اخبار لوازم خانگی

کاهش تعرفه واردات از ترکیه فاجعه است و ضربه بزرگی به تولید داخل می‌زند

دیانی گفت: اگر کاهش تعرفه واردات از ترکیه اتفاق بیفتد ما باید فاتحه صنعت لوازم خانگی و فاتحه بسیاری از کالاهای صنعتی را بخوانیم.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمدرضا دیانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در رابطه با بحث کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی از ترکیه در گفتگوبا نسیم آنلاین گفت: این یک فاجعه است و صنعت لوازم خانگی را به نابودی خواهد کشاند، کالاهایی که در این کاهش تعرفه است، یک طرفه کاهش تعرفه داده شده است.

وی افزود: یعنی اگر بخواهند از ترکیه به ایران صادر کنند 30 درصد است اما اگر ما بخواهیم لوازم خانگی به ترکیه صادر کنیم این تعرفه کاهش پیدا نکرده است و برعکس کالاهایی که ما میتوانیم به ترکیه صادر کنیم اکثرا کالاهای کشاورزی است و کالاهای صنعتی نیست مانند تخم شبدر، پیاز و سیب زمینی.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تأکید کرد: از طرفی شرایط تولید در ایران و ترکیه همسان نیست، ترکیه ای ها امکان صادرات بدون DUTY و بدون گمرکی به بازار اروپا را دارند و بازار 500 میلیونی بدون تعرفه در اختیارشان است و از طرف دیگر هزینه مالی شان کمتر از ما است لذا اگر چنین اتفاقی صورت بگیرد ما باید فاتحه صنعت لوازم خانگی و فاتحه بسیاری از کالاهای صنعتی که اگر قرار است با تعرفه این چنین از تریکه وارد کشور شود را بخوانیم.

وی تصریح کرد: این چیزی نیست که وقتی اتفاق افتاد بعد بخواهیم برویم و جلویش را بگیریم، نکته دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که جالب است در همه جلسات که می نشینیم آقایان وزیر و دولت، مجلس مخالف هستند اما من نمی دانم با این همه مخالفت ها چرا این موضوع پیش می رود و چرا در این موضوع زیر بار فشار ترکیه‌ای ها می رویم.

دیانی گفت: وزارت ارتباطات که متولی اقتصاد ما با ترکیه است واقعا نمی دانم چرا در این رابطه حس مسئولیت نکرده و چون دید صنعتی ندارند و مشکلات و مسائل صنعت با این وزارتخانه نیست پیگیری های نابجای این آقایان باعث این اتفاق شده است.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت باید سریعا نسبت به این اصلاح این تعرفه ها اقدام کند و نیاییم در قبال این تعرفه ها کالاهای کشاورزی قرار دهیم همین الان مواد پلیمری و محصولات پتروشیمی که می توانیم به همه جا صادر کنیم توسط ترکیه ای ها تعرفه های سخت گیرانه تر گذاشته شده است و ما نمی توانیم به ترکیه صادر کنیم.

دبیر انجمن لوازم خانگی گفت: ترکیه ای ها برای کالاهایی که ما در رابطه با آن ها مزیت رقابتی داریم تعرفه های ویژه گذاشته و نمی گذارند صادر کنیم و برای کالاهایی که مزیت نداریم تعرفه ترجیحی دادند باید این موضوع مورد بازبینی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: این جریان ضربه سنگینی به صنعت خواهد زد و تولیدکنندگان ایرانی را نابود خواهد کرد، آقایان وزارت صنعت می گویند چرا تا حالا این اتفاق نیفتاده است، آن ها می گویند تا حالا که وارد نشده است که؟ این توجیه درستی نیست. شما از روی یک سد یک آجر آجر بردارید ناگهان خراب می شود و شاهد خواهید بود که همه را آب می برد.

 

نظر شما چیست؟