اخبار لوازم خانگی

دم موش قاچاق لای تله سامانه جدید گمرکی

دبیر ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز استان هرمزگان گفت: اجرای طرح پته الکترونیکی درکنار عملکرد هوشمندانه نیروی انتظامی موجب افزایش کشفیات درسطح استان هرمزگان شده است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قاچاق یک پدیده مذموم و یک نوع فرار از تعهدات اقتصادی در قبال دولت، مردم، آیندگان و حتی گذشتگان و فروختن مملکت به بیگانه است. از طرفی دیگر یک نوع پشت پا زدن به الگوی مصرف و یک خیانت به مجموعه تولیدی و مولد کشور و به معنای کامل تر، یک فرار مالیاتی صد در صدی است. همه این ها اوصافی است که می توان برای قاچاق به کار برد، اما اینکه می گوییم قاچاق الگوی مصرف را منحرف می کند به این دلیل است که چه بسا کالاهایی در شرع مقدس ممنوع هستند و قاچاقچیان آن را وارد می کنند و حتی اگر از لحاظ شرع نیز ممنوعیتی وجود نداشته باشد، چون ضرر به بخش تولید داخلی می زند جز احکام ثانویه محسوب شده و از لحاظ قانونی نیز ممنوع می شوند.

حوزه ورود کالای قاچاق، ناظر به دستگاه‌های مسئول در مبادی رسمی و غیررسمی است، به همین دلیل با سامانه‌ای که گمرک آن را اجرایی کرده است، مبادی قانونی را تحت کنترل و نظارت جدی قرار داده است و هر روز که جلوتر می‌رویم، عرصه ورود کالا به صورت جدی‌تری کنترل و کار به صورت مکانیزه و سیستمی هدایت می‌شود. در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم که آیین‌نامه مواد 5 و 6 در سال 95 ابلاغ شد.

کنترل‌های جامع و دقیقی برای مبارزه با قاچاق کالا پیش‌بینی شده است، به این معنا که در ماده 5 و 6 این آیین‌نامه که همان پیاده‌سازی و فراهم کردن بستر قانونی اجرای فرمان مقام معظم رهبری است، هم در زمان ورود کالا و هم در زمان حمل بار، کنترل و نظارت بر گردش کالا به صورت سیستمی پیش‌بینی‌ شده و در زمان عرضه، توزیع و مصرف نیز کنترل مورد توجه قرار گرفته است و سامانه‌هایی که به عنوان سامانه یکپارچه نظارت بر فرآیند تجارت در ماده6 قانون مبارزه با قاچاق دیده شده است، در واقع کنترل کالا از قبل ورود کالا تا سطح عرضه را شامل می‌شود.

همچنین در آیین‌نامه آمده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف چند ماه، این موضوع را به اجرا برساند و با اجرای دقیق این آیین‌نامه، فرمان مقام معظم رهبری در سال 1381 را عملیاتی کند. پس علت عدم توفیق در مبارزه با قاچاق، عدم همپوشانی و نظارت همه‌جانبه یا همان بخشی‌نگری بوده است.

ولی قاسمی دبیر ستاد مبارزه باقاچاق کالاوارز استان هرمزگان درگفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:کشفیات ستاد مبارزه با قاچاق کالاوارز استان هرمزگان ازانتهای سال94 افزایش چشمگیری داشته است.

وی درادامه تاکید کرد:دلیل این بهبود کشفیات،برنامه ریزی دقیق واجرای طرح ها در کارگروه اطلاعات عملیات ومنطقه سنجی قبل از شروع هر عملیات جدید است، درحالیکه در گذشته برنامه دقیقی برای اجرای طرح های مبارزه با قاچاق در سطح استان وجود نداشت.

 

دبیر ستاد مبارزه باقاچاق کالاوارز استان هرمزگان همچنین تصریح کرد: در گذشته اولویت اول ستاد مقابله با قاچاق بود اما از ابتدای امسال پیشگیری و فرهنگ سازی اهمیت بیشتری پیدا کرده است و مقابله با باندهای قاچاق هدف دار تر شده است.

 

قاسمی با اشاره به دلایل افزایش کشفیات درسطح استان هرمزگان، بیان کرد: اجرایی شدن طرح صدور پته الکترونیکی از انتهای سال گذشته موجب شده تا اداره گمرک، سازمان بنادر و کشتیرانی و نیروی انتظامی باهم متحد شده و براساس یک سامانه مشترک کارکنند.

وی ادامه داد:براساس این سامانه خودرویی که از گمرک عبور می کند دارای شماره بارکدی شده و تا زمانیکه در استان باشد براساس مشخصاتی که دارد و شماره پیامک، قابل رصد کردن است.

ولی قاسمی تصریح کرد: یکی از مهمترین اثرات اجرای این طرح، ایجاد دلهره و تشنج در بین قاچاقچیان بود که این موضوع در کنار عملکرد هوشمندانه نیروی انتظامی موجب کاهش آمار قاچاق استان هرمزگان در سال 95شده است.

 

وی در ادامه بابیان بسیاری از مشکلاتی که کنترل صرف توسط ماموران ایجاد میکرد، افزود: در گذشته قاچاقچیان می توانستند به راحتی سر مامورین را کلاه بگذارند و اظهارات دروغ یا کم اظهاری به دلیل نبود تجهیزات مناسب موجب افزایش آمارهای قاچاق درچندسال گذشته شده است.

قاسمی ابراز کرد: نیمی از شرایط مطلوب به وجود آمده درحال حاضر رامدیون هوشیاری نیروی انتظامی ونیم دیگر را مدیون اجرای طرح پته الکترونیکی هستیم که موجب شد مامورین گمرکی نیز کار خود را با دقت بیشتری انجام دهند.

وی تصریح کرد:درگذشته کشفیات ما خرد بود اما درحال حاضر کشفیات ما کلان شده است وبطور میانگین هرهفته 3 تا 4 کانتینر کالا شامل پوشاک،لوازم خانگی واجناس دیگر کشف می شود.

نظر شما چیست؟