاچاقیان کالا در جدیدترین اقدام خود با ارائه آگهی به مجلات سعی در فروش کالاهای خود دارند، به این صورت که مردم با شماره‌های درج‌شده در آگهی تماس گرفته و اجناس قاچاق را درب منزل خود تحویل می‌گیرند.

یکی از این فروشندگان کالاهای قاچاق می‌گوید: اجناس ما قاچاق است و دارای گارانتی معتبر از شرکت خدمات پس از فروش ایرانی نیست اما به شما قول می‌دهیم جنس را اصل از شرکت تولیدکننده خارجی خریداری کرده و به دست شما می‌رسانیم.

وی در مورد چگونگی پرداخت هزینه این کالاها نیز گفت: خریداران با ما تماس گرفته و با پرداخت بیعانه سفارش می‌دهند. ما نیز دو یا سه روز بعد جنس را درب منزل به آنها تحویل می‌دهیم، به این صورت که خریداران برای اجناس کمتر از 6 میلیون تومان، بیعانه 200 هزار تومانی و بالاتر از آن را بیعانه 500 هزار تومانی بدهند البته هرچه قیمت کالاها بالاتر باشد بیعانه نیز بیشتر است.

نایب‌رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی با تصریح اینکه سهم فضای مجازی هنوز در قاچاق لوازم خانگی اندک است اما روزبه‌روز بر وسعت آن افزوده می‌شود گفت: مجله‌های داخلی نیز در حال حاضر اجناس قاچاق شهر بانه را به‌راحتی آگهی می‌کنند و باید جلوی آنها گرفته شود.

مرتضی میری همچنین اظهار کرد: اتحادیه لوازم خانگی مخالف فعالیت افراد در فضای مجازی برای فروش لوازم خانگی نیست و معتقدیم که هرگز نمی‌توان جلوی این فعالیت را گرفت اما باید توجه داشت که باید ساماندهی این شبکه ها را در برنامه خود داشته باشیم.

وی در ادامه با تصریح فروش کالاهای از طریق شبکه های اجتماعی تاکید کرد: برخی فعالین عرضه کننده لوازم‌خانگی در فضای مجازی به‌صورت قانونی و با مجوز کار می‌کنند اما بیشتر فعالین این بخش غیر قانونی بوده و کالای قاچاق می‌فروشند.

وی افزود: از شبکه‌های غیرمجاز نمی‌توان پیگیری خدمات پس از فروش محصولات فروخته‌ شده را داشت درحالی‌که این شبکه‌های غیرمجاز حتی یخچال و فریزر هم به فروش می‌رسانند.

میری گفت: مجله‌های داخلی نیز در حال حاضر اجناس قاچاق شهر بانه را به‌راحتی آگهی می‌کنند و باید جلوی آنها گرفته شود.

وی به فعالیت شبکه‌های اینترنتی در عرضه قاچاق کالا و سهم بازار این شبکه ها اشاره کرد و افزود:سهم این بازار اکنون در کشور ما اندک است اما روزبه‌روز بر وسعت و عملکرد آنها افزوده می‌شود به‌طوری‌که اگر امروز 5 درصد از سهم بازار را داشته باشند این رقم در سال آینده در صورت عدم برخورد با بالای 20 درصد خواهد رسید.

میری با اشاره به فعالیت سایت های فروش گفت : تعداد سایت‌های قانونی عرضه‌کننده لوازم‌خانگی مجاز از تعداد انگشتان یک دست کمتر است و مابقی سایت‌ها و شبکه‌های فضای مجازی غیرقانونی هستند.

نظر شما چیست؟