سایر خبرها

گمرک ایران رسما به کنوانسیون ورود موقت استانبول پیوست

سازمان جهانی گمرک(wco)، پیوستن ایران به کنوانسیون ورود موقت استانبول را رسما به کشورهای عضو این کنوانسیون اعلام کرد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، گمرک ایران چندی پیش، پس از انجام رایزنی‌های فراوان و انجام اقدامات اولیه، درخواست عضویت در این کنوانسیون را از طریق سفیر ایران در بروکسل تقدیم دبیرکل سازمان جهانی گمرک کرده بود.

متعاقب تودیع سند کنوانسیون استانبول از سوی سفیر کشورمان در آذر ماه به دبیرکل سازمان جهانی گمرک، مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران طی نامه رسمی پذیرش تمامی ضمائم این کنوانسیون را به سازمان جهانی گمرک اعلام کرد.

در همین راستا، با انجام این اقدامات، دبیر کل سازمان جهانی گمرک الحاق ایران به کنوانسیون ورود موقت استانبول را رسما به تمامی کشورهای عضو اعلام کرد.

بدین ترتیب کشورمان می‌تواند از تمامی مزیت‌های مندرج در اصل سند و ضمائم آن بهره‌مند شود.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پیوستن ایران به این کنوانسیون، ایجاد تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان است؛ به طوری که عوارض و حقوق گمرکی متعلقه کالاهای صادراتی جهت ورود موقت در کشورهای عضو، صرفأ با ارائه کارنه تضمین از طرف ادارات گمرک، ‌ پذیرفته می‌شود.

به این ترتیب از این پس نیازی نیست وجوه نقدی یا هرگونه تضمین دیگری سپرده شود.

الحاق ایران به کنوانسیون ورود موقت (استانبول) که اقدامات لازم در مورد آن از سوی گمرک ایران فراهم شده است مزیت‌های دیگری را برای ایران دارد که‌ از جمله آن عضویت ۶۷ کشور از ۱۸۰ کشور جهان در این کنوانسیون است.

همچنین سیستم کارنه آ. ت.آ (کنوانسیون آ. ت.آ و کنوانسیون استانبول) دارای مزایایی برای طرف‌های تجاری، بازرگانان و مسافران و نیز برای گمرکات است.

از سوی دیگر کارنه آ. ت.آ حمل‌ونقل کالاها را در ترانزیت گمرکی، ‌ در مسیر رفت و یا برگشت از کشور ورود موقت شده و در صورت اقتضاء‌ در داخل آن کشور، تحت پوشش قرار می‌دهد که‌ این هم یکی دیگر از مزایای پیوستن گمرک ایران به این کنوانسیون است.

در طول مدت اعتبار کارنه آ. ت.آ (معمولأ یک سال) کالاها می‌توانند تحت همان کارنه در قلمرو گمرکی چند کشور عضو و هر موقع که دارنده آن مایل باشد، ‌ به‌طور موقت وارد شوند.

پلمپ الصاق شده یا مشخصات کالاهایی که از طرف گمرکی ارائه شده نیز می‌تواند مورد شناسایی ادارات گمرک کشورهای عضو دیگری قرار گیرد که کالا از قلمرو آنها عبور می‌کند.

مزایای عملی این سیستم در افزایش شمار کشورهای عضو نمود پیدا می‌کند؛ به طوریکه کنوانسیون ورود موقت آ. ت.آ در حال حاضر از جانب ۶۲ کشور و کنوانسیون استانبول از جانب ۳۸ کشور به اجرا گذاشته شده است.

در سال ۲۰۱۴ تعداد ۱۷۸هزار کارنه آ. ت.آ صادر شده که ارزش این کارنه‌ها معادل ۳۰ میلیارد دلار بوده است و کارنه‌های صادره نتیجه همکاری مشترک سازمان جهانی گمرک و اتاق بازرگانی بین‌المللی آی سی سی است./ایسنا/

نظر شما چیست؟