سایر خبرها

صنعت پوشاک در سراشیبی سقوط

دبیر کمیته بخش بانوان انجمن صنایع پوشاک کشور گفت: صنعت پوشاک ایران به دلیل مشکلات و چالش های متعدد در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، «مجید افتخاری» در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه صنعت پوشاک در کشور نیازمند توجه و ترسیم چشم انداز روشن است، افزود: این صنعت ضمن اشتغال افزایی از ارزش افزوده بالایی نیز برخوردار است.

وی همچنین اظهارداشت: صنایع نساجی از دیرباز نقش تعیین کننده ای در رشد و شکوفایی صنعتی کشورهای توسعه یافته ایفا کرده است به گونه ای که این کشورها بخشی از موفقیت های خود را مدیون گسترش این صنعت در مراحل اولیه صنعتی شدن خود می دانند.

دبیر کمیته بخش بانوان انجمن صنایع پوشاک کشور گفت: در ایران نیز صنعت نساجی و پوشاک از قدمت طولانی برخوردار بوده و یکی از مهمترین بخش های تولید اشتغال در کشور قلمداد می شود.

وی افزود: توجه به این صنعت در شرایط کنونی که رفع بحران بیکاری و افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیر نفتی از مهمترین اهداف اقتصادی کشور بوده از اهمیت خاص برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تولید و توزیع پالتو و بارانی اشاره کرد و اظهارداشت: بخش عمده ای از پارچه های تولید پالتو و بارانی در کشور وارداتی است و بخش خیلی جزئی بصورت داخلی تولید می شود.

افتخاری با اشاره به این جمله که پارچه های تولید پوشاک زمستانه اغلب از ترکیه و چین وارد می شود، گفت: تعرفه واردات مواد اولیه بسیار بالاست از اینرو می طلبد دولت در راستای حمایت از تولید داخلی و اشتغال نگاه جدی تری به این صنعت داشته باشد.

وی قاچاق را آفت رشد و بالندگی صنعت پوشاک کشور دانست و افزود: متاسفانه جالی خالی نظارت دائمی در این بازار به شدت احساس می شود.

دبیر کمیته بخش بانوان انجمن صنایع پوشاک کشور با عنوان اینکه بیشتر برخوردها با پدیده شوم قاچاق در بازار پوشاک مقطعی است، اظهارداشت: هجوم پوشاک قاچاق به بازار داخلی حیات این صنعت مهم را به خطر انداخته است.

وی در ادامه به بازار چهار تا پنج میلیارد دلاری صنعت پوشاک در کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته واردات رسمی پوشاک در کشور 15 میلیون دلار بوده است.

افتخاری با بیان اینکه بازار پوشاک بطور کامل به بوته فراموشی سپرده شده است، افزود:

این صنعت در ساختار اقتصادی کشور بسیار نقش آفرین است.

وی با اعلام اینکه هم اکنون بازار پوشاک داخلی در قبضه برندهای تقلبی است، بیان داشت: به گفته دبیر بنیاد ملی مدو لباس 97 درصد برندهای خارجی در کشور متقلب یا متخلف هستند.

«محمود صادق پور» عضو اتحادیه نساجی و پوشاک و از تولید کنندگان پالتو و بارانی نیز گفت: در حال حاضر فروش تولیدات داخلی پوشاک زمستانه به دلیل جولان برندهای خارجی بسیار کاهش یافته است.

وی در ادامه از فعالیت بیش از 250 نفر در بخش تولید پوشاک زمستانه طی چند ساله اخیر در کشور خبرداد و افزود: هم اکنون این تعداد به دلیل افت فروش و تولید به 60 نفر کاهش یافته است.

عضو اتحادیه نساجی و پوشاک ایران گفت: در حال حاضر پوشاک زمستانه خارجی بازار کشور را قبضه و تولید داخلی را به شدت تضعیف کرده است.

وی با اشاره به این نکته که 90 درصد مواد اولیه تولید پوشاک زمستانه بصورت وارداتی تامین می شود، افزود: تعرفه بالای گمرکی برای واردات مواد اولیه تولید پوشاک زمستانه و قاچاق از جمله مشکلات جدی تولید کنندگان این صنعت است.

نظر شما چیست؟