اخبار لوازم خانگی

تکنولوژی حلقه مفقوده صنعت لوازم خانگی ایران/جشنواره های بزک شده از راه می‌رسند

صنعت لوازم خانگی در ایران که روزگار پر فرازو نشیبی داشته این روز ها حال و هوای خوبی ندارد.صنعتی که در ایران بیش از نیم قرن قدمت داشته و روزگاری تولیدات با کیفیتش بازارهای منطقه ای و جهانی را نیز تحت پوشش خود قرار داده بود.

admin | 7 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، صنعت لوازم خانگی در ایران که روزگار پر فرازو نشیبی داشته این روز ها حال و هوای خوبی ندارد.صنعتی که در ایران بیش از نیم قرن قدمت داشته و روزگاری تولیدات با کیفیتش بازارهای منطقه ای و جهانی را نیز تحت پوشش خود قرار داده بود.

اما چگونه روزگار خوش صنعت لوازم خانگی به سر آمد و این صنعت نتوانست در ایران به جایگاه واقعی خود برسد ؟

به عقیده بسیاری از کارشناسان، به واقع دو دلیل عمده باعث عقب ماندگی صنعت لوازم خانگی ایران شده و با توجه به گفتگوهای کارشناسی فراوانی که در این دو مورد صورت گرفته هنوز هیچ اقدام عملی چشمگیری انجام نشده است.

عقب ماندگی در حوزه تکنولوژی که شاید تنبلی تولیدکنندگان داخلی و عدم حمایت های دولتی به عنوان دو قطب اصلی این ماجرا، سبب شد تا برندهای کره ای و ژاپنی گوی سبقت را ربوده و جایگاه خودرا در بازار منطقه به گونه ای تثبیت کنند که در حال حاضر کسی به گرد پایشان نیز نرسد.

دوران پسابرجام زمان مناسبی برای همکاری های مشترک با شرکای خارجی است که در حال حاضر هیچ برندی از این فرصت استفاده نکرده و نهایتا خودرا به مونتاژکاری راضی نگه داشته است.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که وزارت صنعت، معدن و تجارت قوانینی مشابه صنعت خودرو را در صنعت لوازم خانگی دنبال کرده تا شاید از این طریق کیفیت آن هم به معنای واقعی به چرخه تولید داخل برگردد.

ورود شرکای خارجی و داخلی سازی تکنولوژی نیاز اصلی این روزهای صنعت لوازم خانگی ایران بوده و اینکه چرا به این مهم توجه ویژه نمی شود تامل برانگیز است.

بر اساس آمار بیش از 70 درصد از نیاز داخل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود اما با نگاهی سطحی به همین تولیدکنندگان داخلی متوجه خواهیم شد که حتی بزرگترین تولیدکنندگان این صنعت در داخل به نهوی مونتاژکار بوده و تنها اسم تولیدکننده را یدک می کشد.

از تلویزیون های تولید داخلی گرفته که مهمترین قسمت آن پنل وارداتی آن است تا برندهای نوپایی که به واسطه هزینه های سنگین تبلیغاتی در حوزه ورزش و برندسازی نا متعارف به واسطه سوء استفاده از نام های اشخاص محبوب ورزشی که البته این روزها رواج بسیاری پیدا کرده است، در حال مونتاژکاری بی کیفیت و فروش در بازار ایران هستند که گاهی نیز با بزک های جشنواره ای، حفره های کیفیتی عمیق تری را در این صنعت ایجاد می کنند.

با نزدیک شدن به پایان سال از اینگونه جشنواره ها بسیار خواهیم دید که به بررسی کارشناسی آنها نیز خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران»، ضعف های دولتی و عدم وجود چترهای حمایتی مناسب نیز مزید بر علت شده که بازار لوازم خانگی ایران به جولانگاه برندهای خارجی و مونتاژکاران تبدیل شود، موضوعی که تا دیر نشده باید فکری به حال آن کرد تا برندهایی نظیر ارج و آزمایش دوباره احیا شده و به چرخه تولید و صادرات نیز برگردند.

نظر شما چیست؟