اخبار لوازم خانگی

‌قاچاق در ایران وارث فرهنگ مصرف‎گرایی است

جانشین دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لرستان گفت: مصرف کالای قاچاق زیبنده کشور اسلامی نیست.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، احمد مجدیان در کارگاه “آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به قاچاق کالا و ارز ویژه مدیران و متصدیان شرکت‌های حمل و نقل کالا و مسافر” با اشاره فرمان مقام معظم رهبری در سال ۸۱ خطاب به رئیس جمهور وقت مبنی بر اینکه گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه‌گذاری و اشتغال، خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد، افزود: بر همه دستگاه‌هایی که به نحوی می‌توانند در این امر دخیل باشند واجب است که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند.

وی ادامه داد: این دستور برای همه ادوار ریاست جمهوری به عنوان مبنا و دستور همیشگی مدنظر است وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند واجب است، چون ایشان مرجع تقلید است همانطور که‌ اعتقاد داریم شرعیات را مانند نماز، روزه، حج و … باید بجا آورد پس به این قانون هم باید عمل کرد گرچه سهم ما خیلی کوچک باشد.

مجدیان پدیده قاچاق را زشت عنوان کرد و با بیان اینکه هیچ کشوری وجود ندارد که مبتلا به قاچاق نباشد، افزود: در بازار کشور ما بیشترین فراوانی کالای قانونی و غیرقانونی مربوط به محصولات چینی است اما همین کشور چین هم هدف کالای قاچاق است.

وی قاچاق در ایران را وارث فرهنگ مصرف گرایی برشمرد و با تاکید براینکه این مهم از سال ۵۲ و پیش از انقلاب اسلامی به کشور وارد شد و قبل از آن نیز جزء معدود کشورهایی بود که بیشتر کالای مصرفی را در داخل تولید می‌کرد، یاد آورشد: تعطیلی شرکت‌هایی نظیر پارسیلون در لرستان که از بهترین تولیدکنندگان کشور با ۱۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ماحصل پدیده قاچاق و مصرف گرایی بوده است.

وی با بیان اینکه هیچکدام از ما از بلای قاچاق مصون نیستیم، تصریح کرد: بلای قاچاق گریبانگیر همه ما شده است؛ گرانی مایحتاج، بیکاری، خودکشی قابل توجه، طلاق که امروز در کشور به حد بحران رسیده، همه بخاطر مشکلات تولید داخلی است و مسأله قاچاق فرصتها را یکی پس از دیگری از جوانان ما می ‌یرد.

مجدیان با اشاره به اینکه رهبری سال ۸۱ هوشمندانه خطر قاچاق را تشخیص و گوشزد کردند، افزود: در آن زمان رئیس جمهور موظف به تشکیل یک چارت تشکیلاتی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد امروز تشکیلات ما از جنس بسیجی است و حداکثر توان خود را به کار گرفته اما در مبارزه با قاچاق زمانی موفق خواهیم بود که ملت مشارکت کند.

وی یادآور شد:  نقش تشکل های صنفی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز می تواند بسیار موثرتر از دولت باشد زیرا اعمال قانون می تواند جرم را به تاخیر بیندازد اما مهارکننده نیست بنابراین از تشکل های صنفی انتظار داریم به‌خاطر اجتماع، بنیان خانواده، حمایت از تولید و قطع وابستگی به بیگانگان در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشارکت کنند.

جانشین دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان لرستان تصریح کرد: در کشورهای غیرمسلمان دید این است که تولید کشور خود را مقدم می دانند، مصرف کالای قاچاق زیبنده کشور اسلامی نیست مطمئن باشید درصورت ریشه کن شدن قاچاق، ظرفیت‌های نیمه فعال و خوابیده کشور فعال خواهند شد و چرخه اقتصادی رونق خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بیشتر پرونده‌های کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مربوط به ترکیب بار قانونی با کالای قاچاق است، گفت: قاچاقچی برای استفاده از ظرفیت ناوگان حمل و نقل به هر ترفندی متوسل می‌شود انتظار می رود نتیجه این جلسه توجیه فعالان حمل و نقل بار و مسافر باشد و بعد از این جلسه شاهد تغییراتی در پرونده های قاچاق باشیم.

این مسئول تصریح کرد: نگاه ما به قاچاق مواد مخدر باید به قاچاق کالا هم تسری پیدا کند بین کسی که زندگی را برای اعتیاد از دست می دهد با کسی که کارش را از دست می دهد تفاوتی نیست باید نگاهمان را عوض کنیم.

نظر شما چیست؟